چاپ کد خبر: 35530
30 شهریور 1399

تاثیر ویتامین D در مقابل تقویت ایمنی بدن در برابر کووید-۱۹ و آنفلوآنزا

به گزارش اول فارس، نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که میزان کافی ویتامین D ممکن است در کمک به افراد برای جلوگیری و یا مبارزه با ویروس کرونا نقش مهمی داشته باشد، اگرچه هنوز در مورد نتیجه‌گیری یا دلیل این امر اظهارنظر تایید شده موجود نیست.

ویتامین D معمولا به‌عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می‌شود. این ویتامین به تقویت‌کننده عملکرد سیستم ایمنی بدن معروف است، عموما در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید در پوست ساخته می‌شود. همچنین می‌توان آن را از منابع دیگری مانند تخم‌مرغ، جگر و ماهی‌های روغنی تهیه کرد.

نداشتن مقادیر کافی ویتامین D می‌تواند باعث ضعیف شدن استخوان‌ها، ایجاد درد در بدن و کاهش توانایی در مبارزه با عفونت‌ها شود. کمبود این ویتامین با افسردگی در ارتباط است. اما، این ماده مغذی چقدر در مبارزه با کووید-۱۹ نقش دارد؟

بین میزان ویتامین D و کووید-۱۹ ارتباط غیرمستقیم وجود دارد. در بسیاری از مطالعات، مشخص‌شده است، افرادی که تسلیم ویروس می‌شوند دارای مقادیر کمی ویتامین D هستند. بنابراین داشتن مقدار کافی از این ماده مغذی در بدن در این بحران که مردم بیشتر وقت خود را در خانه سپری می‌کنند و از نور خورشید محروم هستند، ضروری است.

چگونه این ویتامین می‌تواند در مبارزه با کووید-۱۹ کمک کند؟

متخصصی از کشور هند توضیح داد: ویتامین D یک تعدیل‌کننده سیستم ایمنی است. بنابراین  به کاهش بحران سیتوکین کمک می‌کند. همچنین بر گیرنده‌های ACE۲  که تحت تاثیر ویروس کووید-۱۹ قرار می‌گیرند، اثربخش است و التهاب ریه را کاهش می‌دهد.

بنابراین، ویتامین D در درمان کووید-۱۹ ضروری است، اما نمی‌توان گفت که مصرف این ویتامین می‌تواند مرگ‌ومیر را کاهش دهد. درمان کووید-۱۹ چندمنظوره است و ویتامین D به‌اندازه ویتامین C یا ضدویروس یا استروئیدها مهم است. صرف‌نظر از کووید-۱۹، انسان باید سطح لازم ویتامین D یعنی ۲۰۰۰ واحد در روز را حفظ کند. این مورد کمک می‌کند تا با هرگونه عفونت که بدن ما از آن رنج می‌برد، مقابله کنیم. “

اگر میزان ویتامین D مناسب باشد، ما در برابر بیماری‌های ویروسی و باکتریایی محافظت بهتری داریم. بااین‌حال، نمی‌توانیم بگوییم که اگر فردی ویتامین D کمتری داشته باشد، احتمال بیمار شدن او بیشتر است. لازم است هنگام بررسی سطح ویتامین D با پزشک مشورت کنیم.

چگونه بدن ویتامین D لازم تولید می‌کند؟

ویتامین D با کمک اشعه ماوراءبنفش خورشید ساخته می‌شود. در یک محیط شهری، آلودگی اجازه نمی‌دهد بیشتر اشعه به انسان برسد. برای یک فرد با پوست روشن  قرار گرفتن به مدت نیم ساعت در معرض نور خورشید برای تولید مقدار لازم این ویتامین کافی است. باور نکنید که اگر مدت بیشتری زیر نور آفتاب بنشینیم، مقدار بیشتری از این ویتامین را تولید خواهیم کرد. برعکس، قرار گرفتن در معرض زیاد نور خورشید می‌تواند ویتامین D را که از قبل تشکیل‌شده بی‌ثبات کند. برای افراد باپوست تیره، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مدت‌زمان ۴۵ دقیقه کافی است.

در فصل زمستان هنگامی‌که اشعه ماوراءبنفش در اکثر کشورها اجازه نمی‌دهد پوست ویتامین D را سنتز کند، استفاده از مکمل‌های ویتامین D و رفع کمبود ویتامین D ممکن است اهمیت عمده‌ای برای کاهش بار بالینی شیوع مداوم و شیوع عفونت کووید-۱۹ داشته باشد.

61735721

چگونه کمبود ویتامین D را بیابیم

اگر رژیم غنی از ویتامین D نمی‌خورید و تمایل دارید که بیشتر اوقات در خانه بمانید، احتمالا دچار کمبود ویتامین D خواهید شد.

میزان ویتامین D از طریق آزمایش خون قابل‌بررسی است. پزشک همچنین اغلب می‌تواند با صحبت با شما تشخیص دهد که آیا علائمی از کمبود این ویتامین دارید یا خیر.

علائم کمبود ویتامین D

خستگی

ضعف استخوان‌ها

سردرد

ریزش مو

درد عضلانی

خرید بدون نسخه ویتامین D

دوز مناسب توسط پزشک توصیه می‌شود، وی بر اساس سن، وزن، رنگ چهره و قرار گرفتن در معرض آفتاب مقدار مصرف را تجویز می‌کند. به‌عنوان‌مثال، اگر پیرتر یا سنگین‌وزن‌تر هستید  به دوز بالاتری نیاز خواهید داشت. اگر پوست تیره‌تری دارید، ملانین میزان ویتامین D  که می‌تواند با مقدار مشخصی از قرار گرفتن در معرض آفتاب در مقایسه با فرد بارنگ روشن‌تر سنتز کند را کاهش می‌دهد، بنابراین شما باید ویتامین D بیشتری مصرف کنید.

بهترین منابع ویتامین D بر پایه مواد غذایی

ماهی قزل‌آلا، ساردین و ‌ماهی تن مقدار قابل‌توجهی ویتامین D دارند. جگر نیز منبع خوبی است و تخم‌مرغ نیز ویتامین D دارد. البته، بهترین منبع طبیعی نور خورشید است. همان‌طور که همه ما می‌دانیم، پوست در معرض نور خورشید توانایی سنتز این ویتامین را دارد.

شیر به‌عنوان منبع ویتامین D

بسیاری از برندهای شیر به‌طور مصنوعی با ویتامین D غنی‌شده‌اند. اگرچه این مورد می‌تواند تا حدی به افزایش سطح این ویتامین در بدن شما کمک کند، اما تشخیص اینکه موثرتر از مکمل باشد دشوار است. احتمال این است که در بهترین حالت، سطح ویتامین شیر کم باشد، بنابراین نباید به‌عنوان مکمل در نظر گرفته شود.

خطر سرطان پوست در اثر اشعه ماوراءبنفش خورشید

بدن شما نمی‌تواند مقادیر سمی ویتامین D را با قرار گرفتن در معرض آفتاب سنتز کند، بنابراین قرار گرفتن در معرض آفتاب به میزان مناسب یک روش مطمئن برای دریافت ویتامین D کافی است. اما این مورد نیز درست است که تابش خورشید می‌تواند شما را در معرض خطر سرطان‌های پوست قرار دهد. به همین دلیل است که ما خواستار قرار گرفتن در معرض آفتاب معقول هستیم؛ دوره‌های محدود قرار گرفتن در معرض آفتاب و بدون ضد آفتاب و استفاده از ضد آفتاب در صورت طولانی ماندن ضروری است.

61735720

میزان قرار گرفتن در مقابل خورشید

به‌طور متوسط، فردی که کمبود ویتامین D ندارد، باید چند بار در طول هفته به مدت ۱۵ دقیقه در معرض آفتاب قرار گیرد. اما این میزان باید بر اساس عواملی مانند وزن، سن، رنگ چهره و میزان پوست تنظیم شود. به‌عنوان‌مثال، شخصی که رنگ پوست تیره‌تری دارد باید ۵ تا ۱۰ دقیقه بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرد.

بهترین زمان برای قرار گرفتن در معرض آفتاب بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر است.

ویتامین D و سلامت انسان

طی سال‌ها تحقیق، دانشمندان دریافته‌اند که ویتامین D برای سلامت عمومی ضروری است. ویتامین D اثرات محافظتی در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا، افسردگی، چاقی و دیابت نوع ۲ دارد. افراد مبتلابه کمبود ویتامین D مستعد شکستگی و زمین خوردن، اختلال در شناخت و بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکلروزیس هستند.

آیا برای دریافت ویتامین D روزانه به آفتاب نیاز داریم؟

نکته خوب این است که بدن شما می‌تواند ویتامین D را در مواقعی که در معرض آفتاب قرار ندارد سنتز کند. بنابراین توصیه می‌شود در آخر هفته کمی آفتاب بگیرید و به بدن خود اجازه دهید در طول هفته ویتامین D خود را سنتز کند.

حجاب مانع دریافت ویتامین D از آفتاب می‌شود؟

هرچه پوست بیشتری در معرض آفتاب قرار بگیرید، سطح سنتز ویتامین D بزرگتر می‌شود. بنابراین به‌طور طبیعی، اگر پوست کمتری در معرض آفتاب قرار گیرد (مانند صورت و دست‌ها)، باید مدت‌زمانی را که بیرون می‌گذرانید، مثلا ۲۰-۳۰ دقیقه بیشتر کنید. 

61735717

نقش ویتامین D در بهبود بیماران مبتلا به آنفلوآنزا اسپانیایی

بیماران مبتلابه آنفلوانزای اسپانیایی که در خارج از بیمارستان در فضای باز کمپ بروکس در بوستون طی بیماری همه‌گیر سال ۱۹۱۸ تحت درمان قرار گرفتند، وضعیت بهتری نسبت به سایر افرادی که در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگرفتند، داشتند، به این معنی که ویتامین D توانست جان انسان‌ها را در طی این شیوع تاریخی نجات دهد.

ویلیام بروکس، جراح عمومی ماساچوست، در سال ۱۹۱۸ در مجله بهداشت عمومی آمریکا اظهار کرد: “کارایی درمان در هوای آزاد کاملا اثبات‌شده است و فقط باید آن را امتحان کرد تا ارزش آن کشف شود. “

بیماران در کمپ بروکس در معرض تابش مستقیم آفتاب بهبود یافتند و پزشکان با استناد به ترکیبی از هوای تازه و نور خورشید، متوجه بهبود بیماران با وضعیت حاد نسبت به بیماران در خانه شدند.

بروکس گزارش کرد که در یک بیمارستان عمومی با ۷۶ مورد، ۲۰ بیمار در عرض سه روز فوت کردند و ۱۷ پرستار بیمار شدند.

تحقیق ذکرشده توسط موسسه ملی بهداشت نشان داد، طبق رژیمی که در کمپ بروکس اتخاذ شد، مرگ‌ومیر موارد بیمارستانی از ۴۰ درصد به حدود ۱۳ درصد کاهش یافت.

بروکس گفت: “در روزها با هوایی دلپذیر، هر بیمار را از چادرها بیرون می‌کشیدند و او را در فضای باز قرار می‌دادند، تقریبا هر بیمار بدون استثناء دمای شبانه کمتری نسبت به صبح داشت. “

آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داده است که اشعه ماوراءبنفش ویروس آنفلوانزا و سایر عوامل بیماری‌زای ویروسی را غیرفعال می‌کند و نور خورشید باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب همچنین سطح ویتامین D را افزایش می‌دهد  که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با عفونت تقویت کند و اخیرا نشان داده‌شده است که خطر ابتلا به کووید-۱۹ را نیز کاهش می‌دهد.

ویتامین D توانست در نجات جان بیماران آنفلوانزای ۱۹۱۸ نقشی داشته باشد، اما ساختار مواد مغذی حتی تا سال ۱۹۳۲ کشف نشده بود.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بیماری همه‌گیر سال ۱۹۱۸ منجر به کشته شدن ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان و ۶۷۵ هزار نفر در ایالات‌متحده شد.

61735718

نقش ویتامین D  در تحقیقات کرونایی

در تحقیقی که در مجله پزشکی Jama Network Open در سوم سپتامبر منتشر شد ۴۸۹ بیمار در سیستم بهداشت پزشکی شیکاگو بررسی شدند. بیمارانی که کمبود ویتامین D داشتند و درمان‌نشده بودند ۱.۷۷ برابر بیشتر از سایرین آزمایش کووید-۱۹ مثبت داشتند.

این مطالعه همچنین اشاره کرد که تحقیقات دیگر نشان داده است که کووید-۱۹ در گروه‌هایی که میزان کمبود ویتامین D کمتری دارند شیوع بیشتری دارد.

محققان خاطرنشان کردند: خانه‌نشینی و اقدامات دیگر برای کاهش انتشار کووید-۱۹ می‌تواند افراد را کمتر در معرض آفتاب قرار دهد.

آنان افزودند: “هزینه‌های پایین ویتامین D و ایمنی عمومی استدلال‌هایی را برای مصرف مکمل در سطح جمعیت، شاید برای هدف قرار دادن گروه‌های در معرض خطر کمبود ویتامین D و  یا کووید-۱۹ ارائه دهد. “

فراخوانی مشابه در ژورنال پزشکی لانست در تاریخ سوم آگوست توسط محققان دانشگاه کمبریج و دانشگاه کوئین مری لندن  ارائه شد که پیشنهاد تلاش بیشتر برای اطمینان از ویتامین D کافی را توصیه کرد.

محققان همچنین با استناد به چندین مطالعه دیگر در مورد این موضوع و همچنین توانایی ویتامین D برای محافظت در برابر سایر عفونت‌های حاد تنفسی، آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی اینکه آیا می‌تواند به کاهش شدت کووید-۱۹ کمک کند، خواستار شدند.

مطالعه دیگری ۴۳ بیمار  کووید-۱۹ از ۵۰ سال به بالا را در بیمارستان عمومی سنگاپور مورد تجزیه‌وتحلیل قرارداد.

نتایج تحقیقی که هفته گذشته در مجله علمی تغذیه منتشر شد، نشان داد که درمان چنین بیمارانی با ترکیبی از ویتامین D، منیزیم و ویتامین B۱۲ با “کاهش قابل‌توجه” تعداد افرادی که نیاز به پشتیبانی اکسیژن دارند، همراه بود.

درحالی‌که کارشناسان در اینجا به حقانیت چنین مطالعاتی اعتراف کردند، آنان خواستار احتیاط شدند و گفتند که تحقیقات بیشتری لازم است.

دکتر بن نگ، متخصص غدد درون‌ریز گفت:  داده‌های فعلی به نظر می‌رسد از نقش ویتامین D در مقابله با ویروس کرونا پشتیبانی می‌کند  اما “داده‌های بالینی قوی” با توجه به جدید بودن آن‌ها موردنیاز است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که با توجه به کاهش فعالیت‌های بیرون، همه‌گیری احتمالا منجر به کاهش سطح ویتامین D در افراد خواهد شد.

وی با توجه به اینکه این ویتامین برای سلامتی اسکلتی و عضلانی مفید خواهد بود و ممکن است در خطر کلی کووید-۱۹ کمک کند، گفت:  به تمام بیمارانی که ممکن است در معرض کمبود ویتامین D باشند، توصیه می‌کنم که به جایگزینی ویتامین D فکر کنند. “

دکتر گیل کراس، مشاور در بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ملی دانشگاه سنگاپور، موضع محافظه‌کارانه‌تری را نشان داد.

وی افزود: “مواردی که این نوع مطالعات در اختیار ما قرار می‌دهد، مدرکی است برای بررسی یک مطالعه آینده‌نگر برای بررسی این سوال که ویتامین D چگونه بر کووید-۱۹ تاثیر می‌گذارد. همه باید منتظر شواهد باکیفیت بیشتر و بهتر باشیم.”

دکتر کراس هشدار داد، ویتامین D بیش‌ازحد می‌تواند باعث مسمومیت و ایجاد کلسیم در بدن شود که می‌تواند خطرناک باشد. وی افراد را از مصرف ویتامین D مکمل برای مبارزه با کووید-۱۹ منصرف می‌کند مگر اینکه کمبود این ویتامین وجود داشته باشد و پزشک تجویز کند. با این وجود موافق است که درمان کمبود ویتامین D می‌تواند برای سلامت کلی فرد با تاثیر احتمالی کمک به پیشگیری یا درمان کووید-۱۹ مفید باشد.

منابع

gulfnews.com

the-hospitalist.org

khaleejtimes.com

bostonherald.com

straitstimes.com

newindianexpress.com

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار