چاپ کد خبر: 15108
20 مهر 1398

امام جمعه شیراز : راه‌آهن فارس به بندر شهید رجایی وصل شود

امام جمعه شیراز با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و معامله ۱۰۰ میلیارد دلاری آن گفت: برای بهره‌مندی از این مزایا، راه‌آهن فارس به بندر شهید رجایی وصل شود.

به گزارش اول فارس ، آیت‌الله لطف‌الله دژکام ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه با بیان اینکه بنای این عالم این است که انسان توشه‌ای برای جهان ابدی برگیرد چراکه ما باید در روز قیامت براساس تقوا جایگاه پیدا کنیم، اظهار داشت: اجازه شفاعت هم به کسی می‌دهند که از خودش تقوایی نشان داده باشد.

وی با اشاره به پیاده‌روی اربعین گفت: این یک حرکت عظیم الهی و معنوی است که امت اسلامی انجام می‌دهد و  توجه به ۲ نکته در آن ضروری است، گاهی در زندگی انسان مسائلی پیش می‌آید که سبب می‌شود خود انسان و جامعه انسانی زنده شود؛ یکی از علائم حیات امت اسلامی همین حرکت اربعین است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در میان اهل کتاب چیزی به این معنا و با این عظمت دیده نمی‌شود، افزود: یک امت زنده‌ای خودش را در اربعین نشان می‌دهد در حالی که دیگر ادیان مرتب شکست مشاهده می‌شود؛ در لندن در یک سال میلادی ۵۰۰ کلیسا تعطیل شد اما چندین مسجد احداث شد این یعنی این امت زنده است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس بیان کرد: ما هم یک جمعیتی بودیم که خیلی نمود نداشتیم، این نمود باعظمت در اربعین جز به برکت ولایت فقیه که پرتویی از ولایت معصوم  است، محقق نمی‌شد. ولایت علی و اولاد علی (ع) ما را زنده می‌کند امروز ولایت امام حسین (ع) دارد جلوه‌گری می‌کند.

دژکام با بیان اینکه این زنده شدن امت را مدیون ولایت فقیه و امام راحل (ره) می‌دانیم، عنوان کرد: این بزرگواران با هدایت خودشان این امت را زنده کردند و به حرکت در آوردند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به روز بزرگداشت حافظ تصریح کرد: حافظ یک چهره‌ای است که مایه افتخار ما در سطح بین‌المللی است؛ حافظ ۲ چیز داشته که مایه افتخار است، نخستین ویژگی معرفت و خداشناسی است، حافظ را از معرفت تهی کنید شخصیت حافظ دیگر آنی که باید باشد، نیست.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نباید حافظ را به گونه‌ای معرفی کنیم که به معرفت وی بی‌توجهی شود، خاطرنشان کرد: این مرد در معرفت حرف‌های عالی زده است؛ من گاهی برای تفسیر خطبه‌های نهج‌البلاغه از حافظ کمک گرفتم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به دومین ویژگی حافظ گفت: دومین ویژگی حافظ سِحر بیانش است که با این زیبایی و فصاحت و بلاغت و شیوایی کسی نتوانسته است غزل بسراید. همه سخنوران ایران دربرابر این عظمت تسلیم شدند تا اینکه حتی فراتر از مرزهای زبان فارسی هم شناخته شد.

دژکام با بیان اینکه باید هر دوی این ویژگی را برای خودمان حفظ کنیم، افزود: حافظ هر دوی این ویژگی را از قران دارد و امروز نوبت ماست که در تمدن‌سازی نوین اسلامی از بیان حافظ استفاده کنیم و از او الگو بگیریم؛ جوانان حوزوی و دانشگاهی از حافظ کمک بگیرند و معرفتی را که حافظ داشته به جهان عرضه کنند.

وی با بیان اینکه امروز از آن قله‌ای که در زمان سعدی و حافظ داشتیم، عقب هستیم باید تلاش کنیم که به آن دست پیدا کنیم، بیان کرد: باید همه ابعاد زندگی با هم رشد کند، این قراردادی که به عنوان عضویت ایران در اوراسیا بسته شد یک ظرفیت است برای اینکه بتوانیم ارتباطات خودمان را با کشورهایی که قبلا ارتباط داشتیم، دوباره زنده کنیم.

امام جمعه شیراز گفت: ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری که در این موضوع مطرح شده خیلی مهم است، با این میزان سرمایه ۴ میلیون نفر در ایران شاغل می‌شوند، باید کالای تجاری برود شعر و ادب هم برود و این همت می‌خواهد.

دژکام با بیان اینکه استان فارس نیز باید بهره خود را از این معامله به دست آورد، افزود: باید دید از این ۱۰۰ میلیارد، چند میلیارد نصیب فارس می‌شود پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی و دیگر دستگاه‌های استان فارس چگونه باید از این ظرفیت استفاده کنند، باید حرکت گذشته فارس را استمرار دهیم تا عقب نمانیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تقاضا از مسئولان استان فارس گفت: درخواستم این است که قدم نخست را بردارند، بنا بوده است راه‌آهن فارس به بندر شهید رجایی وصل شود و ۲۶ میلیارد دلار درآمد از بندر به سمت این کشورها برود، نقشتان را تعریف کنید تا عقب نیفتید. مدیران جلو باشند، مراکز دانش بنیان و دیگران این ارتباط را ایجاد کنند تا از این سفره استان فارس بهره کافی ببرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار