چاپ کد خبر: 27390
19 اردیبهشت 1399

انتشار متن تحقیقات کمک روسیه به انتخاب ترامپ

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا متن تحقیقات مربوط به کمک روسیه به انتخاب  ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ را منتشر کرد تا نشان دهد ترامپ به دنبال سرپوش گذاشتن بر آنها بوده است.

اول فارس| سیاست : آدام شیف پس از انتشار متن تحقیقات مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا، افزود: در بیانیه‌ای “از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ ، کمیته اطلاعات مجلس تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ انجام داد.

کمیته دائمی اطلاعات مجلس نمایندگان ۵۷ صفحه از متن بررسی‌های این کمیته در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ در مورد کارزار مداخلات روسیه با هدف انتخاب ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ ایالات متحده را در دسترس عموم قرار داد.

به نظر می‌رسد این اقدام پس از تصمیم دادستان کل آمریکا که وزیر دادگستری ترامپ هم هست، انجام شد که دستور داد برای مایکل فلین نخستین مشاور امنیت ملی ترامپ منع تعقیب صادر شود.

وی ادامه داد: با وجود موانع زیادی که توسط اکثریت جمهوریخواهان آن زمان به وجود آمد و تلاش برخی شاهدان کلیدی برای دروغ گفتن به ما و جلوگیری از تحقیقات ما، متن هایی که امروز منتشر می کنیم دقیقا آنچه را که  شورای ویژه رابرت مولر نیز فاش کرده است نشان می دهد: کارزار انتخاباتی و خود دونالد ترامپ از کمک‌های غیرقانونی روسیه دعوت کرد، از آن کمک به طور کامل استفاده کرد و سپس در تحقیقات اختلال ایجاد کرد و دستور داد این سوء رفتار کتمان شود.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: متاسفانه، سوء رفتارهای رئیس جمهوری با انتخاب او در سال ۲۰۱۶ یا تقلای او برای پوشاندن این تلاش پایان نیافت. در عوض، در دوره ریاست جمهوری، وی با اجبار کشور دیگری به نام اوکراین، به دنبال کمک غیرقانونی خارجی در مبارزات انتخاباتی خود علیه حریف خود بود.

شیف یادآور شد: رئیس جمهوری ترامپ پس از استفاده از کمک‌های روسیه در نخستین مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود ، رئیس جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داد تا با مهار کمک‌های حساس نظامی به آن کشور و یک نشست خیرخواهانه رئیس جمهوری، به وی در سال ۲۰۲۰ کمک کند.

وی با بیان اینکه این اقدامات در نهایت منجر به استیضاح رئیس جمهوری در مجلس نمایندگان و نخستین رای دو حزبی در مجلس سنا در حمایت از محکومیت رئیس جمهوری ایالات متحده شد، اظهار کرد: تلاش‌های رئیس جمهوری برای استفاده از کمک‌های یک قدرت خارجی برای پیروزی در انتخابات و سپس اخاذی از یک قدرت خارجی دیگر برای کمک به پیروزی مجدد ، یک تهدید جدی برای سلامتی دموکراسی ما در حال حاضر و آینده است.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: متن اظهارات منتشر شده امروز، شواهد و جزئیات کاملی از تلاش‌های کمپین ترامپ برای دعوت، استفاده و سرپوش گذاشتن بر کمک‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ است.

شیف افزود: رابرت مولر در گزارش خود شواهد مشابه و حتی گسترده‌تری از ارتباطات نادرست بین افراد مرتبط با کارزار انتخاباتی ترامپ و دولت روسیه را شناسایی کرد. همچنین یک تحقیق دو حزبی در مجلس سنا نشان داد که روسیه به دنبال کمک به نامزدی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ بود.

وی گفت: در حالیکه بازرس ویژه مولر شواهد قابل ملاحظه‌ای برای اثبات جرم توطئه فراتر از یک تردید معقول دست یافت اما حاضر به نتیجه گیری در مورد مساله تبانی نشد – برخلاف بازنمایی‌های دروغین دادستان کل و دیگران. شواهد زیادی در مورد تعامل فاسد بین کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه به صورت مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا به موضوع مایل فلین نخستین مشاور امنیت ملی ترامپ هم اشاره کرد و گفت: متن اظهارات منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که در دوره انتقال در اواخر سال ۲۰۱۶، فلین تلاش کرد تا تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه را که توسط دولت قبلی بر اثر دخالت روسیه در انتخابات از طرف ترامپ اعمال شده بود، تضعیف کند.

شیف افزود:  فلین در مورد این تلاش‌ها به اف بی آی دروغ می‌گوید و رئیس جمهوری سعی می کند به (جیمز کومی) مدیر وقت اف بی آی کامی فشار آورد تا هرگونه تحقیق درباره فلین را خاتمه دهد.

وی با اشاره به اخراج جف سشنز دادستان کل سابق آمریکا از سوی ترامپ، ادامه داد: کمی بعد، او بیل بار را برای این کار در نظر گرفت تا تنها پس از آنکه فلین به دروغ گویی به اف بی آی گناهکار شد، به هدف خود در مختومه کردن پرونده فلین دست یابد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: با وجود شرکت در این تحقیق و شنیدن این حقایق دست اول، متن‌ها نشان می‌دهد که چگونه جمهوریخواهان مجلس نمایندگان از مصاحبه‌های شاهدان برای بدست آوردن واقعیت استفاده نکردند بلکه روایت دروغین رئیس جمهوری ترامپ را مبنی بر”هیچ تبانی، هیچ مانع” پیش برده‌اند.

شیف تاکید کرد: جمهوریخواهان مجلس نمایندگان به دنبال این بودند که ارزیابی جامعه اطلاعاتی مبنی بر اینکه روسیه در پی صدمه زدن به هیلاری کلینتون و کمک به دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود را تضعیف کنند. این ارزیابی توسط دموکرات‌های این کمیته، هر دو حزب کمیته اطلاعات سنا و بازرس ویژه مولر تایید شده است.

وی گفت: این نسخه‌ها باید مدت‌ها قبل منتشر می‌شدند، اما کاخ سفید با امتناع از انتشار عمومی آن، به جامعه اطلاعاتی اجازه نداد تا بر اساس اطلاعات طبقه بندی شده، به جای منافع سیاسی کاخ سفید، دست به اصلاحاتی بزند.

عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا یادآور شد: همچون تحقیقات اوکراین، تحقیقات در مورد تلاش کارزار انتخاباتی ترامپ برای دنبال کردن و استفاده از کمک‌های روسیه در سال ۲۰۱۶ و جلوگیری از عدالت، فاش می‌سازد که رئیس جمهوری معتقد است بالاتر از قانون است.

شیف تصریح کرد: اما ما کشوری هستیم که حقیقت هنوز اهمیت دارد و کجایی حق هم هنوز مهم است. تحقیقات ما در مورد کارزار ترامپ و شواهدی که برخلاف انسداد شدید آنها، کشف کردیم، این موضوعات را تایید می‌کند.

عضوکانال واتساپ اول فارس شوید%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار