چاپ کد خبر: 2731
24 آذر 1397
مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه‌ها اعلام کرد:

آغاز برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری از ۲۴ آذرماه در فارس

69962

مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه‌ها اعلام کرد که برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری در سطح استان از ۲۴ تا ۳۰ آذر با شعار “پژوهش هدفمند، ارزش آفرین در خدمت تولید ملی” اجرایی می‌شود.

به گزارش اول فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس، سید آیت‌الله رزمجو بیان کرد:برای هر روز از روزهای هفته پژوهش نامی انتخاب شده است؛ که «پژوهش، فناوری و مدرسه» «پژوهش، فناوری  و حوزه و دانشگاه» «پژوهش، فناوری و  چالش‌های ملی» « پژوهش، فناوری و علوم  انسانی» و «پژوهش، فناوری و تعاملات  بین‌المللی» از جمله   روزشمارهای این هفته است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های هفته پژوهش به ریاست  استاندار فارس اجرایی می‌شود،  خاطر نشان کرد: مهمترین رویداد هفته پژوهش در استان فارس  برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری  استان است که تمام دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان  جدیدترین دستاوردهای خود را در حوزه پژوهش و فناوری در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

  مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه‌ها همچنین با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های دانش بنیان و فناور در  حدود ۷۰ غرفه آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارند، یادآور شد: این نمایشگاه در  مجتمع فرهنگی- رفاهی دانشگاه شیراز بر پا خواهد شد تا  عموم مردم بتوانند از آن بازدید کنند.

رزمجو خاطرنشان کرد: روز سه شنبه   ۲۷ آذر ماه در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی – رفاهی دانشگاه شیراز  مراسم تجلیل از ۴۵ نفر از   افرادی   که در زمینه  تولید علم و پژوهش تلاش کردند  شامل اساتید دانشگاه، پژوهشگران مراکز تحقیقاتی ، شرکت‌های دانش بنیان ، دستگاههای اجرایی، حوزه علمیه و آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

وی در خصوص اولویت‌های پژوهشی نیز  اظهار کرد: اولویت‌های پژوهشی استان بر اساس جلسات متعددی که در سال ۹۷ برگزار شد و  اعتباری حدود ۲ میلیارد تومانی  که برای پژوهش و فناوری در این در این حوزه  دیده شده است  شامل ۵ اولویت اصلی است.

مشاوره استاندار در امور دانشگاه‌ها گفت:  چالش  آب استان  به عنوان اصلی‌ترین  موضوع پژوهشی است که  پژوهشگران در حوزه آب می‌توانند طرح‌های تحقیقاتی را ارائه دهند. همچنین اولویت دوم استان آسیب‌های اجتماعی است  و این موضوع نشان می‌دهد که  در واقع در حوزه علوم انسانی باید بیشتر کار کنیم چرا که موضع رفع  آسیب‌های اجتماعی از جمله مورد اعتیاد ، طلاق و مهاجرت  نخبگان می‌توانند به استان کمک کند و امروزه خوشبختانه فضای تعاملی بسیار خوبی بین دانشگاه و حوزه سیاسی وجود دارد.

رزمجو عنوان کرد: اما اولویت سوم طرح‌های پژوهشی استان فارس بحث سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است که در این حوزه دانشگاه‌ها می‌توانند طرح های تحقیقاتی  را در حوزه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ارائه دهند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان اولویت چهارم پژوهش را حوزه گردشگری دانست و افزود:  استان فارس دارای ظرفیت‌های بیشمار تاریخی، فرهنگی و مذهبی است که در این حوزه انتظار داریم صاحبنظران حوزه گردشگری به ما کمک کنند.

مشاور استاندار فارس در امور دانشگاه‌ها گفت:  اولویت پنجم سلامت و محیط زیست است  که به عنوان یک اولویت کلیدی با همکاری دانشگاه  شیراز و دانشگاه علوم پزشکی  بعنوان ۲ دانشگاه مطرح در سطوح ملی و بین‌المللی و با وجود پارک علم و فناوری و سایر دانشگاه‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.

رزمجو با اشاره به جایگاه  پرفسور فیروزآبادی در علم شیمی و جایگاه بین‌المللی او نیز گفت: امسال برای اولین بار به همت بنیاد  نخبگان استان از جایزه پرفسور فیروزآبادی در برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان فارس  رونمایی می‌شود و این جایزه به پژوهشگری که ادامه دهنده راه این استاد باشد تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه، زیربنای توسعه فرهنگی،  اجتماعی و اقتصادی، پژوهش و فناوری است، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم که بتواند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه و مدافع حقوق نسل‌های آینده باشد  راهی جز اتکا به علم، فناوری و پژوهش نداریم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار