چاپ کد خبر: 26074
25 فروردین 1399

اتفاقی غیر قابل باور در تشخیص کرونا در یاسوج، چه کسی پاسخگوست؟

سایت برترین‌ها نوشت : محمد باقرزاده روزنامه‌نگار که پیش از این گزارش‌های خبرسازی را منتشر کرده می‌نویسد:”در استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد ۱۳روز پس از نمونه‌برداری به ۵۰ نفر اعلام کردند که کرونا مثبت‌اند. ۱۰فروردین نمونه‌برداری کردند و دیروز اعلام جواب شده است و در این ۱۳روز هیچ‌گونه قرنطینه‌ای وجود نداشت.

دلیل تاخیر، بدهی ۱۹۲میلیونی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به آزمایشگاهی خصوصی در شیراز است. رئیس دانشگاه از مردم عذرخواهی کرده اما این جوابگوی مرگ و شیوع خواهد بود؟”

اگر این اتفاق روی داده باشد که شواهد نشان می‌دهد روی داده، یک فاجعه انسانی دیگر است و می‌تواند زمینه‌ساز مرگ ده‌ها تن و چه بسا ابتلای صدها تن باشد. آیا در کشور کسی پاسخگو هست یا قرار است مثل فجایع دیگر همه در مقابل آن سکوت کنند؟ آیا قوه قضاییه نباید وارد شود و با مسببان این اتفاق مرگبار به شدیدترین شکل ممکن برخورد کند؟

در این ارتباط همچنین سایت محلی کبنا نیوز با انتشار مطلبی با عنوان :جواب تست کرونا بعد از گذشت دوهفته! چه کسی پاسخگو ست؟ چنین نوشته است:

” از نمونه‌های بدست آمده ۲۴ مورد در باشت، ۱۲ مورد در کهگیلویه و ۵ مورد در لنده اعلام شد. براساس اطلاعات تائید نشده نمونه‌های ارسالی به آزمایشگاه خصوصی در شیراز به علت پرداخت نشدن بدهی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، نتایج نمونه‌ها به این دانشگاه ارسال نشده است.
در یکی از رسانه‌ها آمده است از موارد عجیب این بیماری در یکی از شهرستان‌های کهگیلویه وبویراحمد است که وی در دهم فروردین به دلایلی تست کرونا می‌دهد و از همان روز تا امروز بدون کوچک‌ترین مشکلی سرکار می‌رفته و به امورات عادی زندگی خود می‌پرداخت که در پی تماس تلفنی شبکه بهداشت به وی اطلاع داده می‌شود تست کرونای شما مثبت بوده و سریعاً به واحد درمان مراجعه کنید
حالا با مثبت شدن جواب آزمایش وی معلوم نیست که آیا افراد خانواده و همکاران وی مبتلا شده یا نه و قاعدتاً باید مورد آزمایش قرار گرفته و تا حصول نتیجه در قرنطینه خانگی باشند.
گفتنی است نام وی نیز در یکی از لیست‌هایی که اخیراً منتشر شده وجود دارد.
سهراب صیدی، رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران نیز عنوان می‌کند: تا الان ۱۵ مورد مثبت قطعی کرونا در این شهرستان به ثبت رسیده است، اما مشکلی که الان وجود دارد نزدیک دو هفته است که آزمایشگاه شیراز جواب آزمایشات این شهرستان را هنوز تحویل نداده است.
اگرچه جواب آزمایشات کرونا تا دو هفته پیش به طور مرتب انجام می‌شد، اما در این مدت نیز نمونه‌هایی که به شیراز فرستادیم تحویل ندادند که برخی از متولیان امر عنوان کردند که هزینه آزمایشات پرداخت نشده و جواب آزمایشات معطل این قضیه مانده است.
حال اگر چنین مساله‌ای صحت داشته باشد باید آن را نمونه سهل انگاری و بی توجهی دانست با وجود بحرانی بودن شرایط و زنجیره انسانی کرونایی این روزها چگونه مسئولین زیربط با جان و سلامت هم استانی‌ها بازی می‌کنند.
پرویز یزدان پناه در این باره گفت: با توجه به سیاست جدید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان مبنی بر بیماریابی فعال، از تاریخ ۳ فروردین ماه سالجاری، تمرکز دانشگاه علوم پزشکی استان نیز بر بیمار یابی فعال و انجام تست مکرر از افراد مشکوک قرار گرفت.
وی ادامه داد: خوشبختانه توانستیم در طی مدت زمان کوتاهی ظرفیت نمونه گیری خود را از ۷۰ نمونه به ۲۵۰ تا ۳۰۰ نمونه در روز برسانیم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: نتایج این آزمایش‌ها را از آزمایشگاه انستیتوپاستور و شیراز دریافت کردیم.
یزدانپناه افزود: در تاریخ ۱۷ فروردین ماه دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد به دلیل وضعیت قرمز استان فارس و حجم بالای نمونه‌های این استان، قادر به انجام آزمایشات دیگر استان‌ها نیستند.
 وی ادامه داد: به آنها اعلام نمودیم فعلاً نتایج آزمایشات قبلی استان ما را اعلام نمایید، بنابراین مقرر شد روزانه نتیجه ۱۰۰ آزمایش را به ما اعلام کنند و ما پس از دریافت جواب همه نمونه‌های فرستاده شده، دیگر آزمایشی به آزمایشگاه‌های استان فارس ارسال نکنیم.
وی با بیان اینکه ۱۹۲ میلیون تومان بدهی این آزمایشگاه را در زمان مقرر پرداخت کردیم و از قبل نیز ۴۲ میلیون تومان به این آزمایشگاه پرداخت شده بود، ابراز داشت: متاسفانه باز هم جهت اعلام نتیجه تأخیر داشتند که ۲۲ فروردین ماه با ریاست دانشگاه علوم پزشکی شیراز تماس گرفته و مجدداً جویای نتایج شدیم.
یزدانپناه افزود: با پیگیری‌های دکتر لطفی مقرر شد آزمایشگاه پارس، خارج از نوبت آزمایش‌های ما را مورد بررسی قرار دهند و خوشبختانه در تاریخ ۲۳ فروردین جواب ۲۰۰ نمونه را برای ما ارسال نمود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اذعان داشت: همچنین دیروز ۲۴۸ تست نیز در آزمایشگاه تشخیص مولکولی یاسوج انجام دادیم که از مجموع این ۲۴۸ نمونه ۵۶ مورد مثبت شد.
وی ادامه داد: کارشناسان ما در سراسر استان به افراد مشکوکی که از آنها تست گرفته شده است، اعلام می‌کنند که تا زمان وصول جواب آزمایش‌ها، ارتباط خود را با اعضای خانواده، دوستان و دیگر افراد جامعه قطع کرده و اقدام به خود قرنطینگی نمایند.
وی ابراز داشت: متاسفانه حجم بالای کار در شیراز، منجر به تأخیر در جواب‌دهی شد و هیچ ارتباطی به مسائل مالی نداشته است و از مردم شریف استان به سبب مشکلات پیش آمده به جد عذرخواهی می‌نماییم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطر نشان کرد: هم اکنون یک تیم متشکل از معاون توسعه مدیریت و منایع، معاون بهداشتی دانشگاه و کارشناسان فنی در شهرستان باشت مستقر نمودیم تا از تمام خانواده‌های بیماران و افراد در تماس با بیمار نمونه گرفته شود. “

فیلم مرتبط و منتشره در برترین ها

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج 1

عضوکانال واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE 1

 

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس سه شنبه , ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱:۵۳

لطفااسامی کرونایی گچساران رادارید؟

آخرین اخبار