چاپ کد خبر: 25198
12 فروردین 1399

آیا ماسک‌های خانگی مانع کرونا ویروس می‌شوند؟

با پیدایش کرونا ویروس، کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورها با کمبود ماسک و موارد دیگر مواجه شد. برای تامین کبودهایی از این قبیل، بسیاری از هموطنان شروع به تولید ماسک‌های خانگی برای خود یا دیگران کردند؛ اما آیا ماسک‌های خانگی مانع انتقال کرونا ویروس می‌شوند؟

آموزش دوخت ماسک پارچه ای دو لایه با دوام + الگوی ماسک • مجله تصویر ...

اول فارس:با پیدایش کرونا ویروس، کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورها با کمبود ماسک و موارد دیگر مواجه شد. برای تامین کبودهایی از این قبیل، بسیاری از هموطنان شروع به تولید ماسک‌های خانگی برای خود یا دیگران کردند؛ اما آیا ماسک‌های خانگی مانع انتقال کرونا ویروس می‌شوند؟ خیر. ماسک‌های N۹۵ و جراحی تا حد زیادی مانع انتقال و تنفس کرونا ویروس می‌شوند ولی ماسک‌های خانگی اغلب فیلتر و اصول پوشش دهان و بینی را رعایت نمی‌کنند این موضوع باعث می‌شود تا اثر مثبتی نداشته باشند.

در این مطلب  به این موضوع پرداخته می شود که چگونه عملکرد ماسک‌هایی را که خودمان از لباس، پارچه و اقلام دیگر، درست کنیم را بالا ببریم؛ اما آیا باید ماسک‌های قبلی را دور بیاندازیم؟ دکتر شاون ناسری، می‌گوید: «درست است که ماسک‌های خانگی عملکردی برابر با ماسک‌های جراحی و N۹۵ ندارند اما از هیچ چیز بهتر هستند». پس بهتر است تا ماسک‌ بهتری نداریم از ماسک‌های خانگی‌مان استفاده کنیم.

۲. عملکرد ماسک‌های خانگی در چه حد است و چگونه آن را بالا ببریم؟

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۳ ، بر ماسک‌های خانگی‌ ساخته شده از پارچه‌های نخی تی‌شرت، انجام شد محققان دریافتند که ماسک‌های خانگی عملکرد یک سومی نسبت به ماسک‌های جراحی در برابر آنفولانزا دارند. در حال حاضر کسانی که ناقل یا مبتلا به کرونا ویروس هستند تنها باید از ماسک‌های N۹۵ استفاده کنند تا از انتقال ویروس جلوگیری شود؛ اما به دلیل اینکه ممکن است کسی ناقل باشد و نداند بهتر است همه از ماسک استفاده کنیم. برای ساخت ماسک‌های خانگی بهتر به مراحل زیر توجه کنید.

  1. قدم اول این است که یک پارچه نخی را به اندازه صورت که فضای باز ایجاد نشود قیچی کنیم.
  2. یک لایه بیرونی و ۸ لایه داخلی پارچه قیچی کنیم، که کامل بینی و دهان را بپوشاند.
  3. حالا این پارچه‌ها را ۱۰ دقیقه در آب بجوشانیم که ضد عفونی شوند.
  4. سپس مانند ماسک‌ها قبلی کش بیاندازیم. می‌توانیم نحوه کش انداختن و برش زدن را در گوگل جستوجو کرده و مشاهده کنیم.
  5. اگر امکان تهیه فیلتر را دارید، خیلی بهتر می‌شود اگر از فیلتر نیز در ماسک‌های خود استفاده کنید.

این ماسک ساخته شده (حتی بدون فیلتر) با توجه به مراحل ذکر شده، همتای ماسک‌های جراحی مانع انتقال ویروس هستند. بهتر است بعد از هر بار استفاده آن را در آب بجوشانیم و دو مرتبه استفاده کنیم.

 عضوکانال واتساپ اول فارس شوید

ویژگی جدیدی مشابه با کانال تلگرام به واتساپ اضافه شد | پلازامگ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار