چاپ کد خبر: 25324
13 فروردین 1399

استاد ریاضی دانشگاه شیراز در گذشت

پروفسور جواد بهبودیان، ریاضیدان برجسته ایرانی و استاد ریاضی دانشگاه شیراز روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۹۹ دار فانی را وداع گفت.

به گزارش اول فارس، دکتر جواد بهبودیان استاد برجسته ریاضی و آمار کشور و عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در سن ۸۹ سالگی دار فانی را وداع گفت. استاد جواد بهبودیان در دوم فروردین ۱۳۱۰ در شیراز متولد شد و تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدارس ابن سینای شیراز، سلطانی شیراز و دارالفنون تهران به اتمام رسانید.

715590 767

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته ریاضی آغاز و در سال ۱۳۳۳ لیسانس ریاضی را از دانشکده علوم دانشگاه تهران و در همین سال لیسانس آموزش ریاضی را از دانشسرایعالی دانشگاه تهران اخذ کرد و در فاصله سال های ۱۳۳۷-۱۳۳۳ در دبیرستان های شیراز به عنوان دبیر ریاضی مشغول به خدمت شد.   عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، برای ادامه تحصیل در دوره های بالاتر در سال ۱۳۳۷ به عنوان بورس تحصیلی راهی کشور آمریکا شد و دوره کارشناسی ارشد آمار ریاضی را در دانشگاه میشیگان در سال ۱۳۴۰ با موفقیت به پایان رسانید و در سال ۱۳۴۳ موفق به کسب درجه دکتری آمار ریاضی در همان دانشگاه شد.

دکتر جواد بهبودیان فعالیت آموزشی خود را در سال ۱۳۴۳ با مرتبه استادیاری در بخش ریاضی دانشگاه شیراز آغاز کرد و در سال ۱۳۴۷ به مرتبه دانشیاری ارتقاء یافت و با کسب امتیازهای پژوهشی و آموزشی لازم در سال ۱۳۵۱ به درجه استادی دانشگاه شیراز دست یافت و تمام مدت در دانشگاه شیراز در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی به آموزش و پژوهش مشغول بود. گفتنی است که استاد دکتر جواد بهبودیان در سال ۱۳۵۰ دانشیار مدعو دانشگاه کرولینای شمالی آمریکا، در سال ۱۳۵۵ استاد مدعو دانشگاه استانفورد آمریکا و در سال ۱۳۶۷ استاد مدعو دانشگاه لون بلژیک بود.

  وی دروس آمار، احتمال و ریاضی را در مقاطع مختلف تحصیلی تدریس کرد و دارای مقاله هاییدر مجله های خارجی و ایرانی در زمینه آمار ریاضی، آموزش ریاضی به زبان های انگلیسی و فارسی است.  عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، علاوه بر فعالیت های آموزشی و پژوهشی و خلق آثار و مقالات ارزشمند و پرورش شاگردان ممتاز و برجسته که در دانشگاه های ایران و خارج کشور مشغول به خدمتند، به تألیف کتاب نیز توجه خاصی داشت.

پروفسور جواد بهبودیان ریاضیدان شیرازی درگذشت

عناوین کتاب های ایشان عبارتند از: — آمار ناپارامتری، چاپ پنجم با تجدید نظر کلی ۱۳۸۷، دانشگاه شیراز. — آمار و احتمال مقدماتی، چاپ سی و چهارم با تجدید نظر کلی ۱۳۸۸، آستان قدس. — آمار ریاضی، چاپ چهارم ۱۳۸۸،  انتشارات امیر کبیر. — تصمیم آماری ۱۳۷۴، دانشگاه شیراز. — رگرسیون، چاپ پنجم با تجدید نظر کلی ۱۳۸۴، دانشگاه پیام نور. — روشهای ناپارامتری آمار ۱۳۷۷، دانشگاه پیام نور. — مثلث خیام- پاسکال (تألیف بهبودیان، بیات، تیموری) ۱۳۸۴، دانشگاه صنعتی شریف.  ایشان در هیأت تحریریه مجله های اندیشه آماری انجمن آمار ایران، بولتن انجمن ریاضی ایران و گلچین ریاضی دانشگاه شیراز همکاری داشته و عضو هیأت تحریریه مجله علوم و فنون ایران، مجله پژوهشی انجمن آمار ایران (JIRSS )، مجله علوم دانشگاه شهیدچمران اهواز، مجله گستره ریاضی (JMEX ) دانشگاه آزاد اسلامی شیراز بودند. از فعالیت های ایشان در سمت اجرایی می توان به ریاست بخش ریاضی در سالهای ۱۳۴۹-۱۳۴۶، ریاست بخش ریاضی و آمار در سالهای ۱۳۵۳-۱۳۵۰، ریاست دانشکده ادبیات و علوم سابق در سال های ۱۳۵۴-۱۳۵۳ و ریاست بخش آمار دانشگاه شیراز در سال های ۱۳۷۷-۱۳۷۴ اشاره کرد.

استاد دکتر جواد بهبودیان عضو انجمن ریاضی ایران، عضو انجمن آمار ایران و از پایه گذاران این دو انجمن است. وی در سال های ۷۵-۷۴ دبیر انجمن آمار ایران نیز بوده است. ایشان همچنین عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، غضو انجمن ریاضی آمریکا (AMS )، عضو مجمع ریاضی آمریکا (ASA )، عضو انجمن آمار آمریکا (MAA )، عضو مؤسسه آمار ریاضی آمریکا (IMS ) و  همچنین عضو انجمن آمار کشورهای اسلامی بود. وی دبیر نخستین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه شیراز در فروردین ۱۳۴۹، دبیر علمی نخستین کنفرانس آمار ایران در دانشگاه صنعتی اصفهان در ۱۳۷۰ و دبیر علمی کنگره حاتم نی ریز در ۱۳۷۸ در نی ریز بوده است.

استاد بهبودیان در مهرماه ۱۳۸۲ با درخواست خود، بازنشسته شد ولی همچنان در دوره های تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی شبراز همکاری داشت. گفتنی است، دکتر جواد بهبودیان، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و عضو وابسته فرهنگستان علوم ایران در زمره معدود استادان شاخص علم آمار در کشور بود که نزدیک به نیم قرن، صبورانه در راه اعتلای جامعۀ آماری و ریاضی، ترویج و گسترش علم آمار در دانشگاه ها و تربیت آماردانان، تلاش مجدانه داشت و به منظور تجلیل از مقام علمی و به پاس خدمات ارزندۀ این استاد و نیز تشویق پژوهش های اصیل آماری در بین جوانان زیر ۴۰ سال کشور، انجمن آمار ایران جایزه ای با عنوان «جایزۀ دکتر جواد بهبودیان» را هر دو سال یک بار در کنفرانس آمار ایران به برترین نویندگان مقالات از میان محققان جوان زیر ۴۰ سال اهدا می کند.

 عضوکانال واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار