چاپ کد خبر: 4920
5 اسفند 1397
دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران اعلام کرد

افزایش ۴۴۵ درصدی بارندگی در حوضه آبریز طشک،مهارلو_ بختگان

فارس| افزایش 445 درصدی بارندگی در حوضه آبریز مهارلو_ بختگان

به گزارش اول فارس به نقل از تسنیم، براساس آماری که دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران اعلام کرده حجم بارش حوضه‌های آبریز کشور از اول مهرماه تا سوم اسفندماه معادل ۱۸۵.۱ میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین ۵۰ ساله (۱۴۱.۷ میلی‌متر) ۳۱ درصد، نسبت به میانگین ده ساله اخیر (۱۲۵.۷ میلی‌متر) ۴۷ درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۶۵.۹ میلی‌متر) ۱۸۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در سال آبی جاری در بین حوضه‌های آبریز درجه یک کشور بیشترین میزان بارندگی در حوضه خلیج فارس و دریای عمان (۳۳۱.۸ میلی‌متر) و کمترین بارندگی در حوزه مرزی شرق (۳۹.۷ میلی‌متر) ثبت شده است.

در سال آبی جاری در بین حوضه‌های آبریز ۳۰ گانه درجه ۲ کشور بیشترین میزان بارندگی در “تالش، مرداب انزلی” (۶۸۱ میلی‌متر) و کمترین میزان بارندگی در “هامون، مشکیل” (۱۵.۷ میلی‌متر) ثبت شده است.

در بین حوضه‌های فرعی فلات مرکزی، حوضه «طشک، بختگان و مهارلو» (۲۸۴.۱ میلی‌متر) بیشترین و حوضه کویر لوت (۴۳.۸ میلی‌متر) کمترین میزان بارندگی را داشته‌اند.

حوضه «طشک، بختگان و مهارلو» یکی از حوضه‌های بسته ایران است که در تقسیم‌بندی حوضه‌های آبریز ایران، حوضه فرعی به شمار می‌رود و زیرمجموعه حوضه آبریز فلات مرکزی است. مساحت این حوضه، ۳۱٬۴۹۲ کیلومتر مربع است و شامل رودهایی است که به دریاچه طشک، دریاچه بختگان و دریاچه مهارلو منتهی می‌شوند. حوضه مهارلو– بختگان تقریباً به طور کامل در استان فارس قرار دارد.

همانطور که در بالا گفته شد از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۸۴.۱ میلی‌متر باران در این حوضه آبریز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵۲.۱ میلی‌متر) ۴۴۵ درصد، نسبت به میانگین ۱۰ ساله (۲۰۶.۱ میلی‌متر) ۳۸ درصد و نسبت به میانگین ۵۰ ساله اخیر (۲۷۰.۸ میلی‌متر) ۵ درصد افزایش داشته است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار