چاپ کد خبر: 11912
1 شهریور 1398

انتقاد دبیر کل جامعه کارآفرینان انقلاب اسلامی کشور از عملی نشدن وعده‌ها در زمینه سیاست های اقتصادی

صادق شیبانی

 دبیر کل جامعه کارآفرینان انقلاب اسلامی کشور گفت: با گذشت زمان و سیستمی شدن این اشتباهات برای سیاست‌گذار پولی نه راه پس می‌ماند و نه راه پیش.

دکتر صادق شیبانی گفت: از ابتدای استقرار دولت یازدهم، به رغم وعده‌های داده شده، دولت در جهت اقتصاد آزاد و رقابتی پیش نرفت. در بحث اقتصاد داخلی انتظار این بود که کل سیاست‌های پوپولیستی متحول شود.

وی درمورد یارانه عنوان کرد: درخصوص یارانه نقدی باید تصمیمی متفاوت گرفته می‌شد، اما نهایتا تصمیم گرفتند ابتدا ثروتمندان را در وزارت کار شناسایی کنند و سپس به حذف آنان از فهرست یارانه بگیران بپردازند.

به اول فارس ، مدرس دانشگاه و پژوهشگر ادامه داد: اخیرا برخی ادعا می‌کنند سیاست‌های دولت با رویکرد لیبرالی مسبب شرایط امروز اقتصاد ایران است و این موضوع قابل بحث است اما در واقع وعده های رئیس دولت با عملکرد وزرا و کارگزاران دولت که سیاستگذاران حوزه اقتصاد هستند در تناقض زیادی می باشد و نشان از آشفتگی در دولت است.

وی با بیان اینکه وعده تا عمل دولت بسیار باهم متفاوت بوده، تصریح کرد: منتقدانی که از لیبرالی بودن سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند سخنان رئیس‌جمهور را ملاک قرار می‌دهند که واقعا از مقام حرف به عمل در نیامده است. آنچه وزرا و مدیران دستگاه‌های دولتی در عمل اجرا می‌کنند کاملا متفاوت از وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی مبنی بر آزادسازی اقتصاد ملی است.

دبیر کل جامعه کارآفرینان انقلاب اسلامی کشور درمورد کارهای صورت گرفته برخلاف موازین اقتصاد بازار آزاد بیان داشت: سرکوب بازارها، سیاست‌های تعرفه‌ای، قیمت‌گذاری و تداوم بخشیدن به سلطه بنگاه‌های بزرگ دولتی و شبه دولتی (خصولتی‌ها)، جملگی برخلاف موازین اقتصاد بازار آزاد بوده است.

وی در مورد سیاسیت های پولی اشتباه خاطر نشان کرد: در دهه گذشته سیاست های اشتباه در نظام اعتباری کشور – شامل بانک‌ها و موسسات اعتباری – سیاست پولی را مختل کرده است.

دکترای تخصصی کارآفرینی همچنین افزود: اشتباه اول، ورود و رشد سریع بازیگران بد به نظام اعتباری کشور بوده است.

وی در خصوص اشتباه دوم صورت در نظام پولی اظهار داشت: اشتباه دوم، سکوت مقام ناظر بانکی در قبال شناسایی درآمدهای موهوم ازسوی بانک‌ها و موسسات اعتباری زیان‌ده، توزیع سود بر اساس آن ها و انباشت دارایی‌های موهوم بر ترازنامه آن ها است.

 دبیر کل جامعه کارآفرینان انقلاب اسلامی کشور متذکر شد: این اشتباه ها یک دور باطل ایجاد می‌کند به طوری  عدم کاهش نرخ سود بانک‌ها موجب هر چه بزرگ‌تر شدن و فراگیرتر شدن انباشت دارایی‌های موهوم در نظام بانکی کشور می‌شود، اما کاهش نرخ سود هم موجب برملا شدن هویت موهومی دارایی‌های نظام بانکی می‌شود.

وی در پایان در مورد نتایج سیاست های اشتباه پولی عنوان کرد: با گذشت زمان و سیستمی شدن این اشتباهات برای سیاست‌گذار پولی نه راه پس می‌ماند و نه راه پیش. آغاز پایدارسازی بازارهای مالی حذف بازیگران بد از نظام بانکی- اعتباری و جلوگیری از شناسایی درآمدهای موهوم است که در غیر این صورت، سیاست‌گذار پولی ناتوان در اعمال هر گونه سیاست پولی است، چه برسد به بهینه سازی سیاست پولی.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار