چاپ کد خبر: 18757
28 آذر 1398

تاسیس شهرک صنعتی تولیدات داروئی نیاز ضروری استان فارس

نتیجه تصویری برای جعفر قادری

تاسیس شهرک صنعتی تولیدات داروئی دولتی و یا غیردولتی در کنار شهر شیراز یکی از نیازهای ضروری استان فارس است.
علیرغم جایگاه بالای استان فارس در خدمات پزشکی، وجود شرکتهای متعدد دانش بنیان در این حوزه، ظرفیت استان فارس در تولید گیاهان داروئی و انجام کارهای پیچیده پزشکی در این استان، متاسفانه فارس در تولید داروی گیاهی و غیرگیاهی و تجهیزات پزشکی، سهم و جایگاه مناسبی ندارد. بخشی از این مشکل، از ناتوانی شهرکهای صنعتی اطراف شیراز در تامین زمین برای  تولید کالاهای حساس به آلودگی، نشات میگیرد.
تلاشهای زیادی در دور نهم مجلس توسط اینجانب برای تاسیس شرکتهای سهامی خاص با سهامداری تعاونی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، سرمایه گذاران بیمارستانهای خصوصی و صنعتگران دارای توان ساخت تجهیزات پزشکی جهت ساخت تجهیزات پزشکی انجام و جلسات متعددی با حضور دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و معاونین ایشان برگزار شد ولی این تلاشها به سرانجام نرسید. در کنار این تلاشها، جلساتی برای ورود تشکلهای مرتبط از جمله انجمن داروسازان برای تولید دارو در استان انجام شد که این تلاشها هم به سرانجام نرسید. پیگیری برای ورود نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که در زمینه تولید داروهای گیاهی هم دارای تجربه است، منجر به سرمایه گذاری جدی در فارس نشد.
از جمله دلایل عدم موفقیت در این  دو حوزه، آلودگی بخشهای شرقی و جنوبی شیراز و عدم پیش بینی فضای مناسب برای استقرار شرکتهای تولید دارو در نقطه مناسبی از استان و نیز عدم اطمینان از حمایت دانشگاههای علوم پزشکی فارس از این دو حوزه بود.
دولتی بودن درصد زیادی از بیمارستانهای استان و اصرار بر خریدهای مبتنی بر مناقصه و نیز مشکلاتی که در خرید بیمارستانها وجود دارد، باعث شده است تا تولیدکنندگان بالقوه فارسی در این دو حوزه نگران فروش محصولات تولیدی در درون استان باشند.
اصرار ما بر مشارکت تعاونی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی در این دو حوزه کمک به تسهیل دریافت مجوز از وزارت بهداشت بود. دریافت مجوز از وزارت بهداشت یکی از مشکلات جدی برای ورود تولیدکنندگان بالقوه به این دو حوزه است. مشارکت سهامداران بیمارستانهای خصوصی برای جلب همکاری این بیمارستانها در خرید تجهیزات پزشکی تولید شده در استان بود.
ادامه این فعالیتها در قالب الگوی تعریف شده در کنار پیش بینی یک شهرک صنعتی دولتی و یا غیردولتی در اطراف شیراز ( ترجیحا در بخش ارزن و یا دهستان سیاخ که باتوجه به جهت وزش باد در معرض آلودگی های شهر شیراز نیستند) کمک خواهد کرد تا استان دارای توانمندی و ظرفیت فارس نیز، در تولید دارو اعم از داروهای گیاهی و غیرگیاهی و تجهیزات پزشکی در کشور دارای سهم و جایگاه شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار