چاپ کد خبر: 8063
7 خرداد 1398
برای نخستین بار در ایران

بازسازی سرخرگ ریوی پنهان نوزادان در شیراز

برای نخستین بار در ایران رشد ریه نارس نوزادان توسط پزشکان شیرازی امکان پذیر شد.

9984486 332

به گزارش اول فارس از شیراز، عضو تیم جراح جنین دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای نخستین بار در ایران و با تلاش متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سرخ رگ ریوی پنهان بعضی از نوزادان در این دانشگاه بازسازی شد.

محمد رضا ادراکی افزود: پزشکان تصور می‌کردند که در بعضی نوزادان سرخرگ ریوی تشکیل نمی‌شود و بعضی افراد باید تا پایان عمر با یک ریه زندگی کنند.

وی گفت: با یک سال و نیم کار تحقیقاتی، متخصصان با پی بردن به وجود سرخ رگ مخفی در این افراد، توانستند با استفاده از استنت قلبی، ریه این افراد را فعال کنند.

این فوق تخصص قلب اطفال گفت: بر اساس مستندات پزشکی تا کنون این روش درمانی بر روی بیمار ۱۰ در دنیا انجام شده که پنج مورد آن در شیراز با موفقیت همراه بوده است.

ادراکی افزود: پس از آنژیوگرافی و تشخیص سرخ رگ پنهان، استنت جایگذاری می‌شود و پس از چند ماه این سرخ رگ با روش جراحی قلب به سرخ رگ اصلی ریه متصل می‌شود و بیمار می‌تواند همانند دیگر افراد با دو ریه زندگی کند.

وی گفت: این روش درمانی فقط در زمان کودکی کاربرد دارد.حمید آموزگار، مهدی زادگان و حمید محمدی در تیم تحقیقاتی این موفقیت پزشکی ایران همکاری داشتند.پیش از کشور‌های ترکیه و امریکا به این دانش دست یافته اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار