نماینده شیراز در مجلس، از جای خالی مدیران استان‌هاى غربی و جنوبى در کابینه‌ها و مناصب بالاى کشور انتقاد کرد.

%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C %D8%A8%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%85

 بهرام پارسایی در کانال تلگرامی خود نوشت: «نبود افراد کارآمد از مناطق مختلف کشور در مناصب و کابینه‌‌ها، در مردم حس تبعیض ایجاد کرده و می‌تواند به وفاق ملى خدشه بزند.

ما در سیل اخیر با این سخن موکلان‌مان روبرو بودیم که “دلیل مشکلات زیرساختی و ناهماهنگی در مدیریت بحران برخی مناطق غرب و جنوب، غیبت اهالی این مناطق در ارکان کشور است!»

نابرابری منطقه‌ای قدرت در ایران

 در گزارشی که احسان سلطانی روزنامه‌نگار شرق اخیراً تهیه کرده است، وضعیت توزیع منطقه‌ای قدرت در ایران عادلانه نیست.

با در نظر گرفتن جمعیت استان‌ها، برای تعیین سهم‌بری استان‌ها با تقسیم تعداد مقامات اجرائی ارشد استان‌ها در دوره دولت‌های سوم تا یازدهم (١٣۶٠-١٣٩۵) به جمعیت آنها، سرانه مقامات اجرائی ارشد استان‌های کشور محاسبه می‌شود. بر این اساس استان‌های کشور به چهار گروه (١) استان‌های با سرانه مقامات بالاتر از هشت نفر، (٢) استان‌های با سرانه مقامات بین دو تا پنج نفر، (٣) استان‌های با سرانه مقامات بین ٠,٨ تا دو نفر و (۴) استان‌های با سرانه مقامات صفر در هر یک میلیون نفر جمعیت طبقه‌بندی می‌شود. در کل این دوره متوسط سرانه مقامات اجرائی کشور ٢.٩ نفر در یک میلیون جمعیت کشور است.

* گروه (١): شامل سه استان یزد (سرانه ١٠,٨)، سمنان (سرانه ١٠.٢) و اصفهان (سرانه ٨.٢) است. این گروه در مجموع با سهم جمعیت ٨.۶ درصد، ٢٧ درصد از کل تعداد مقامات اجرائی دوره – ١٣٩۵با سرانه متوسط ٩ نفر (بیش از سه برابر متوسط کشور)  را داراست.

** گروه (٢): به ترتیب ١٣ استان قم (سرانه ۴,٨)، همدان (سرانه ۴.۴)، کرمانشاه (سرانه ۴)، تهران و البرز (سرانه ٣.۶)، لرستان (سرانه ٣.٣)، آذربایجان شرقی و اردبیل (سرانه ٢.٩)، کرمان (سرانه ٢.٨)، آذربایجان غربی (سرانه ٢.٧)، گلستان (سرانه ٢.۶)، فارس (سرانه ٢.۵) و خوزستان (سرانه ٢.٣) را دربر می‌گیرد. در مجموع این گروه با سهم جمعیت ۵٧ درصد، ۶٣ درصد از مقامات اجرائی دوره با سرانه متوسط ٣.٢ نفر را به خود اختصاص داده است. سرانه متوسط مقامات اجرائی این گروه کمی ‌بیش از متوسط کشوری است.

*** گروه (٣): هفت استان مازندران (سرانه ١,٩)، قزوین (سرانه ١.۶)، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی (سرانه ١.۵)، مرکزی (١.٣) و گیلان (٠.٨) را شامل می‌شود. این گروه در مجموع با ٢١ درصد از جمعیت، سهم ١٠.۵ درصد از مقامات اجرائی با سرانه متوسط ١.۴ نفر (نصف کشور) را دارد.

**** گروه (۴): هشت استان سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، زنجان، چهارمحال‌‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد و ایلام با سرانه صفر. این گروه با سهم ١٣,٣ درصدی از جمعیت کشور، هیچ حضوری در دولت‌های سه دهه اخیر ندارد.