چاپ کد خبر: 33252
6 مرداد 1399

اگر این علائم را دارید، سبزیجات بخورید!

کمبود مواد مغذی در بدن همراه با علایمی است که هر فردی‌ می‌تواند با توجه به آن‌ها جلوی پیشرفت کمبود را بگیرد و مانع از مشکلات بعدی شود. در این مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم.

اول فارس|تغذیه وتندرستی : مصرف سبزی‌ها در عملکرد صحیح اندام‌ها و ارگان‌های بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن موثراست. انواع سبزی‎ها علاوه بر تامین آنتی اکسیدان‎ها بهترین منبع تامین فیبر مورد نیاز بدن است که به هضم غذا کمک می‌کند.

اگر این علائم را دارید، سبزیجات بخورید!

اما متاسفانه بسیاری از ما به دلیل زحمت تمیز کردن و شست وشوی سبزی یا احتمال این که ممکن است آلودگی آن به طورکامل برطرف نشود یا دلایل دیگر تمایلی به مصرف سبزی نداریم و همین موضوع باعث می‌شود تا خود را از منبع غنی مواد مغذی محروم کنیم. از طرفی کمبود مواد مغذی در بدن همراه با علایمی است که هر فردی می‌تواند با توجه به آن‌ها جلوی پیشرفت کمبود را بگیرد و مانع از مشکلات بعدی شود. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

احساس خستگی

سبزیجات منبع مهمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که بدن برای داشتن عملکرد مناسب به آن‌ها نیاز دارد. مصرف ناکافی سبزیجات و مصرف خوراکی‌های سرشار از مواد غذایی فراوری شده و حاوی کربوهیدرات می‌تواند باعث احساس خستگی و به مرور از دست دادن حافظه و نوسانات خلق و خو و در نهایت افسردگی می‌شود.

احساس گرسنگی

مصرف میزان کافی سبزیجات به فرد کمک می‌کند تا برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشد و از طرفی تمایل وی به مصرف غذای سالم بیشتر از مصرف مواد غذایی ناسالم باشد و برعکس این موضوع هم زمانی که سبزی کافی مصرف نمی‌کنید، صادق است.

آسیب پوست

همان طور که‎ همیشه شنیده اید، آنتی اکسیدان‌ها در برابر رادیکال آزاد به عنوان سپر عمل و از آسیب آن به بدن جلوگیری می‌کند. یکی از مهم‌ترین نقاطی که رادیکال‌های آزاد به آن آسیب می‌رساند، پوست است که با مصرف کافی سبزی می‌توان از پیری و چروک افتادن پوست پیشگیری کرد.

گرفتگی عضلات

عضلات برای رفع انقباض و گرفتگی به پتاسیم کافی نیاز دارند. سطح پایین این ماده معدنی در خون، باعث گرفتگی عضلات می‌شود و سبزیجات بهترین منبع پتاسیم است. سیب زمینی، اسفناج و سبزیجات تیره از بهترین منابع گیاهی پتاسیم هستند.

اگر این علائم را دارید، سبزیجات بخورید!

یبوست

سبزی هم مانند میوه مقدار زیادی فیبر خوراکی دارد که با مصرف کافی آن می‌توان مانع از بروز یبوست شد. اگر دچار کم کاری روده‌ها شدید به ناکافی بودن مصرف سبزی مشکوک شوید.

بد شکلی مو‌ها و ناخن

ویتامین بیوتین نقش مهمی در طراوت و شادابی مو و ناخن دارد. خارش و قرمزی پوست از جمله دلایل کمبود این ویتامین است. به میزان کافی منابع گیاهی این ویتامین را داریم.

کسانی که تمایل به مصرف منابع حیوانی این ویتامین ندارند یا به دلیل مشکلات اقتصادی منابع گیاهی را ترجیح می‌دهند، باید به میزان کافی از سبزی‌های حاوی این ویتامین مانند گل کلم، توت، بادام و موز استفاده کنند.

خون‌مردگی

خون‌مردگی بیشتر مواقع به دلیل کمبود ویتامین C در بدن اتفاق می‌افتد. با مصرف کافی این ویتامین از خون مردگی پوست جلوگیری کنید.

ناموفق بودن در کاهش وزن

بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها کالری کمی دارند. افزون بر این، مصرف میوه می‌تواند به کاهش هوس‌های غذایی برای خوراکی‌های شیرین نیز کمک کند. به عنوان مثال به جای مصرف بستنی می‌توانید یک کاسه توت فرنگی بخورید و ۲۰۰ کالری کمتر دریافت کنید.

چقدر سبزی مصرف کنیم؟

هر فرد باید در روز چهار تا پنج نوع مختلف سبزیجات استفاده کند. روزانه باید به میزان ۳ تا ۵ واحد سبزی استفاده شود که برابر با یک عدد گوجه‌فرنگی یا خیار متوسط، یک لیوان سبزی خام مانند کاهو یا نصف لیوان سبزی پخته است. برای پخت سبزیجات، توصیه بر این است که آن‌ها را بخارپز یا با روغن کتان، روغن زیتون و… طبخ کنید. اضافه کردن چربی‌های سالم به این سبزیجات، جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن‌ها را در بدن چند برابر می‌کند.

اگر این علائم را دارید، سبزیجات بخورید!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار