چاپ کد خبر: 5123
10 اسفند 1397
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه 10 اسفند شیراز

امام جمعه شیراز تاکید کرد: همه در مبارزه با فساد سهم دارند/ لزوم توجه به بهبود وضعیت معیشت

72294

به گزارش پایگاه خبری اول فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۱۰ اسفند شیراز، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تاکید کرد که در قیاس وضعیت کنونی کشور در بخش‌های مختلف عدالت اجتماعی، اقتصادی و توسعه متوازن، شاهد پیشرفت‌ها و دستاوردهای چشمگیری هستیم اما هنوز با آرمان‌های مد نظر مقام عظمای ولایت فاصله زیادی وجود دارد.

او با تاکید براینکه سیاه‌نمایی وضعیت فعلی کشور، علی‌رغم وجود تمام مشکلات و کاستی‌ها، نباید انجام شود، تصریح کرد که برخی ناخواسته همان حرف دشمن را تکرار می‌کنند و بعضی هم با انگیزه سیاسی به بیان این موضوع می‌پردازند.

امام جمعه شیراز گفت: هر جریان سیاسی، هم انسان‌هایی که برای موقعیت کار می‌کنند هم کسانیکه برای خدا کار انجام می‌دهند را درون خود دارد؛ همه باید متوجه باشیم که بی‌انصافی نسبت به طرف مقابل، گناه بزرگی محسوب می‌شود؛ حفظ نظام واجب است و همه باید متوجه این موضوع باشند.

او با تصریح اینکه رویکرد انقلاب از ابتدا و طی چهاردهه گذشته، تامین عدالت بوده است، خاطرنشان کرد: اگر در قضیه توزیع عادلانه ثروت توجه کنید، امروز وضعیت ما نسبت به دوران پیش از انقلاب بسیار تفاوت کرده و به سمت عدالت رفته‌ایم، گرچه همه می‌دانیم که خیلی کارهای عقب مانده وجود دارد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام بخشی از مشکلات را به نبود نظریه عدالت اجتماعی منتسب دانست و بر لزوم متوجه شدن کسانیکه در این زمینه فعالیت دارند تاکید کرد.

آیت‌الله دژکام همچنین با تصریح اینکه در زمینه توسعه متوازن نیز اقدامات زیادی انام شده است، به توسعه زیرساخت‌ها در دورترین نقاط روستایی اشاره و اضافه کرد: وضع قبل از انقلاب را خیلی‌ها به خاطر داریم، بسیاری از شهرهای مهم استان فارس به مرکز این استان راه مناسب نداشتند.

امام جمعه شیراز در عین‌حال از مجموعه مدیران، برنامه‌ریزان، معاونت برنامه‌ریزی استانداری و … خواست که در بحث آمایش سرزمین، آمایش آموزش عالی و پزشکی و دیگر ابعاد، نگاهشان به ایجاد عدالت در جامعه قوی باشد و تاکید کرد که ائمه جمعه نیز با همکاری شورای هماهنگی ائمه جمعه، اقداماتی را در دستور کار دارند.

وی در ادامه به موضوع فساد مد نظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب پرداخت و با تاکید بر اینکه گوشه‌ای از تامین عدالت، مبارزه با فساد است، گفت: براساس آمارهای مطرح شده در گزارش‌های محرمانه، تنها ۲ تا ۳ درصد نیروهای مجموعه‌ی اداری و کارمندان، دچار فساد هستند.

امام جمعه شیراز در عین‌حال بر تاثیرات روحی و روانی وقوع فساد اداری و مشکلات آن در جامعه اشاره و تاکید کرد که نمود و تاثیر خطای همین ۲ تا ۳ درصد کارمند و نیروی اداری فاسد، در جامعه زیاد است.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه ۲۵ سوره‌ی مبارک حدید، تاکید خداوند بر نقش مردم در تحقق عدالت را متذکر شد و گفت: این آیه می‌فرماید که مردم باید به دنبال عدالت بروند، این همه اقشار را شامل می‌شود؛ نمی‌توان گفت یک گروه انجام دهند و دیگران خیر.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه برای تامین عدالت در تمام بخش‌ها عوامل مختلفی تاثیرگذار است، لزوم همراهی همه اقشار را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد که هر کس به انداز توان و جایگاهی که دارد باید در موضوع ورود داشته باشد.

او یکی از مسائل مهم در تامین قسط را خودسازی فردی بیان و خاطرنشان کرد که تا فرد عادل نباشد نباید انتظار رفتاری عادلانه را از او داشت، گفت: این مسئله می‌طلبد که در نظام تربیتی موضوع را با دقت دنبال کنیم؛ البته عموما زحمت می‌کشند اما بحث این است که اقدامات ما به سمت تربیت آدم عادل هست، آیا کسی که ۱۲ سال درس خوانده، در زمان ورود به محیط کار، عادلانه رفتار می‌کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با تاکید براینکه نظام تربیتی باید انسان‌ها را متناسب با نیاز جامعه تربیت کند، گفت: در این مسیر آموزش و پرورش و بسیج باید نقشی جدی ایفا کنند. باید مدیران این بخش‌ها از مجموعه‌های زیر دست بخواهند؛ خودسازی و عادل پروری کار مراکز تربیتی و آموزشی است.

او همچنین به نقش امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: براساس آمارها ۹۷ تا ۹۸ درصد نیروی موجود ساختار اداری خوب است، ‌اما خوب بی تفاوت اجازه می‌دهد همان ۲ تا ۳ درصد هر کاری می‌خواهد انجام دهد.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: هیچ کس برای جلوگیری از فساد از کارشناسان داخل ادارات قوی‌تر نیست، چون این افراد کوچکترین خطا را متوجه می‌شوند؛ در این میان امر به معروف و نهی از منکر باید میدان داری کند.

او با یادآوری اینکه بخش‌های ستاد و اجرایی امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در این موضوع اقداماتی را در حال اجرا دارد، تصریح کرد که همه در قبال مبارزه با فساد وظیفه قانونی و شرعی دارند و البته باید از سوی دستگاه‌های ذیربط نیز حمایت و پشتیبانی بشوند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اگر عدالت می‌خواهیم باید همه مردم به موضوع ورود کنند، چهار بخش خودسازی، امر به معروف و نهی از منکر، دقت در انتخاب و مسئولیت قوای سه گانه را در ایجاد و استمرار عدالت تاثیرگذار دانست.

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نماز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مداحان پیرامون سبک زندگی و مسئله خانواده، این موضوع را از مسائل اساسی دانست و گفت: همانگونه که آقا فرمودند در دنیا ۲ جبهه وجود دارد یکی اسلام و انقلاب اسلامی با فرهنگ خودش و تمدنی که با تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) ایجاد خواهد کرد و یک طرف جبهه استکبار.

او گفت: جبهه استکبار به دنبال از هم پاشیدن بنیان خانواده تلاش می‌کند آنان در طول دوره قدرت استکباری خود تلاش کردند که به جای شکل‌گیری خانواده برمحور حیا، عفت، محبت، وجدان و غیرت و اخلاقیات ارزشمند، بنیان بر پایه بی‌عفتی، بی‌حجابی، بی‌حیایی، ازدواج سفید، ازدواج چند در چند و .. شکل بگیرد.

امام جمعه شیراز با تصریح اینکه این موضوع تنها راهی است که امکان دارد جوانان انقلابی از مسیر اصلی انقلاب منحرف شوند، گفت: اگر جوانی مبتلا شد دیگر نمی‌تواند ادامه بدهد؛ بنابراین در این مسیر باید تلاش‌های خیلی گسترده انجام دهیم.

آیت‌الله دژکام یکی از راه‌های مقابله با تلاش دشمن در فروپاشی بنیان خانواده و ترویج بی‌بند و باری را فراهم کردن زمینه ازدواج آسان جوانان دانست و خواستار توجه تمام افراد جامعه به این موضوع شد و فرهنگسازی را مهمترین وجه ترویج ازدواج آسان برشمرد.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: همه برای اینکه جوانان در سنین پائین‌تر ازدواج کنند باید همکاری داشته باشند، باید بدانیم که بالا رفتن سن ازدواج جوانان مخاطرات بی‌شماری را برای جامعه در پی دارد.

آیت‌الله دژکام همچنین به مبحث اقتصاد کلان کشور هم پرداخت و با تصریح اینکه همه متوجه ضعف‌های ملموسی در مدیریت بخش‌های مختلف هستند، زیاد گفتن پیرامون این ضعف‌ها را کارساز ندانست و لزوم رفع این نقاظ ضعف را مورد تاکید قرار داد.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه نباید تمام مشکلات را به جنبه خارجی آن وابسته دانست، رفع مشکلات معیشتی مردم در ایام شب عید را ضرورت دانست و تصریح کرد که عدم وجود تحرک لازم در برخی مدیران مرتبط، باعث ناراحتی مردم است.

او با بیان اینکه مدیری که حرکتی انجام نمی‌دهد در واقع خودش را تحریم کرده است، گفت: مدیر توانمند باید توان خود را در زمانیکه جامعه با مسئله‌ای مواجه شده و گیر افتاده است نشان دهد.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه حل مشکلات را نباید تنها در پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف و دیگر موضوعات مطرح دنبال کرد، گفت: ما باید درون خود را تغییر دهیم، مشکل در بعضی کسانی است که نگاهشان به بیرون است و مثل گداها به مستکبران نگاه می‌کنند اما خودشان حرکتی نمی‌کنند.

امام جمعه شیراز همچنین نسبت به تعطیلی برخی مراکز توحیدی و لزوم همراهی مدیران برای ممانعت از این امر تاکید کرد و در عین‌حال تصریح کرد: ما با وجود بیان گلایه‌ها، اما حتی از همان کسانیکه از آنان گلایه‌ داریم هم حمایت می‌کنیم، زیرا وحدت در جامعه نباید لطمه بخورد، دشمن منتظر است که ما چند تکه شویم و به هر تکه حمله کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار