چاپ کد خبر: 8351
13 خرداد 1398
در جلسه خانه نخبگان کشاورزی و منابع طبیعی بسیج علمی فارس مطرح شد؛

تأثیر عوامل انسانی در آتش سوزی های مراتع و جنگل ها/ لزوم فرهنگ سازی درحوزه محیط زیست

به گزارش اول فارس ؛ کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خشک کره زمین و ناحیه پرفشار جنب حاره ای، شرایط جوی را برای وقوع آتش سوزی در این منطقه به ویژه در مراتع و جنگل ها فراهم آورده است.

آتش سوزی در جنگل ها و مراتع در مناطق خشک و نیمه خشک مهم ترین و خطرناک ترین عامل نابودی این قسمت از محیط زیست می باشد که از فراگیرترین عوامل تخریب کننده اکوسیستم های طبیعی نیز به شمار می رود که این مسئله یک فاجعه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و دارای اثرات زیست محیطی می باشد.

IMG09355366

در این میان قابل ذکر است که درصد بالایی از آتش سوزی ها در اثر دخالت عوامل انسانی بوده است.

به دلیل فراوانی بارندگی های اخیر کشور و استان فارس احتمال آتش سوزی در میان جنگل ها و مراتع افزایش یافته پس بر همین مبنا کارگروه کشاورزی و منابع طبیعی خانه نخبگان سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس با همکاری سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس جلسه ای را با موضوع بررسی عوامل ایجاد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و راه کارهای پیشگیری و برخورد با آن در محل سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان فارس تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری در شیراز، رسالت بسیج و رویکرد آن این است که هرجا احساس ضرورت و نیاز کند ولو اینکه دستگاه موردنظر مطالبه و درخواستی نداشته باشد، در عرصه حضوری موثر و مفید خواهد داشت و با داشتن روحیه جهادی و انقلابی تا حد امکان برای حل آن مشکل و نیاز پیش خواهد رفت.

حیطه علمی نیز از جمله حوزه هایی می باشد که بسیج در ماموریت هایش در آن موفق علم کرد و با سرلوحه قرار دادن منویات مقا معظم رهبری افق های بلندی را در پیش روی خود ترسیم کرده است که به لطف خدا و در سال های آتی به آن ها یکی پس از دیگری خواهد رسید.

احمد رضا قاسمی، رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در ابتدای این جلسه به توضیح فعالیت های خانه نخبگان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس پرداخت و موضوع جلسه که بررسی عوامل ایجاد آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی و راه کارهای پیشگیری و برخورد با آن را تشریح کرد.

وی نقش سپاه و بسیج را در حفظ منابع طبیعی، جلوگیری از آتش سوزی و حتی خاموش کردن آتش سوزی غیرقابل انکار و غیرقابل حذف عنوان کرد.

احمد رضا قاسمی با اشاره به اینکه درصد بالایی از آتش سوزی ها در اثر دخالت عوامل انسانی می باشد، خاطر نشان کرد: با هم افزایی مجموعه های مختلف، آموزش برای افراد مختلف جامعه و فرهنگ سازی در این راستا می توان به نتایج خوبی در خصوص جلوگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع امیدوار بود.

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس با اشاره به اهمیت جایگاه شرکت های دانش بنیان در مسائل امروز کشور و دنیا و برگزاری استارتاپ ها در موضوعات مختلف تصریح کرد: به منظور حفظ و پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع می توان از ظرفیت های حوزه علمی، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های مختلف بهره برد.

آقای فنایی، رئیس سازمان بسیج مهندسین نیز در این جلسه با تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی در زمینه حفظ و پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع بیان داشت: با تهیه محتوا و متون آموزشی و توزیع آن ها به اشکال مختلف در میان مردم می توان به فرهنگ سازی و آموزش مردم به منظور حفظ و پیشگیری از آتش سوزی در جنگل ها و مراتع جامه عمل پوشاند.”منبع:خبرگزاری علم وفنآوری”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار