چاپ کد خبر: 9742
18 تیر 1398
با توجه به عملکرد نامناسب مسئولین شیراز و استان

آقای وزیر شیراز آب ندارد، چاره جویی کنید

با شروع فصل گرما، مشکلات آبی شیراز نیز رو به افزایش بوده که با توجه به عملکرد نامناسب مسئولین شیراز و استان، حضور وزیر نیرو فرصتی برای رفع این مشکلات است.

شیراز آب ندارد/آقای وزیر دنبال چاره باشید

به گزارش اول فارس از شیراز، از تیرماه سال جاری شهر شیراز و شهرک‌های اطراف آن دچار مشکلات قطعی آب و کمبود فشار آب شدند که نارضایتی مردم را به دنبال داشت. بخشی زیادی از این مشکلات ناشی از تأمین آب شیراز توسط چاه است و بخش دیگر آن عدم آینده‌نگری در مسئولین این شهر.

آب شیراز فقط توسط یک خط لوله از سد درود زن تأمین می‌شود که خط دوم آن نیز در دست اجرا است اما به دلیل نبود بودجه مناسب چند سالی زمان برده است و همین باعث مشکلات بیشتر این شهر شده است.

به دنبال گزارش خبرگزاری فارس از نبود آب در استان و عدم پاسخ‌گویی مسئولان و انتقاد این خبرگزاری از مصاحبه‌ی الله بخش نظر پور مبنی بر این‌که مشکلات آبی را ناشی از استفاده مردم از کولرآبی دانسته بود، گفت‌وگویی با او داشت.

13980418000237 Test NewPhotoFree

افزایش تولید آب داشتیم

مدیرعامل آبفای شیراز در پاسخ به چرایی مشکلات ایجادشده آبی در شیراز، گفت: شرایط دمایی هوا در سال جاری نسبت به سال قبل متفاوت است. به‌طوری‌که دمای هوا از خردادماه تاکنون نسبت به سال قبل و متوسط ۳۰ ساله بسیار گرم‌تر شده که همین مسئله باعث مصرف بیشتر آب‌شده است.

الله بخش نظر پور ادامه داد: همانند سال‌های گذشته حدود ۴ تا ۵ درصد افزایش تولید آب داشتیم که بااین‌وجود در بعضی مناطق کمبود آب است. پارسال در مردادماه شاهد پیک گرما بودیم اما امسال از تیرماه پیک گرما را داشتیم.

13980418000241 Test NewPhotoFree

او با اشاره به تولید ۶۲۰۰ لیتر در ثانیه‌ای آب برای جمعیت حدود ۲ میلیون نفری شیراز و صدرا، تصریح کرد: در این مدت در بعضی مناطق جنوبی و در فاز یک صدرا دچار کمبود آب شدیم.

این مقام مسؤول در خصوص اعلام زمان‌بندی قطعی آب، مطرح کرد: آب همانند برق متمرکز نیست، هر منطقه‌ای توسط تعداد چاه‌ نزدیک به ۱۹۰ حلقه و خط لوله سد درود زن تأمین آب شرب می‌شود. حدود ۷۸ درصد از تولید آب‌ها از چاه‌ها و حدود ۲۲ درصد از سد درود زن تأمین‌شده که نحوه توزیع آن به منابع موجود در هر منطقه وابسته است.

نظر پور عنوان کرد: در شرق، شمال و غرب شیراز مشکلی نبوده و بیشتر قطعی آب‌ها و افت فشار آب در جنوب و مرکز شیراز رخ‌داده به این دلیل که منابع تأمین آب با ظرفیت کمتری در اطراف آن وجود دارد. با این شرایط فعلاً برنامه نوبت‌بندی نداریم ولی در بعضی مناطق جنوبی و شهرک‌های حاشیه کمربندی جنوب اطلاع‌رسانی شده است.

او بابیان این‌که هر کولرآبی ۳۸۰ لیتر آب در شبانه‌روز مصرف می‌کند که بیشتر آب تولیدی در این بخش مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر مشترکین به‌اندازه کافی مخزن ذخیره آب در پارکینگ یا حیاط خود داشته باشند با مشکل آب مواجه نمی‌شوند و در صورت قطع آب با تانکرهای سیار مخازن آن‌ها پر می‌شود.

مشکل آب جنوب شیراز ناشی از ممکن نبودن حفر چاه جدید

مدیرعامل آبفای شیراز در خصوص چرایی مشکل آب مناطق جنوبی شیراز گفت: دلیل کمبود آب در مناطق جنوبی نبود سطح سفره‌های آبی قوی هست؛ در مناطق جنوبی دیگر جایی برای حفر چاه وجود ندارد و هر منطقه‌ای که امکان حفر چاه بوده، حفاری‌شده و الآن دارای آب کمی است.

خط دوم سد درود زن نسخه نجات‌بخش شیراز

الله بخش نظر پور تأکید کرد: برای رفع مشکل آب در شیراز به‌خصوص مناطق جنوبی و صدرا خط دوم انتقال آب از سد درود زن چند سالی شروع‌شده و طی دو سه ماه آینده فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد که برای یک دوره بلندمدت مشکل آب در این مناطق نخواهیم داشت.

او افزود: بارش‌های سال گذشته و سال جاری تأثیر مستقیمی بر آب شیراز نداشته است، چراکه آب شیراز از چاه‌ها تأمین می‌شود و این بارش‌ها تغییری در سطح آب چاه‌ها نداشته است.

این مقام مسؤول در خصوص گفته‌های در مورد تغییر پیمانکار توزیع آب این شرکت، عنوان کرد: ما پیمانکار توزیع نداریم، پیمانکار اتفاقات داریم که در بخش رفع شکستگی‌های خط‌های لوله فعالیت دارند. تأمین و توزیع آب را خود شرکت آبفا انجام می‌دهد.

13980418000212 Test NewPhotoFree

با تعویض لوله آب، مشکل سلطان‌آباد می‌شود

نظر پور گفت: ۱۵ روستا یک تیر سال جاری تحویل گرفتیم که سلطان‌آباد یکی از آن‌ها بوده که معادل ۲۰ هزار اشتراک وجود دارد. با مهندسی مجدد چاه‌های این بخش، ۴۰ لیتر بر ثانیه افزایش تولید آب داشتیم و با مدیریت توزیع با تانکرهای آب‌رسان وضعیت تقریباً ۵۰ درصد بهتر از گذشته شده است.

او ادامه داد: پیمانکار خاص برای منطقه در نظر گرفته‌شده است و اصلاح شبکه در حال انجام است که برای سال آینده افت فشار آب در منطقه سلطان‌آباد نخواهیم داشت.

مدیرعامل آبفای شیراز عنوان کرد: سیستم شبکه نیاز به اصلاحات دارد که با تعویض چند کیلومتر لوله این مشکل حل می‌شود که هم‌اکنون در حال طراحی برای چند خیابان اولویت‌دار و جایگزینی با لوله با قطر بزرگ‌تر آن هستیم. همچنین در سلطان‌آباد مخازن به‌اندازه کافی وجود ندارد که برای سلطان‌آباد و جرسقان مخزن حداقل ۱۰ هزار مترمکعبی نیاز هست.

حل مشکل فاز یک صدرا تا دو هفته دیگر

نظر پور از افتتاح مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی در صدرا با حضور وزیر نیرو خبر داد و گفت: برای جبران کمبود آب در فاز یک صدرا خط انتقال آب از فاز دوم به فاز یک در دست اجرا است که تا دو هفته دیگر تمام می‌شود و مشکل فاز یک صدرا به‌طور کامل مرتفع می‌شود. آب صدرا کاملاً از منابع زیرزمینی تأمین می‌شود.

او با اشاره به اهمیت نصب مخزن آب در پارکینگ یا حیاط، عنوان کرد: شایعاتی در خصوص قطعی و کمبود آب در فضای مجازی پخش می‌شود که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، مردم اخبار رسمی را از رسانه‌های رسمی و سایت آبفا شیراز پیگیری کنند.

وزیر نیرو مشکلات شیراز را پیگیری کند

به گزارش فارس این روزها رضا اردکانیان به همراه چند مقام دولتی در استان فارس و شیراز هستند و این بهترین فرصت است که وزیر نیرو از نزدیک مشکلات آبی شیراز را ببیند و از نزدیک پیگیر حل مشکلات این شهر شود.”منبع:فارس”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار