چاپ کد خبر: 6256
27 فروردین 1398
رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیرازگفت:

برگزارمی شود: یازدهمین کنگره بیماری‌های قلب و عروق خاورمیانه در شیراز

یازدهمین کنگره بیماری‌های قلب و عروق خاورمیانه به میزبانی شیراز

به گزارش اول فارس از شیراز، محمدجواد زیبایی نژاد  در نشست خبری اظهار داشت: در این کنگره سه روزه که به همت مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با مساعدت رییس دانشگاه برگزار می شود، نزدیک به ۱۸۰ سخنران شامل ۶۰ سخنران از شیراز و ۱۲۰ سخنران از سایر دانشگاه های علوم پزشکی و از برجسته‌ترین اساتید و سخنرانان در زمینه بیماری‌های قلب و عروق دانش علمی در این حوزه را به تبادل نظر می‌گذرانند.

وی اضافه کرد: ۱۲۲ مقاله به این کنگره ارسال شده و ۶۲ مقاله برای ارائه در کنگره پذیرفته شده است، همچنین ۲۴ مقاله نیز با بررسی مشکلات بیماران و ارائه روش‌های درمانی ارائه می‌شود.

رئیس کنگره بیماری‌های قلب و عروق و مداخلات پیچیده قلبی ادامه داد: در این کنگره برای گروه‌های مختلف از جمله متخصصان و فوق تخصص های قلب، جراحان قلب، قلب اطفال، متخصصان داخلی، پزشک اجتماعی، داروسازی و ژنتیک انسانی دارای حداکثر ۱۲ و نیم امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان و حداکثر ۳ امتیاز جداگانه برای سخنرانان در نظر گرفته شده است.

زیبایی‌نژاد از پیش بینی حضور ۴۰۰ شرکت کننده در این رویداد علمی خبر داد و افزود: محورهای این کنگره بر محوریت پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی استوار است اما در کنار آن، جدیدترین و بهترین راه‌های تشخیصی و درمانی و اعمال بسیار پیچیده قلبی عروقی در گروه‌های اطفال و بزرگسالان، بررسی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: محورهای این کنگره در زمینه روش‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مورد تایید مجامع مهم قلبی عروقی در دنیاست که در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر شده است.

 زیبایی‌نژاد بهترین راه پیگشیری از بیماری‌های قلبی عروقی را پیشگیری در طول زندگی و داشتن یک زندگی سالم از دوران کودکی عنوان کرد و افزود: پیشگیری باید از دوران کودکی آغاز شود؛ زیرا بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی یک دوره بیش از ۲۰ سال دارد؛ زمانی که فردی در سنین میانسالی با بیماری‌های قلبی عروقی مواجه می شود، جرقه این بیماری از کودکی زده شده است.

بررسی ریسک ابتلا به سکته‌ها طی ۱۰ سال آینده در شیراز

وی اضافه کرد: دومین مساله در پیشگیری این است که یک تیم شامل متخصصان قلبی عروقی، مشاوران تغذیه و ورزش درمانی، روانشناس یا پزشک اجتماعی با توجه به مسایل اجتماعی هر جامعه باید برای پیشگیری، برنامه‌ریزی کنند؛ افراد بین ۴۰ تا ۷۵ سال باید از نظر بیماری‌های قلب و عروق و ریسک ۱۰ سال آینده سکته‌های قلبی و مغزی بررسی شوند و این کار باید پیش از دارودرمانی انجام شود که در شیراز، آغاز شده است.

رئیس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از نظر تغذیه، بر اساس آخرین پیشنهادهای متخصصان تغذیه و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، استفاده از غذای سالم شامل مصرف روزانه سبزی ها، میوه ها، دانه‌های روغنی مانند گردو و پسته، گندم کامل، صیفی جات و ماهی و خودداری از مصرف گوشت‌های کنسروی و بسته بندی شده مانند سوسیس و کالباس و غذاهای آماده گوشتی، خودداری از مصرف چربی‌های اشباع شده و خودداری از مصرف نوشابه های حاوی شکر باید در تمام بزرگسالان به عنوان پیشگیری، مدنظر باشد.

توجه به میزان مصرف گوشت قرمز در رژیم غذایی

زیبایی‌نژاد گفت: مصرف گوشت قرمز حداکثر باید به میزان ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم در هفته و به صورت گوشت تازه و دو وعده در هفته باشد و گوشت های سفید به ویژه گوشت ماهی و گوشت پرندگان، جایگزین گوشت قرمز شود.

وی افزود: افراد چاق باید میزان کالری مصرفی را به شدت محدود کنند و به وزن ایده آل برسند، وزن ایده آل بر اساس BMI، بین ۲۵ تا ۲۷ است.

رئیس کنگره بیماری‌های قلب و عروق و مداخلات پیچیده قلبی با تاکید بر اهمیت ورزش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالان گفت: ورزش متوسط به میزان ۱۵۰ دقیقه در هفته یا ۷۵ دقیقه ورزش سخت تر، برای بزرگسالان ضروری است.

ضرورت اصلاح عادت های غلط غذایی در مبتلایان به دیابت

زیبایی‌نژاد ادامه داد: افراد دارای دیابت درجه دو باید شیوه زندگی و عادت های غذایی را تغییر دهند و به صورت روزانه ورزش کنند، در صورت لزوم استفاده از دارو، هنوز قرص‌های «متفورمین» بهترین گزینه برای آغاز دارو درمانی است.

وی قطع سیگار، قلیان و هر نوع دخانیات و حضور نداشتن بزرگسالان در محیطی که دود سیگار استنشاق می‌شود را به عنوان نکته مهم دیگر برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی برشمرد.

زیبایی‌نژاد برای افراد دارای فشار خون بالا، ورزش درمانی و رعایت رژیم غذایی را خط نخست درمان عنوان کرد.

یازدهمین کنگره بیماری‌های قلب و عروق خاورمیانه و چهارمین کنگره مداخلات پیچیده قلبی، چهارم تا ششم اردیبهشت در مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی غربی، برگزار می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار