چاپ کد خبر: 2457
17 آذر 1397

بارندگی های امشال تاثیری بر دریاچه های فارس نداشته است/پریشان خشک و بختگان نیز شوره زار

باران های چند هفته اخیر نتوانست کمک موثری به دریاچه های فارس کند، پریشان همچنان خشک و بختگان نیز شوره زار است.

به گزارش  اول فارس به نقل از مهر، با اینکه استان فارس در چند هفته اخیر باران های گسترده ای را تجربه کرده بود اما خبر رسید که جز دریاچه مهارلو که معمولا در فصول بارندگی آبگیری می شود، سایر تالاب های فارس در وضعیت خشکی قبل خود به سر می برند.

باران نتوانست کمکی به  بستر خشکیده تالاب های فارس کند و همچنان این دریاچه ها در وضعیت نگران کننده سابق خود به سر می برند.

در این رابطه مدیرکل محیط زیست استان فارس پیرامون آخرین وضعیت دریاچه های استان بیان کرد: بارندگی ها اخیر با وجوداینکه میزان بارش ها مناسب بود در احیای دریاچه ها تاثیر زیادی نداشت است.

سعید محمودی افزود: با بارش های صورت گرفته در استان فارس فقط تا حدودی دریاچه مهارلو که البته همیشه میزان کمی آب دارد،بازهم آبدار شد و تا حد مناسبی آب در آن جاری شده است.

وی در رابطه با وضعیت دریاچه بختگان اظهار کرد: این دریاچه کماکان مانند گذشته خشک است و با وجود بارش ها  آب درون دریاچه جاری نشده است.
مدیر کل محیط زیست استان فارس با اشاره به وضعیت دریاچه بختگان گفت: این دریاچه دومین دریاچه بزرگ کشور است و هم اکنون به شوره زاری از نمک تبدیل شده است.

وی افزود: دریاچه طشک هم کاملا خشک است و هر روز وضعیت دریاچه ها نگران کننده تر می شود.

2522994

 محمودی از خشک بودن دریاچه پریشان خبرداد و افزود: این دریاچه نیز مانند سایر دریاچه های دیگر استان از جمله کافتر خشک است.
وی با بیان اینکه با بارندگی به تنهایی نمی تواند احیای دریاچه ها را به همراه داشته باشد، تاکید کرد: نباید انتظار داشت که با این بارشها دریاچه های فارس احیا شود در حالیکه نه تنها حقابه دریاچه ها تامین نمی شود بلکه شاهد وجود تعداد زیادی چاه های غیرمجاز در اطراف آنها هستیم.

مدیر کل محیط زیست استان فارس گفت: آخرین باری که حقابه ای برای دریاچه های فارس رها شد مربوط به بهار سال ۹۱ بود که آن زمان آب رها شده هیچ تاثیری در احیای تالاب نداشت.

مدیر کل محیط زیست استان فارس با انتقاد از اینکه در طرح های ارزیابی برای ساخت سد نیاز آبی دریاچه ها به حقابه درنظر گرفته می شود اما عملا کاری انجام نمی شود، ادامه داد: در حال حاضر به دلیل عدم بارندگی وضعیت سدهای استان نیز خوب نیست به گونه ای که آبی برای رهاسازی وجود ندارد که بخواهند حقابه دریاچه ها را نیز بدهند.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که شیوه الگوی مصرف آب کشاورزی تغییر نکند نمی توان انتظار داشت دریاچه ها احیا شود، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی چاه غیرمجاز در استان فارس وجود دارد و اقدامی برای مسدود کردن این چاه ها انجام نمی شود.

یک فعال حوزه محیط زیست نیز در این رابطه با اشاره به اینکه دریاچه های فارس به شوره زار تبدیل شده اند،  گفت: دریاچه مهارلو که در نزدیکی شیراز قرار دارد فقط لکه آبی در آن قابل رویت است ومابقی دریاچه های فارس همچنان خشک هستند.

علی اکبر کاظمینی افزود: یکی از دریاچه های مهم استان دریاچه بین المللی پریشان است که این دریاچه نیز مانند دیگر دریاچه های استان وضعیت نگران کننده ای داشته  و به طور کامل خشک است.

وی با اشاره به اینکه دریاچه بختگان به عنوان دومین دریاچه بزرگ کشور حتی یک بار هم آبگیری نشده، بیان کرد: این دریاچه در زمان پرآبی حدود ۱۵۰ هزار هکتار وسعت داشت و بیش از ۱۶۰ گونه پرنده مهاجر و بومی در آن زندگی می کردند که در حال حاضر مهاجرت پرندگان به این دریاچه نیز متوقف شده و علاوه بر این، انجیرستانهای استهبان که بیش از هزاران سال قدمت داشتند نیز از بین رفته اند.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه اکوسیستم و زیستگاه منطقه نیز از بین رفته است، افزود: متاسفانه به دلیل ریزگردها و پراکنش آن در منطقه اراضی کشاورزی مردم شور شده است.

کاظمینی با بیان اینکه در گذشته بختگان به عنوان سپر حفاظتی مانع از ورود اقلیم کویری به منطقه و استان فارس می شد اما در حال حاضر با خشک شدن دریاچه شرایط تغییر کرده، ادامه داد: در این راستا دریاچه به یک دشت نمک تبدیل شده و تمام شرایط برای ایجاد طوفان نمکی در منطقه وجود دارد و با هر وزش بادی در منطقه بختگان، نمکهای کف تالاب بلند شده و در زمینهای اطراف می نشیند که مشکلاتی به همراه داشته است.

785857

وی بیان کرد: وجود دریاچه در استان فارس در گذشته باعث تعادل آب و هوایی در استان می شد اما با خشکی دریاچه ها شرایط آب و هوایی تغییر کرده است.

این فعال محیط زیستی در خصوص وجود چاه های غیرمجاز در اطراف دریاچه های فارس گفت: وجود این چاه های غیرمجاز در اطراف  دریاچه ها وجود از ورود آب به داخل آن جلوگیری کرده و شیره جان دریاچه را می مکند به همین دلیل ضروری است هر چه سریعتر نسبت به پر کردن این چاه ها اقدام شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این خشکسالی ها وضعیت دریاچه های فارس هر روز بدتر می شود و به طور حتم طی چند سال آینده با مشکلات زیادی در این حوزه روبه رو خواهیم شد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار