چاپ کد خبر: 8590
17 خرداد 1398
اعضای بدن دختر ۱۲ ساله به بیماران نیازمند اهدا شد

ایثار ماندگار خانواده دیّری در شیراز

 حسن محدث زاده

مرگ‌ یقینی ترینی واقعه هستی است که به تعبیر دعای کمیل، «لا یُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ» است. هر چند هر جنبده و ساکنی، جامه موت را بر تن می کند و شراب مرگ را سر می کشد، اما همزاد هر مرگ، اندوه و‌ بی تابی و‌ فراق است.

دوستی می گفت زندگی یک واقعه تلخ است. گذشته ای پر از سختی و آینده ای پر از فراق، چرا که می دانیم به فراق خانواده و‌ خویشان خواهیم نشست، اما راهی برای تغییر این سرنوشت محتوم نداریم.

آری، راهی برای خاموشی مرگ نیست اما می توان مرگ را به جای یک پایان محض، به ترکیب « آغازِ پایان» تبدیل کرد.

مرگ فاطمه میدری دختر ۱۲ ساله دیری از همین جنس است. فاطمه که دانش آموز کلاس پنجم بود، به ضایعه مرگ مغزی دچار شد و دست از این دنیا شست.  پدر و مادرش که روزی طاقت دیدن سرماخوردگی ساده او‌ را هم نداشتند، اعضا بدن زجر دیده دخترشان را سخاوتمندانه به دجله انداختند تا ایزد در دو سرای، نیکی دهد باز.

6552photo 2019 06 07 20 02 53

روز پنجشنبه پیکر فاطمه در شاهزاده ابوالقاسم دیر آرام گرفت اما قلب و چند عضو بدن او همچنان حیات بخش هستند و‌ بر این سرنوشت چه می توان نوشت جز: « ما رایت الا جمیلا»

با برداشت و اهداء ۴ عضو از جمله رودها، کلیه ها و کبد فاطمه عزیز، تعدادی از عزیزان هم وطن ما از مرگ حتمی نجات یافتند. علاوه بر ارگان‌های حیاتی این نوجوان به بیماران نیازمند که در لیست پیوند وزارت بهداشت بودند با رضایت خانواده میدری، پوست و قرنیه های فاطمه نیز به تعدادی از بیماران نیازمند اهداء شد و آنها نیز از معلولیت حتمی نجات یافتند.

فاطمه میدری کودک نوجوان دیری به دلیل سکته مغزی در بیمارستان شیراز بستری و تحت درمان بود که متاسفانه پس از اعلام مرگ مغزی توسط پزشکان معالج و تایید مرگ مغزی ایشان توسط تیم تاییدکننده مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس، با رضایت پدر و مادر ایثارگر و نوع‌دوست این عزیز سفر کرده اعضای بدنش اهداء شد.

به بهانه مرگ مانای فاطمه و فاطمه ها، چند نکته را از پیوند اعضا بازخوانی می کنیم:

۱ با وجود اینکه اولین پیوند به معنای مصطلح امروزی در ایران در سال ۱۳۱۴ با پیوند قرنیه و سپس در سال ۱۳۴۷ پیوند کلیه بوده است؛ اما نیاز بیماران به پیوند قلب، ریه و کبد، باعث شد دکتر ایرج فاضل از حضرت امام(ره) طلب کمک شرعی کند. امام خمینی ۱۴ روز قبل از فوت، فتوای جواز پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی را صادر کرد اما این فتوای تاریخی دو سال در راهروهای مجلس معطل ماند تا به قانون تبدیل شود.

۲ برای ثبت نام اهدا عضو می توان در سایت ehda.sbmu.ac.ir ثبت نام کرد یا کد ملی را به شماره ۳۴۳۲ پیامک کنیم.اما این ثبت نام فقط یک‌ نوع رضایت قلبی و اخلاقی است و وجاهت قانونی ندارد و رضایت خانواده بیمار، اصلی الزامی است.

۳ عمل پیوند زمانی انجام می شود که بیمار به مرگ مغزی دچار شود. با مرگ مغزی، تنفس هم قطع می شود اما قلب که دارای یک باتری اتوماتیک است، می‌تواند حتی در صورت قطع سر از بدن یا بیرون آوردن قلب از بدن و گذاشتن آن در سرم فیزیولوژیک برای چند دقیقه و در صورت رساندن اکسیژن برای چند ساعت تا چند روز به طپش خود ادامه دهد.

۴ تصادفات رانندگی، وارد آمدن ضربه شدید به سر، سقوط از ارتفاع، غرق شدن در آب، مسمومیت ها، خونریزی های داخلی مغز و سکته مغزی از عمده ترین دلایل مرگ مغزی هستند.

۵ سالیانه حدود ۴۰۰۰ نفر بر اثر رانندگی ایرانی در جاده ها، دچار مرگ مغزی می شوند اما اعضا سالم بیش از ۷۵ درصد آنها بی آنکه به فرد جدیدی حیات ببخشد، اسیر گور می شوند.

۶ زمان طلایی اهدا عضو ۴۸ ساعت است. اگر خانواده بیمار برای رضایت تعلل کنند  بعد از این زمان حتی اگر بیمار حفظ شود اعضا شروع به خراب شدن می‌کنند اولین عضوی که خراب می‌شود ریه است و سپس بقیه و با طول کشیدن این امر امکان اهدا برخی اعضا از بین می‌رود

۷ شیراز  با پیوند سالیانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ پیوند کبد به یک قطب در دنیای پیوند تبدیل شده است. این را مدیون پروفسور ملک‌حسینی و تیم همراهش هستیم.

۸ اولین پیوند عضو در استان بوشهر، پنج سال قبل اتفاق افتاد و از یک پیوند در سال ۹۳؛ به شش پیوند در ۷۵ روز سال جاری رسیده است. از ۵۴ پیوند عضوی که در این پنج سال اتفاق افتاده،بیش از ۱۵۰نفر حیاتی نو یافته اند.

“منبع”خلیج فارس”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار