چاپ کد خبر: 7955
4 خرداد 1398

بیهوده نیست هر روز به عقب تر برمیگردیم

هاشمی 1

جمعه عصر بود، سوم خردادماه نود و هشت، از شهری دیگر عازم تهران بودم که از آنجا راهی شیراز بشوم…
در تهیه بلیط به گونه ای تنظیم کرده بودم که فاصله دوساعته فی مابین دو پرواز باشد، که تاخیرهای احتمالی (معمولا حتمی) پرواز اول را، پوشش بدهد!
هنوز پرواز اول را سوار نشده بودم، که پیامک آمد، پرواز تهران_شیراز ساعت هشت شب، یکساعت و نیم تاخیر دارد! طبق معمول فال نیک گرفتم و گفتم حتما خیریتی است! (راهی دیگر نداریم و نداشتم)
به مهرآباد که رسیدم، موبایل که روشن شد، پیامک دوم رسید که پرواز تهران_شیراز، یک ساعت دیگر هم علاوه بر آن یکساعت و نیم قبل، تاخیر افزوده شده!
با لحاظ فاصله ای که بین دو پرواز تنطیم کرده بودم، میشد بالغ بر حدود پنج ساعت معطلی در فرودگاه و معضلات خودش…!
نگاهی به سایت فروش بلیط انداختم و از یک شرکت دیگر بلیط برای ساعت هشت شب خرید کردم، بماند که این شرکت هم با توجه به نامش توقع هواپیمایی دیگر بود و چیزی دیگر در بساط داشت، آنهم با قمیت بلیط تقریبا دوبرابر قبلی!

به دفتر فروش شرکت ک….ن در مهر آباد، مراجعه کردم، برای ابطال بلیط قبلی تهران_شیراز و ثبت بخاطر تاخیر بیش از دوساعت…!
گفتند؛ باید مکتوب بلیط باشد…!
عرض کردم؛ آقا الان دنیا شعار جهان بدون کاغذ و کم شدن قطع درختان برای کاغذ میدهد، شما که خودتان دفتر رسمی کا…ن هستید، از همینجا سیستمی، کنسلش کنید و ثبت کنید…!
بالاخره هنوز در مملکت ما، درب بر یک پاشنه میچرخد و مرغ یک پا دارد!… اجبارا و الزاما به طریقی پرینت تهیه شد (یعنی ناچار شدم عکس بلیط را برای خود دفتر، همانجا با گوشی؟ ایمیل کنم که پرینت بگیرند…البته در این زمینه لطف کردند) و مُهر ابطال و تاخیر بیش از دوساعت درج کنند…!
بعد گفتند باید این برگه را به شرکتی که خرید کردید، تحویل بدهید که آن شرکت برای ما بفرستند تا اجازه برگشت وجه را صادر کنیم!…بماند که اینترنتی خرید کرده بودم…من شیراز و آن شرکت تهران…!
عرض کردم، شما که دفتر ک….ن هستید، این چه کار عبثی است که بنده برای آن دفتر هواپیمایی پست کنم و آنها برای شما ارسال کنند؟!
همینجا مستقیم تحویل شما، خودتان هم حضورا مهر و امضا کرده اید و صحت و سقم ش هم قطعی…نهایتا سیستمی به دفتر مرکزی تان اعلام کنید و سپس شما سیستمی به آن شرکت برای عودت وجه اعلام کنید…!
اما نه…! ما باید همچنان در این کشور، لقمه را دور سرمان بچرخانیم و چرخ را دوباره و دوباره اختراع کنیم و البته باز هم از آنهم به نحو احسن استفاده نکنیم؟!

بماند که معمولا حداقل یکماه طول میکشد تا وجه بلیط ابطال شده را عودت دهند و باید کلی هزینه پست و تلفن و پیگیری کرد…! که گاهی اگر خوب حساب هزینه ها و رفت و آمد و وقت را بکنید از وجه خود بلیط بیشتر میشود!
چگونه باور کنیم در عصر دهکده جهانی و انجام اعمل جراحی پیچیده از راه دور با ربات و کنکاش در مریخ از اتاقی در اتاق کنترل مرکز هوایی ناسا، هنوز در کشور ما بدیهیاتی پیش پا افتاده لاینحل و پیچیده مانده است…؟!
فقط اندکی محاسبه کنید هزینه های فراوان عمومی، ترافیک، مصرف انرژی، نیروی انسانی و امثالهم را قطعا در تکرار وقایع مشابه، در ریز و درشت ادارات، چه میزان میشود؟!
اینچنین است که در جهانی که کشورهای دیگر، در فکر تسخیر سیارات و کُرات دیگر هستند، ما هنوز اندرخم یک کوچه مانده ایم درمانده و مانده….!

* توضیحا اینکه این سه نقطه های در متن جای خالی گپ و گفت ها، رفت و آمدها و اما و اگرهای طولانی وسط ماجرا بود که نقل و ذکرش، خودش قصه های هزار و یک شب خواهد شد!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار