چاپ کد خبر: 5679
27 اسفند 1397
رئیس میراث فرهنگی فیروزآباد:

بافت سیاه چادر در فیروزآباد احیا شد

«سیاه‌چادر بافی» در فیروزآباد احیا شد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری فیروزآباد از احیا بافت سیاه‌چادر در روستای امیرسالار بخش میمند خبر داد. به گزارش اول فارس از فیروزآباد، درنا شهبازی صبح امروز در مراسم احیا و بافت سیاه‌چادر در روستای امیرسالار بخش میمند فیروزآباد اظهار داشت: از دیرباز روستای امیرسالار در مسیر کوچ ییلاق و قشلاق عشایر بوده که به‌صورت معمول این روستا مرکز بافت سیاه‌چادر است.

 وی افزود: عشایر در مسیر کوچ در صورت لزوم سیاه‌چادر خود را خریداری کرده که این امر رونق اقتصادی که بخشی از اشتغال زنان روستایی بافنده را ایجاد می‌کرد در برداشته است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان فیروزآباد ادامه داد: بنا به اظهارات اهالی این روستا حدود ۳۵ سال از بافندگی سیاه‌چادر فاصله افتاده و به‌صورت کامل این صنعت کنار گذاشته‌شده بود.

وی گفت: این فاصله به‌گونه‌ای بوده که مواد اولیه تولید نخ سیاه‌چادر که از موی بز بوده را در برهه‌ای از زمان بی‌استفاده و آتش زده و در حقیقت هیچ‌گونه استفاده‌ای از این سرمایه مهم نمی‌شد.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری فیروزآباد تصریح کرد: این مو به دلیل چرب بودن ذاتی و همچنین نفوذناپذیر بودن آب به داخل چادر، بهترین مواد برای بافت سیه چادر و کوچ‌نشینان است.

 شهبازی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی شهرستان فیروزآباد برای احیا و بازگرداندن این صنعت و همچنین تولید و اشتغال‌زایی زنان خانه‌دار این روستا از ۲ سال پیش از طریق بخشداری و مسوولان شهرستان پیگیری و امروز موفق به احیای این صنعت و بازگشتن به چرخه تولید شده است.

 وی بیان داشت: برای احیای این طرح با آزمون به‌عمل‌آمده از سوی میراث فرهنگی شهرستان و مجوز طرح مشاغل خانگی، تسهیلات کم‌بهره بانکی واگذار می‌شود.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری فیروزآباد تصریح کرد: مواد اولیه این شغل از پشم و موی گوسفند که از تولیدات داخلی این روستا است، تهیه و این چرخه به لحاظ گردشگری و توریسم‌پذیری می‌تواند در آینده نزدیک روستای مورد هدف گردشگری معرفی شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار