چاپ کد خبر: 7519
27 اردیبهشت 1398

آیا جان بولتون خطرناک ترین مرد جهان است؟

مطلبی که میخوانید به قلم “بن آربیستر” Owen Jones Lمدیر ارتباطات” برای” پیروزی بدون جنگ “و سردبیر اسبق امنیت ملی در ThinkProgress است که در گاردین منتشر شده است

               ———————————————————

بولتون

ایالات متحده به جنگ با ایران نسبت به سال های پس از بوش یا شاید تا کنون نزدیکتر شده است و بولتون تا حد زیادی گذشته را سرزنش می کند.جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، می خواهد ایالات متحده به جنگ با ایران برود.ما این را می دانیم زیرا او تقریبا دو دهه از این حرفها  گفته است و همه سیاستهایی که دولت ترامپ  در مقابل ایران انجام داده است  از او الهام میگیرد، به ویژه از جایی که بولتون مشاور ارشد سیاست خارجی ترامپ  در آوریل ۲۰۱۸ شد ، در این میان  هشدار نظامی ارتش ایالات متحده در خاورمیانه در دو هفته گذشته  راباید از این دیدگاه مورد بررسی قرار داد.

درست بعد از یک ماه از شروع در کاخ سفید، بولتون ، تامپئو را که برای دستیابی به توافق هسته ای ایران، که در آن زمان (و هنوز در حال حاضر) با موفقیت در برنامه هسته ای ایران  کار می کرد حذف و همچنین تمام راه ها را برای ایران متوقف کرد .

 طرح جامع اقدام مشترک (JCPOA) – ، همانطور که توافق با ایران به طور رسمی شناخته شده بود – بزرگترین مانع برای رانندگی بولتون برای یک جنگ تغییر رژیم بود؛ زیرا بهانه ای مفید بود که برای توجیه جنگ در عراق در ۱۷ سال پیش سودمند بود . دولت ترامپ ادعا می کند که با اقدام “حداکثر فشار” علیه ایران، می تواند به “معامله بهتر” دست یابد که جادوگرانه ایران را به یک دموکراسی جفرسونی تبدیل می کند که به هر رویای آمریکایی احترام می گذارد. اما این همواره یک استدلال فوق العاده بی پایه ای است که هدف آن مخفی کردن هدف (تغییر رژیم) و فراهم کردن پوشش برای مراحل تکاملی – تحریم های خرد کننده، سخنان فریبکارانه در برابر مخالفت با مانورهای نظامی است  که اکنون ایالات متحده  را به جنگ با ایران نزدیک تر کرده است ،امری که که حداقل از نیمه دوم دولت بوش یا شاید تا کنون بی سابقه بوده است.

البته بولتون هیچ مشکلی در مورد دستکاری و یا نادیده گرفتن اطلاعات هوشمندانه برای پیشبرد دستور کار خود ندارد، دقیقا همان چیزی است که در حال حاضر اتفاق می افتد.  بولتون در اعلامیه کاخ سفید خود که چند  روز پیش منتشر کرد ،مدعی شد که یک بمب افکن که پیش از آن برنامه ریزی شده بود، در خاورمیانه مستقر شده است، بولتون همچنین اشاره ای کرد به  “برخی از نشانه ها و هشدارهای مضر و مخرب” ازسوی ایران آنهم  برای توجیه حضور نظامی ارتش آمریکا در منطقه. دراین میان منابع متعددی که آن اطلاعات را دیده اند، اظهار داشتند که بولتون و دولت ترامپ آن را “ویژه” توصیف کرده و این تهدید را بیش از آنچه که در واقع بود، توصیف کرده اند. حتی یکی از فرماندهان اصلی بریتانیا در منطقه نیز در هفته گذشته گفت که هیچ شواهدی از افزایش تهدیدات ایران نیست. نگرانی بیشتر این است که بولتون می داند دقیقا چه کاری انجام می دهد. او “یک بوروکرات  است که مهارتهای برای توجیه دیدگاه هایش تحت شرایط فشار را دارد”  و البته او دارای سابقه طولانی در استفاده از این مهارت ها برای تضعیف دیپلماسی آمریکایی و تلاش برای کشتن کنوانسیون های کنترل تسلیحات است.

بولتون به عنوان یک مقام ارشد در دولت جورج دبلیو بوش، نقش کلیدی در فروپاشی چارچوب توافق شده، معامله دوران کلینتون که برنامه هسته ای پلوتونیوم کره شمالی را مسدود کرد (کره شمالی اولین بمب را چهار سال بعد آزمایش کرد) را داشته است.

بولتون گفت: ” در روز کریسمس مانند کودکی احساس کرد ایالات متحده عزم خروج از دادگاه کیفری بین المللی در سال ۲۰۰۲را دارد  و اکنون به عنوان یک مقام ارشد در دولت ترامپ، آمریکا برای خروج از یک پیمان مهم هسته ای با روسیه حرف میزند، در حالی که مشخص نیست که چه مقدار از نقش او در شکستن ترامپ در مذاکرات با کیم جونگ اون در سال گذشته در هانوی بازی کرد، او به طور عمومی خواستار مدل به اصطلاح “لیبی” با کره شمالی (تغییر رژیم به زور) است . فقط چند ماه قبل از پیوستن به دولت، بولتون سعی کرد طرح قانونی را برای جنگ پیشگیرانه علیه پیونگ آماده کند. و اگر فکر می کنید او در موردی غیر از جنگ با کره شمالی فکرمی کند، در اشتباه هستید. بولتون در دوره حضور در دولت بوش در مورد پیامدهای فاجعه آمیز چنین جنگی، از طریق ارائه سخنرانی “بی رحم” اعلام نظر کرد “من جنگ نمی کنم من سیاستم را انجام می دهم “

تاکنون، بولتون در هدایت  ایالات متحده به سوی دستیابی به نتایج مورد نظر خود درخصوص ایران موفق بوده است – در شرایطی که پنتاگون از تهیه برنامه هایی برای ارسال ۱۲۰،۰۰۰ نیروی آمریکایی به منطقه برای مقابله با ایران علائمی بروز داده است.هر چند  نشانه های کننده ای وجود دارد که ما می توانیم از جنگ اجتناب کنیم، اینک برخی مقامات در ایالات متحده و متحدان اروپایی ما، به نظر می رسد که توسط آنچه که بولتون به خطر می اندازند هشدار داده اند که دولت ترامپ واقعیتها درمورد ایران را دستکاری میکند. اما بولتون سریعا درحال پیگیری ایده هایش است، او آگاه است که زمان ترامپ  در کاخ سفید ممکن است محدود باشد.

در پایان ، سوال این است که آیا رئیس جمهور می تواند به دریافتهای غریزی خود برای خودداری از درگیری نظامی بیشتر با ایران برسد یا به مردی که در کنار او ایستاده و مرتب از جنگ با ایران میگوید روی خوش نشان دهد.


مطلب صرفا نظرات نویسنده آن بوده و انتشار آن الزاما مورد تایید یا رد توسط مترجم و همچنین سایت اول فارس نمی" href="http://www.avalfars.ir/%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa-%db%b6-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4%da%af%d8%b1%db%8c-%d9%be/">اول فارس نمی باشد.

برگردان به فارسی : هوشنگ جهانبخش  ، 13940522000042 PhotoA

منبع: گاردین

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار