چاپ کد خبر: 10648
7 مرداد 1398

افشای عوامل آتش سوزی جنگل های ممسنی از زبان فرماندار

فرماندار ممسنی از ردپای عاملان آتش‌سوزی اخیر مراتع این شهرستان در جنگل‌های بلوط خبر داد.

فارس من| ردپای عاملان آتش‌سوزی اخیر ممسنی در جنگل‌های بلوط!

به گزارش اول فارس از شیراز، به درخواست مردم در سامانه فارس من، موضوع قطع درختان بلوط در شهرستان ممسنی با داوود ایوبی فرماندار ممسنی مطرح شد که وی در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

 مردم ممسنی معتقدند«در طول چند سال اخیر شاهد قطع و آتش زدن عمدی درختان بلوط در حومه شهرستان ممسنی بوده‌ایم که متأسفانه روز بروز در حال افزایش و علنی شدن بیشتر است. همین چند هفته پیش برای تفریح به ۵ کیلومتر مرکز نورآباد منطقه اشکان رفته بودم که با صحنه عجیبی مواجه شدم. فردی در روز روشن با تبر اقدام به قطع درخت می‌کرد و مشغول بار زدن چوب‌ها بود. این قبیل صحنه‌های تأسف‌برانگیز روزانه تکرار می‌شود و متأسفانه باوجود نزدیکی به اداره منابع طبیعی جای تعجب است که اقدامی صورت نمی‌گیرد. عکس‌هایی در اثبات ادعا موجود است که در صورت لزوم برای شما ارسال خواهم کرد».

13980103000619 Test PhotoN

ترسالی بلوط‌ها را زنده کرد!

موضوع فوق با فرماندار ممسنی مطرح شد که وی در این رابطه  گفت: در ابتدا باید بگویم که به دلیل خشکسالی سالهای گذشته بلوط‌های زاگرس دچار یک بیماری بودند که به همین دلیل ضرر و زیان بسیاری به جنگل‌ها وارد شد.

داوود ایوبی افزود: ما به همین دلیل مدیرکل منابع طبیعی استان را در ۳ مرحله به شهرستان دعوت کردیم حتی اساتید دانشگاه نیز برای بررسی علمی موضوع، دعوت‌شده و تجویزهایی کردند اما واقعیت این است که ترسالی امسال مشکل را تا حدود زیادی رفع کرد یعنی جاهایی که درخت‌ها خشک‌شده، با بارندگی‌های خوبی که داشتیم، از ریشه جوانه‌زده است.

مقام عالی دولت در شهرستان ممسنی ادامه داد: جدا از بحث خشکسالی و بیماری درختان، از طرفی دیگر سودجویان منابع طبیعی نیز همیشه بودند و در آینده نیز هستند و همواره به طبیعت آسیب می‌رسانند.

*قُرق‌بان نداریم

فرماندار ممسنی همچنین به وجود کم‌وکاستی‌ها در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تعداد کم قُرق بان و عدم وجود گشت ایست و بازرسی به‌صورت دائمی موجب شده تا سودجویان از این خلاء استفاده کرده و به قطع درختان مبادرت کنند.

ایوبی افزود: ما در حد توان کنترل‌های لازم را انجام دادیم اما واقعیت این است که امکانات کم و نیروی اندک ما جوابگو نیست و جنگل‌های گسترده منطقه طبیعتاً نیروهای بیشتری برای محافظت می‌طلبد.

وی اضافه کرد: روزگاری ما در مناطق جنگلی ۶۰ قرق بان داشتیم و در حال حاضر این تعداد به ۱۰ قرق بان نیز نمی‌رسد که تصمیم گرفتیم برای رفع این مشکل، مقداری ازنظر اعتباری به منابع طبیعی شهرستان کمک کنیم تا دستمزد قرق بان های فصلی را تأمین کنند.

13980228000759 Test PhotoN

*قطع بلوط به بهانه کاشت درخت مثمر!

فرماندار ممسنی به دیگر عوامل سوءاستفاده از منابع طبیعی نیز اشاره کرد و بیان داشت: جدا از بحث قاچاقچیان، افرادی هم هستند که از برخی مواد قانونی سوءاستفاده می‌کنند. برای نمونه در بحث واگذاری اراضی شیب‌دار برخی افراد به بهانه‌ای که درخت مثمر بکارند، درختان بلوط را قطع می‌کنند.

ایوبی افزود: افراد مذکور مشکلاتی را ایجاد کرده و حتی با مأموران منابع طبیعی شهرستان نیز درگیر شدند و حتی سرنخ‌هایی به دست آورده‌ایم که در همین آتش‌سوزی اخیر هم ردپای این افراد دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موارد در شورای تأمین شهرستان مطرح‌شده و افراد سودجو زیر نظر هستند.

13971117000137 Test PhotoN

*دور زدن طرح‌های قانونی!

مقام عالی دولت در شهرستان ممسنی همچنین گفت: در کنار مواردی که مطرح شد، لیست کلیه زمین‌هایی که در چند سال گذشته تغییر کاربری داده، احصا شده؛ زمین‌هایی که در آن بحث دامپروری، گله‌داری، سفره‌خانه و… مطرح است تا بدانیم صاحبان این زمین‌ها چه اقدامی انجام داده‌اند.

ایوبی خاطرنشان کرد: از سال ۷۵ نیز زمین‌هایی تحت عنوان طرح طوبی داده شد تا فرد متقاضی در آن درخت‌کاری کند آن‌هم درخت‌هایی که مختص منطقه بوده و می‌بایست آن‌ها را احیا کند که در این خصوص ۱۰۰ مورد در شهرستان ممسنی داشتیم.

فرماندار ممسنی افزود: بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد که طرح مذکور اصلاً اجرانشده یعنی متقاضی زمینی را گرفته و هیچ کاری انجام نداده است و دوم اینکه برخی بیشتر از حجم وسعت اولیه گرفته‌اند.

*شورای تأمین سودجویان رصد می‌کند

مقام عالی دولت در شهرستان ممسنی در پایان نیز گفت: به‌هرحال موضوع قطع درختان توسط سودجویان در شورای تأمین شهرستان و شورای پیشگیری از حیف‌ومیل بیت‌المال به‌دقت رصد می‌شود و برخوردهای لازم با این افراد انجام خواهد شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار