چاپ کد خبر: 34439
3 شهریور 1399

انتقاد نماینده استانداری فارس در شورای عالی علوم ازحذف معاونت پژوهش ادارات آموزش و پرورش

صلاحیت استاد اصلاح طلب - اعتدالگرای دانشگاه شیراز تایید شد ...

به گزارش اول فارس، سید آیت الله رزمجو با اعلام این مطلب گفت: وزارت آموزش و پرورش، معاونت توسعه منابع را به معاونت پژوهش، فناوری و توسعه منابع مبدل ساخته است؛ اما با نگاهی به زیرمجموعه‌های معاونت درمی‌یابیم عناوین تعریف شده نسبتی با پژوهش ندارد.

هماهنگ کننده امور پژوهش و فناوری با اشاره به اینکه هم‌اکنون مدیریت منابع انسانی و امور اداری، بودجه و مدیریت منابع، اداره امور رفاهی و پشتیبانی، اداره امور مالی و اداره مکاتبات اسناد در این تقسیم‌بندی به چشم می‌خورد اظهار کرد: برای حوزه پژوهش تنها گروه تحقیق و پژوهش در نظر گرفته شده است.

دکتر رزمجو افزود: این بدان معناست که معاونت پژوهش در ادارات کل آموزش و پرورش به سطح گروه تنزل یافته و حتی در حد اداره هم دیده نشده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه این چارت از ۷ خرداد ۹۹ در ساختار ادارات کل آموزش و پرورش اجرایی شده است، بیان کرد: در هزاره سوم که عصر فناوری و نوآوری نامیده می‌شود، ساختارهای آموزشی جهان در عرصه‌های علمی از مرحله پژوهش نیز گذر کرده‌اند و با تحقیقات، فناوری و نوآوری مواجهیم و این اکوسیستم در ایران با محوریت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتین علوم و بهداشت درحال شکل‌گیری است؛ از همین رو وزارت آموزش و پرورش نیز باید در کنار این حرکت و همسو با آن قرار گیرد.

وی با اشاره به وضعیت رو به رشد پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بیان کرد: هم‌اکنون سازمان‌ها، ادارات و نهادها هم به تحقیق و پژوهش و فناوری روی آورده‌اند؛ افزون بر این دولت اخیراً برای برجسته‌سازی پژوهش، استانداران را رئیس کارگروه آموزش پژوهش، فناوری و نوآوری هر استان گمارده است؛ چراکه این موضوع اهمیتی ویژه دارد.

این استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: در آموزش و پرورش، امروز تعداد بسیاری نیروی دانش‌آموخته در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مشغول به کار است و انتظار می‌رود با این ظرفیت، آموزش و پرورش پژوهشکده‌های خود را توسعه بخشد و برای افزونی آن‌ها بکوشد.

رزمجو ارتقای جایگاه علوم انسانی را در گرو رشد این حوزه در آموزش و پرورش دانست و ابراز داشت: چنانچه حوزه پژوهش از ساختار آموزش و پرورش حذف شود، نقش علوم انسانی نیز کمرنگ خواهد شد؛ این در حالی است که در عصر کرونا باید به خلاقیت و نوآوری بها دهیم و آموزش و پرورش باعنوان یکی از متولیان اصلی این حوزه باید این مسائل را هدایت کند.

این استاد دانشگاه خواستار تجدیدنظر وزارت آموزش و پرورش در چارت‌بندی جدید شد و این موضوع را خطایی استراتژیک دانست و گفت: از استان فارس که مهد علم، فرهنگ، هنر و ادب این سرزمین است و دو دانشگاه در تراز بین‌المللی، دو مرکز تحقیقاتی همچون پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان با بیش از ۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور و آموزش و پرورشی پویا دارد، انتظار می‌رود در این زمینه واکنش نشان دهد.

وی تبعات حذف حوزه پژوهش را جفا به دانش آموزان و دبیران در وهله نخست و سپس حذف پژوهش سراهای دانش‌آموزی و از بین رفتن ساختارهای اقدام‌پژوهی دانست.
رزمجو پیشنهاد کرد که در اصلاح چارت، معاونتی با عنوان معاونت «پژوهش، برنامه‌ریزی، فناوری و نوآوری» ارائه شود تا مسیر تحقیق را برای فرهنگیان و دانش‌آموزان هموارتر سازد و ارائه تسهیلات علمی را سهولت بخشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار