چاپ کد خبر: 5185
13 اسفند 1397
کاهش توان خرید مردم در ایام پایان سال

بی‌رونقی بازارهای شب عید در شیراز؛ کاسب و مشتری ناراضی از گرانی اجناس

بی‌رونقی بازارهای شب عید در شیراز؛ کاسب و مشتری ناراضی از گرانی اجناس

 یکی از مواردی که فرارسیدن سال نو را در ذهن ما ایرانی‌ها تداعی می‌کند، خرید پوشاک، کیف و کفش در روزهای پایانی سال است. این عادت و جنب و جوش بازار به شرطی زیباتر می‌‌شود که امکان خرید اجناس با کیفیت و با قیمت مناسب نیز وجود داشته باشد تا همه اقشار جامعه بتوانند مایحتاج ضروری خود را از بازار شب عید تهیه کنند.

از طرفی کسبه پوشاک، کیف و کفش نیز همواره از وضعیت بازار فروش نوروزی ناراضی بوده‌اند و دلیل رکود بازارشان را کاهش توان خرید مردم و ورود کالای قاچاق وارداتی به بازار می‌دانند.

رئیس اتحادیه کفاشان و کفش‌فروشان شیراز نیز درباره وضعیت این صنف در روزهای پایانی سال می‌گوید: بازرسان این اتحادیه نیز مانند دیگر اتحادیه‌های شهرستان شیراز با برنامه زمان‌بندی شده سعی دارند به صورت محسوس و نامحسوس بر قیمت‌های واحدهای صنفی کیف و کفش نظارت کنند.

محمدرضا جعفرپور با اشاره به اینکه برای بالا بردن فروش شب عید، اتحادیه صنف کیف و کفش برای خریداران تخفیف‌های لازم را در نظر می‌گیرد، اضافه می‌کند: برای ترغیب مشتریان تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده تا بتوانند کیف و کفش مورد نیاز خود را تهیه کنند تا با این برنامه‌ریزی رضایت‌مندی مشتریان افزایش یابد. وی می‌افزاید: حضور بازرسان سیار یکی از خواسته‌های به حق شهروندان است که در این راستا تعداد بازرسان و ساعت کاری آنها را افزایش داده‌ایم.

جعفرپور با تاکید بر اینکه اتحادیه فروشندگان کیف و کفش نه تنها در روزهای پایانی سال بلکه در طول سال نیز با هر گونه گران‌فروشی به صورت جدی برخورد می‌کند، ادامه می‌دهد: این اتحادیه آماده رسیدگی به شکایاتی است که مشتریان ناراضی مطرح می‌کنند.

وی درباره برخورد با ورود کالاهای قاچاق به بازار شیراز نیز می‌گوید: این اقدام ارزشمند موجب افزایش تولید داخلی و حمایت از کارگران و تولیدکنندگان در بازار شب عید شده است. جعفرپور ادامه می‌دهد: امروزه بازار کفش چینی ارزان قیمت، یکی از دلایل رکود بازار کفش مرغوب داخلی بوده و بسیاری از تولیدکنندگان  قدیمی شیراز را ورشکست کرده است.

رئیس اتحادیه صنف پوشاک شهرستان شیراز نیز به جا افتادن فرهنگ استفاده از پوشاک ایرانی در بین شیرازی‌ها اشاره می‌کند و درباره مهم‌ترین دلیل رکود بازار شب عید در این کلانشهر می‌گوید: با اینکه پوشیدن پوشاک تولید داخلی در بین برخی از شهروندان شیرازی به فرهنگ تبدیل شده، اما وضعیت اقتصادی جامعه در روزهای پایانی سال بازاریان را با مشکل مواجه کرده است.

خدابخش رضایی با تاکید بر وضعیت نابسامان فروش پوشاک در شیراز و کسادی بازار شب عید می‌افزاید: از آنجایی که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت نداشته‌ایم، اما تنگناهای مالی شهروندان و عرضه پوشاک نامرغوب خارجی موجب کسادی بازار شده است.

وی یکی از دلایل اقتصاد نابه‌سامان کشور را نبود برنامه‌ریزی دقیق در زمینه واردات کالای قاچاق می‌داند و اضافه می‌کند: با ممانعت از ورود کالای وارداتی از بیکاری صنفی و تعطیل شدن فروشگاه‌های زیر مجموعه این صنف در کشور و شهرستان شیراز جلوگیری می‌شد.

رضایی با بیان اینکه برای رفاه شهروندان در بازار شب عید از تمامی اعضای صنف پوشاک شیراز خواسته شده است مرغوب‌ترین کالا را با کمترین سود به بازار عرضه کنند، می‌گوید: امسال نیز مانند سال‌های گذشته در روزهای پایانی اسفندماه گروه‌های بازرسی در ۲ شیفت کاری از فروشگاه‌های پوشاک در سطح شهر بازدید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخورد می‌کنند.به عقیده این مقام صنفی، گرانی هیچ سودی برای کاسب ندارد و ارزانی است که برای کاسبان موجب سودآوری می‌شود.

وی با اشاره به ناراضی بودن واحدهای صنفی پوشاک از وضعیت فروش شب عید اضافه می‌کند: هرسال در اسفندماه تعدادی از فروشندگان دارای پروانه با مراجعه به اتحادیه و اخذ مجوز به صورت سیار و با حضور در نمایشگاه‌های ویژه عید اجناس خود را با کمترین سود به مشتریان عرضه می‌کنند.

وی با گلایه از واحدهای فروش پوشاک برخی مجتمع‌های تجاری شهر که به صورت غیر تخصصی اقدام به فروش اجناس می‌کنند، می‌افزاید: امروز فروش این نوع اجناس موجب شده است بسیاری از فروشندگان پوشاک دارای پروانه با مشکل مواجه شوند، زیرا این افراد بدون در نظر گرفتن قانون فروش سعی دارند اجناس خود را با برندهای غیر واقعی و شکستن قیمت عرضه کنند.

رضایی با اعلام اینکه شماره ۳۲۳۴۰۰۰۰ یکی از پل‌های ارتباطی بین اتحادیه و شهروندان شیرازی است، ادامه می‌دهد: از خریداران می‌خواهم چنانچه در خرید پوشاک با کم فروشی یا گران فروشی مواجه شدند با مطرح کردن موضوع، مشکلات خود را با اتحادیه در میان بگذارند تا به آن رسیدگی شود.

وی اضافه می‌کند: در برخی نقاط شهر، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز به صورت نامحسوس حضور دارند و با تخلفات احتمالی برخورد می‌کنند.

گزارش از سید محمد شبیری /تسنیم

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار