• ۲۶ / تیر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۴
  • شناسه خبر : 32249

بررسی موتورسیکلت بنلی ۲۵۰؛ تولید چین و ماچین

نویسنده : بنلی

بنلی ۲۵۰ یکی از موتورسیکلت‌های خوش‌فرم و نسبتا عضلانی دسته موتورهای شهری بازار کشورمان است که از اواخر سال ۹۵ سروکله آن در کوچه‌ها و خیابان‌های شهرهای ایران پیدا شد. این موتورسیکلت توانست با تکیه بر اصالت عنوان خود یعنی بنلی که یکی از تولیدکنندگان مطرح کشور ایتالیا به شمار می‌رود، خیلی زود نام خود […]

اما بهتر است بدانید که شرکت ایتالیایی بنلی دخالت زیادی در تولید این موتورسیکلت نداشته و صرفا به جهت حضور گسترده‌تر در بازار موتورسیکلت‌های ارزان‌قیمت کشورهایی همچون هند، چین و ممالک در حال توسعه، امتیاز استفاده از برند خود را به شرکت کیوی موتورز keeway motors چین واگذار کرده است.

شرکت کیوی موتورز نیز تمام فرایند ساخت این محصولات را به طور کامل انجام داده و صرفا طراحی موتورسیکلت توسط ایتالیایی‌ها صورت پذیرفته است. بنابراین پیش از آغاز بررسی موتورسیکلت بنلی ۲۵۰ لازم بود بدانید که با یک محصول اصیل ایتالیایی طرف نیستید، بلکه همانند سایر محصولات چینی که صرفا از نام برندهای اروپایی جهت اعتبار بخشیدن به تولیدات خود استفاده می‌کنند، در اینجا نیز با موتورسیکلتی چینی تحت لوای برند ایتالیایی بنلی مواجه هستیم.

در ادامه با دیجیاتو همگام شوید تا اطلاعات تکمیلی پیرامون بنلی ۲۵۰ ، این موتورسیکلت خوش‌هیبت شهری کلاس نیکد موجود در بازار کشورمان به دست آورید.

طراحی موتورسیکلت بنلی ۲۵۰

موتورسیکلت بنلی ۲۵۰ توانست، جایگاه خالی موتورسیکلت‌های سنگین شهری را در بازار کشورمان از لحاظ بصری تا حدودی پوشش دهد. هیبت بنلی ۲۵۰ به گونه‌ای است که از همان ابتدا عضلات پرورش‌یافته و اصطلاحا فیت شده خود را به رخ تماشاچیان و سایر موتورسیکلت‌های شهری بازار ایران می‌کشاند.

استایل خیابانی و اصطلاحا استریت این موتورسیکلت توانست آیرودینامیک مناسب و زیبایی قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد. شاسی آرماتوربندی شده که با رنگ متمایز در بخش زیرین باک مشخص است نیز جلوه اسپرت‌تری به این موتورسیکلت چینی ایتالیایی بخشیده است. المان‌های ظاهری بنلی ۲۵۰ از قسمت دماغه و چراغ جلو گرفته تا باک سوخت و صندلی، همگی سعی در اسپرت و مهیج‌تر جلوه دادن نمای ظاهری این موتورسیکلت دارند.

ناگفته نماند که بنلی ۲۵۰ در قالب دو مدل تک و جفت سیلندر وارد بازار ایران شده که به طور کلی از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر هستند، با این تفاوت که اختلافاتی در بخش اگزوز، فلاپ‌ها و برخی جزئیات دیگر میان آن دو وجود دارد.

بنلی ۲۵۰ تک سیلندر که نام دقیق آن بنلی تی ان تی ۲۵ است دارای اگزوز مشکی رنگ با طول بلندتر و پهنای بیشتر است. از طرف دیگر بنلی ۲۵۰ دو سیلندر دارای اگزوز کوتاه‌تر است که تا قسمت ابتدایی چرخ عقب امتداد یافته و به صورت آلومینیوم رنگ درآمده است.

کمک فنر عقب در بنلی دو سیلندر از نوع تک کمک روغنی سوئینگ آرم بوده و توانایی تحمل ضربات نسبتا سنگین را دارد. نوع طراحی چراغ عقب ال ای دی به صورت عمودی نیز از هماهنگی کافی با سایر بخش‌های بدنه این موتورسیکلت برخوردار است.

بنلی 250

به طور کل باید عنوان داشت که طراحی ظاهری نسبتا حجیم و خوش هیبت بنلی ۲۵۰ در هر دو مدل تک و دو سیلندر در نوع خود جالب توجه بوده و توانسته رضایت اکثر مشتریان این‌گونه موتورسیکلت‌های نیکد استریت را نسبت به خود جلب نماید.

ناگفته نماند که اخیرا نسخه  به‌روزرسانی شده بنلی ۲۵۰ که تغییرات ظاهری در بخش چراغ‌های آن کاملا مشهود بوده و چهره جذاب‌تری به این مدل بخشیده نیز با نام بنلی تی ان تی ۲۴۹s از سوی نمایندگی این شرکت به بازار ایران راه پیدا کرده است که از لحاظ فنی تفاوت چندانی با نمونه دو سیلندر قبلی نداشته و می‌توان آن را یک مدل به‌روزرسانی شده از بنلی ۲۵۰ دانست.

مشخصات فنی بنلی ۲۵۰

همان‌طور که اشاره شد بنلی ۲۵۰ در دو نسخه تک سیلندر و یا دو سیلندر انژکتوری به بازار کشورمان راه پیدا کرده است. مدل تک سیلندر ( بنلی تی ان تی ۲۵) به یک انجین ۴ سوپاپ انژکتوری تک سیلندر چهار سوپاپ چهارزمانه با حجم ۲۴۹ سی سی مجهز شده است. توان خروجی این پیشرانه برابر با ۲۵ اسب بخار در ۹۰۰۰ دور در دقیقه بوده و بیشینه گشتاور حاصل از آن نیز به رقم ۲۱.۵ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه‌دنده شش سرعته با کلاچ خیس صفحه روغنی از طریق زنجیر به سوی چرخ عقب روانه می‌شود.

از طرف دیگر نمونه دو سیلندر بنلی ۲۵۰ نیز دارای یک پیشرانه ۲۴۹ سی سی چهار زمانه هشت سوپاپ است. بیشینه توان این مدل به رقم ۳۱.۵ اسب بخار رسیده و حداکثر گشتاور حاصل از آن نیز معادل ۲۱.۲ نیوتن متر در ۹۰۰۰ دور در دقیقه اعلام شده است.

این موتورسیکلت مجهز به پردازشگر مرکزی (ایسیو) بوده و سیستم سوخت‌رسانی آن از نوع انژکتور برقی است که توسط رادیاتور آبی خنک می‌شود. سامانه انتقال قدرت آن نیز تفاوتی با مدل تک سیلندر ندارد.

همچنین دیسک‌های ترمز بنلی دو سیلندر  در جلو از نوع دوقلو ۲۶۰ میلی‌متری است و در عقب به یک دیسک ۲۴۰ میلی‌متری مجهز خواهد بود. تایرها نیز از نوع ۱۷ اینچی هستند.

بنلی تی ان تی ۲۵۰ دو سیلندر معادل ۱۸۵ کیلوگرم وزن داشته و بیشینه سرعت آن به حدود ۱۵۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین بنلی ۲۵ تک سیلندر نیز حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن داشته و بیشینه سرعت آن به رقم ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. همچنین شتاب ۰ تا ۶۰ و ۰ تا ۱۰۰ مدل تک سیلندر نیز به ترتیب حدود چهار و ۱۱ ثانیه برآورد می‌شود.

دینامیک و نوع سواری بنلی ۲۵۰

بنلی ۲۵۰ یک موتورسیکلت با پایداری مناسب، شتاب و عملکرد فنی قابل قبول است که در سرعت‌های بالا، در صورت استفاده از لاستیک‌های اصل پایداری مناسبی داشته و لغزش زیادی در آن ایجاد نمی‌شود.

بنلی 250

اما گفته شده که در مدل‌های جدیدتر به دلیل تغییر لاستیک‌ها میزان خطر سر خوردن و لغزش در سرعت بالا حین عبور از پیچ‌ها افزایش یافته و راکبان این مدل‌ها بایستی نسبت به عبور از پیچ‌ها جوانب ایمنی را به صورت بسیار بیشتر در نظر بگیرند و با احتیاط افزون‌تر از مسیرهای پرپیچ‌وخم عبور کنند.

همچنین میزان گرمای منتشر شده از رادیاتور نیز امکان دارد پای موتورسوار را مورد آزار قرار دهد. از لحاظ شتاب و حداکثر سرعت، مدل‌های بنلی ۲۵۰ یکی از گزینه‌های معقول موجود در بازار بوده و چابکی مناسبی را از خود بروز می‌دهند. همچنین ترمزهای این موتورسیکلت به میزان کافی از پس متوقف کردن آن برخواهند آمد.