چاپ کد خبر: 12973
19 شهریور 1398

آیا استرس همان اضطراب است؟/ آنفلوانزا چگونه شیوع پیدا می‌کند؟/جوانسازی پوست صورت با یک عرق گیاهی

به گزارش اول فارس ، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید، دنبال می‌کنیم.

آیا تا به حال به تفاوت مفهوم استرس و اضطراب فکر کرده‌اید؟

استرس و اضطراب، علائم فیزیکی مشابه زیادی دارند. اگر عصبی و پرتنش باشید و از چیزی رنج ببرید، احساسات پراسترس و تشویش‌انگیز هردو باعث برانگیختگی احساساتان می‌شود. احساسات پرتنش یا تشویش‌برانگیز، می‌تواند ضربان قلب را بالا ببرد و موجب تنفس سریع شود، البته باعث کشیدگی عضلات هم خواهد شد. زمانی که دچار اضطراب می شوید، علائمی همچون، لرز، سردرد، گرگرفتگی و درد قفسه سینه  شدید خواهد شد.

تفاوت استرس با اضطراب: اختلالاتی  میان استرس و اضطراب وجود دارد، اما نهایتا این دو احساس از دو منشا متفاوت می‌آیند. در مورد استرس، ما می‌دانیم چه چیزی نگرانمان می‌کند، اما در مورد اضطراب، آگاهی کمتری نسبت به چیزی که مضطربمان می‌کند داریم و واکنش نشان دادن تبدیل به یک معضل می‌شود و شروع می‌کنیم به مضطرب شدن. یادتان باشد فرونشاندن اضطرابتان کوچک‌ترین ارتباطی به این ندارد که آیا چیزی غیرمنتظره روی می‌دهد یا نه.  سلسله ترس‌های احمقانه، شما را از حضور داشتن در چیزی که هست باز داشته و مطمئنا مانع لذت بردن شما از چیزی که در این لحظه وجود دارد، می‌شود.

10 عاشورا//استرس و اضطراب دو قطب متفاوت/نقش گلاب بر زندگی فرد/عملکرد گردش خون چیست؟/رابطه سرما و سرماخوردگی

ضرروت  وجود گردش خون در بدن

 وجود گردش خون برای سلامت بدن شما ضروری است. زمانی که سیستم گردش خون شما به خوبی کار می‌کند، می‌تواند اکسیژن مورد نیاز بدن را فراهم کند و به دفع مواد زائد کمک کند. اما اگر گردش خون ضعیف باشد، خون در سرتاسر بدن به خوبی جریان پیدا نمی‌کند و نشانه‌هایی همچون کرختی و بی حسی در انگشتان دست و پا، تجمع مایع، نفخ و کمبود انرژی به وجود می‌آید. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای بهبود گردش خون استفاده از تمرینات ورزشی است. زمانی که عضلات قلب با ضربان بالاتری منقبض می‌شود، خون با سرعت بیشتری به رگ‌های خونی می‌رسد و همین امر باعث بهبود گردش خون می‌شود. برخی از تمرینات مقاومتی باعث می‌شود الیاف عضلانی منقبض شوند. انقباض عضلات باعث می‌شود خون به ناحیه خاصی از بدن ارسال شود.

10 عاشورا//استرس و اضطراب دو قطب متفاوت/نقش گلاب بر زندگی فرد/عملکرد گردش خون چیست؟/رابطه سرما و سرماخوردگی

عرق گیاهی که حاوی آنتی اکسیدان است

گلاب دارای اثرات آنتی اکسیدانی و مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد است. به عنوان یک منبع غنی از آنتی‌اکسیدان، گلاب می‌تواند به تقویت سلول‌های پوست و احیای بافت پوست کمک کند. حتی می‌تواند یک انتخاب عالی برای افرادی باشد که پوست حساسی دارند. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌های گل سرخ به آن خواص ضد دیابتی، کاهش دهنده درد، ضد ویروسی، ضد باکتری و احتمالاً حتی ضد سرطان می‌دهند.گلاب شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با رادیکال‌های آزاد که مسئول آسیب پوست و علائم پیری پوست مانند چین، لکه‌های تیره، خشکی هستند، مبارزه می‌کنند.

10 عاشورا//استرس و اضطراب دو قطب متفاوت/نقش گلاب بر زندگی فرد/عملکرد گردش خون چیست؟/رابطه سرما و سرماخوردگی
سرما؛ عامل بیماری‌های زمستانی نیست

هوای خیلی سرد در زمانی که هیپوترمی (کاهش خطرناک دمای بدن که معمولا در اثر تماس طولانی مدت با هوای سرد ایجاد می‌شود) و یخ زدگی اتفاق می‌افتد، می‌تواند سلامتی ما را تهدید کنید، اما در مورد بیماری‌های زمستانی مثل سرماخوردگی‌های سطحی، عطسه و گرفتن صدا عامل سرما خیلی مشکل ساز نیست. در حقیقت بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که محیط‌ سرد می‌تواند برای سلامتی ما مفید هم باشند. مسئله‌ای مثل فراموش کردن دستکش در یک روز سرد زمستانی می‌تواند پوست دست شما را کمی خشک کند، اما مسئله جدی‌ به وجود نمی‌آورد و ویروسی از این راه انتقال پیدا نمی‌کند میزان ابتلا به آنفلوانزا و ویروس‌های سرماخوردگی در زمستان بیشتر است. سرماخوردگی‌ها و گلودرد‌ها در ماه‌های زمستانی شایع‌تر هستند، اما لزوما این اتفاقات به دلایلی که شما فکر می‌کنید نیست.

10 عاشورا//استرس و اضطراب دو قطب متفاوت/نقش گلاب بر زندگی فرد/عملکرد گردش خون چیست؟/رابطه سرما و سرماخوردگی
قرارگرفتن در معرض آب و هوای سرد به خودی خود موجب ابتلا به آنفلوانزا نمی‌شود، اما آب و هوای سرد می‌تواند آن را تشدید کند. این گفته می‌تواند به توضیح این مسئله که چرا آنفلوانزا در فصل زمستان رخ می‌دهد کمک کند. با این وجود حتی در شرایطی که لباس‌های بافتنی هم بپوشید باز هم امکان سرماخوردگی وجود دارد؛ بنابراین می‌توانیم اینگونه بیان کنیم که ویروس‌ها در زمستان به نقطه اوج خود می‌رسند و هنگامی که شما در معرض تغییر دمای هوای گرم داخل خانه و هوای سرد بیرون از خانه قرار بگیرید، ممکن است سرما بخورید. هوای سرد و خشک، با آنفلوانزا و پنومونی همراه است و می‌تواند برای افراد مبتلا به آسم نیز بسیار وحشتناک باشد، این در حالی است که نوسان دما می‌تواند مشکلات فشار خون را نیز به وجود آورد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار