چاپ کد خبر: 5737
29 اسفند 1397
اهمیت تاریخی و گردشگری شهرستان فیروزآباد

از کاخ اردشیر بابکان تا شهرگور/۱۰۷ اثر تاریخی در فیروزآباد

شهرستان فیروزآباد با دارا بودن ۱۰۷ اثر تاریخی حدود نیمی از آثار ثبت‌شده جهانی استان فارس را در خود جای‌داده است.

وجود 11 اثر تاریخی ثبت جهانی در فیروزآباد/ از کاخ اردشیر بابکان تا شهرگور

 به گزارش اول فارس از فیروزآباد، تاریخ یک هزار ۸۰۰ ساله فیروزآباد بر همگان آشکار است و کسی از قدمت تاریخی این کهن شهر ایران بی‌خبر نیست.

اهمیت تاریخی و گردشگری شهرستان فیروزآباد، این روزها همه مسوولان را بر آن داشته تا اولویت توسعه فیروزآباد را حول محور گردشگری قرار دهند و برای رشد آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.

با این تفاسیر یکی از نکاتی که در یک شهر موجب رشد گردشگری می‌شود توجه به ابعاد تاریخی و حفظ آثار و ابنیه‌ای است که به یک شهر وجهه گردشگری می‌بخشد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد  اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان فیروزآباد دارای ۱۰۷ اثر تاریخی ثبت ملی و جهانی بوده انتظار می‌رود، مسوولان به آثار باستانی به‌ویژه آثاری با قدمت نزدیک ۲ هزار سال توجه ویژه داشته و بتوانند در زیر سایه توجهات به این بناهای تاریخی، گردشگری شهر را توسعه دهند.

درنا شهبازی افزود: بسیاری از محققان حوزه تاریخ و فرهنگ، عصر ساسانیان را مبتکر اصول شهرسازی و معماری می‌دانند به‌نحوی‌که معماران در این دوره با ساختن طاق‌های گنبدی، تالارهای وسیع بدون ستون و همچنین ساخت طاق‌های لاشه‌سنگی به‌جای پوشش مسطح و چوبی، جلوه‌ای نو را خلق کردند.

شهبازی اضافه کرد: سلسله ساسانیان که آخرین حکومت پادشاهی ایران قبل از ظهور اسلام بوده، از سال ۲۲۴ تا ۶۵۱ میلادی به مدت ۴۲۷ سال بر ایران حکومت کردند.

وی گفت: این شهرستان با ۱۰۷ اثر ملی وجهانی تاریخی که پنج اثر تاریخی ثبت جهانی حدود نیمی از آثار ثبت‌شده جهانی استان فارس را در خود جای‌داده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد بیان داشت: در استان فارس ۱۱ اثر تاریخی با ثبت جهانی وجود دارد که پنج اثر آن مربوط به فیروزآباد بوده است.

شهبازی ابراز داشت: در یک محدوده پنج کیلومتری از شهرستان فیروزآباد پنج اثر تاریخی دارای ثبت جهانی اعم از قلعه دختر، نقش برجسته تاج‌گذاری و پل مهرنرسه، نقش برجسته پیروزی، کاخ اردشیر بابکان و شهرگور اهمیت خاص گردشگری را به خود جلب کرده است.

13971216000697 Test PhotoN

وی خاطرنشان کرد: کاخ اردشیر بابکان (آتشکده فیروزآباد) یادگار به‌جامانده از عصر ساسانیان مقارن با سده ۳ میلادی دارای تالارهای تودرتو است که باگذشت افزون بر یک هزار و ۸۰۰ سال گچ‌بری بخش بالای دیوارهای درونی آن از گزند آسیب مصون مانده و در ضلع شرقی کاخ، چهار ساختمان گنبدی شکل بزرگ وجود دارد.

13971216000705 Test PhotoN

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد افزود: در نزدیکی این کاخ و سه کیلومتری شهر فیروزآباد، شهر گور واقع است که در زمان‌آبادانی آن، مرکز بخشی از ایالت فارس به نام اردشیرخورّه بود.

شهبازی ادامه داد: طرح و الگوی این شهر دایره‌ای شکل به قطر ۲ کیلومتر دارای چهار دروازه اصلی بوده و بناهای حکومتی و محل اقامت درباریان در آن قرار داشته است.

13971216000702 Test PhotoN

وی اضافه کرد: قلعهٔ دختر فیروزآباد از دیگر آثار ثبت میراث جهانی یونسکو نیز از دوران ساسانیان به یادگار مانده و در ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد و اولین بنای ساسانیان بر قله کوهی مشرف‌به جاده قرار دارد که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر می‌توان به قلعه رسید.

 دبیر ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان فیروزآباد بیان داشت: در ۵کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز کنار رودخانه فیروزآباد نقشی از اردشیر بابکان و پیروزی آن بر دشمن دیده می‌شود که این نقش نگاره برجسته در دل کوه با ابعاد چهار در ۱۸ متر تراشیده شده است.

شهبازی با اشاره به آثار به‌جامانده و مهم در همان محدوده ابراز داشت: چند کیلومتر بعد در محلی از رودخانه به نام تنگاب علاوه بر آثار پل ساسانی نقش دیگری از اردشیر است که حلقه قدرت را از اهورامزدا دریافت می‌دارد که به نقش تاج‌گذاری نام‌گذاری شده است.

وی تصریح کرد: این شهرستان خوش آب‌وهوا در جای‌جای خود آثار تفریحی، گردشگری و تاریخی بی‌شماری گنجانده که با همکاری مسوولان ستاد تسهیلات نوروزی تمام توان خود را برای رفاه حال میهمانان نوروزی به کار بسته و پذیرای میهمان نوروزی بوده است/منبع:خبرگزاری فارس

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار