چاپ کد خبر: 15706
29 مهر 1398

تفاوت‌های سرماخوردگی و آنفلولانزا + درمان های خانگی

سمیرا صالحی

اول فارس| بهداشت و سلامت:  با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا کم کم شاهد افزایش بیماری های ویروسی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا می باشیم که با رعایت نکاتی ساده و پیش پا افتاده می توان از ابتلا به این بیماری ها تا حدود زیادی جلوگیری کرد.هرچند تفاوتهایی میان سرماخوردگی و آنفولانزا بوده که افراد میتوانند با بررسی این علائم در بدن خود  به آن پی ببرند

سرما خوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند اما سرما خوردگی معمولا خفیف تر است درحالی که آنفولانزا علائم شدید تری دارد. سرما خوردگی به طور معمول علاوه بر احساس خستگی با عطسه ، سرفه و آبریزش بینی همراه است که ممکن است همراه تب نبوده یا تب پایین وجود داشته باشد، همچنین ممکن است گرفتگی عضلانی یا سوزش گلو ، ریزش اشک و سر درد هم دیده شود.

بیماری آنفولانزا معمولا به طور ناگهانی شروع شده و بسیار آزاز دهنده است . بیمار بسیار احساس ضعف و خستگی می کند که همراه با تب است علائم دیگر نیز شامل سرفه های خشک، آبریزش از بینی ، لرز ، درد عضلانی ، سردرد شدید ، درد چشم و گلو درد ممکن است دیده شود و مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفولانزا کاملا خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت زمان کوتاه تر است، اگرچه مردم اغلب واژه آنفولانزا را برای هر نوع بیماری بکار می برند که علائم و نشانه ای مشابه مانند آنفولانزا دارد لیکن این یک بیماری و ویروس مجزا با نشانه های ویژه خود است و به طور معمول در زمان های ویژه ای از سال، پایان پاییز و زمستان رخ می دهد.

آنفولانزا

سرما خوردگی

نشانه

ردیف

معمولا به صورت زیاد

برخی اوقات

تب

۱

ندارد

یک روز یا بیشتر

علائم پیش درآور

۲

شایع

بندرت

سر درد

۳

ناگهانی

تدریجی

شروع

۴

معمولا به صورت شدیذ

کم

بدن درد

۵

معمولا بین ۲ تا ۳ هفته ادامه دارد

برخی اوقات

خستگی و ضعف

۶

معمولا از آغاز بیماری وجود دارد

هیچ گاه

خستگی شدید

۷

گاهی اوقات

شایع

گرفتگی بینی

۹

گاهی اوقات

معمول

عطسه

۱۰

گاهی اوقات

شایع

گلو درد

۱۱

معمولا وجود دارد و شدید می شود

سرفه خشک و ملایم

سرفه و گرفتگی سینه

۱۲

رعایت نکات بهداشتی فردی مهمترین راه پیشگیری از این بیماری است. شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون برای پیشگیری از آنفولانزا بسیار ضروری است. همچنین رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از این بیماری دارد . رعایت فاصله حدقل یک متری با فرد مبتلا به این بیماری به شدت توصیه می گردد و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت کند ، بنا بر این فرد مبتلا از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداده است باید اکیدا خود داری شود ضمنا لازم است افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خود داری کنند و از هرگونه خود درمانی به شدت خود دارنی کنند و برای مداوا به پزشک مراجعه کنند . بیشتر مردم بدون مشکل جدی از این بیماری رهایی می یابند. استفاده از واکسن به افراد در معرض بیماری آنفولانزا مانند افراد بالای ۶۵ سال ، افراد مقیم در آسایشگاه ها و اماکن و نگهداری بیماران مزمن ، بالغین و کودکان دارای بیماری مزمن ریوی و قلبی و عروقی از قبیل آسم ، بالغین و کودکان دارای بیماری های مزمن نارسایی کلیوی و ضعف در سیستم ایمنی ، کودکان بین ۶ تا ۲۳ ماه ، افرادی که به مدت طولانی تحت آسپرین درمانی بوده اند و افرادی که در معرض تماس بیماری آنفولانزا قرار دارند از قبیل شاغلین در مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی ، شاغلین در اورژانس ها ، شاغلین در مراکز گردشگری ، پرسنل ارائه دهنده خدمات شهری (متوفیات ، دفع زباله های عفونی)  و کارکنان مرغداری ها (کارکنانی که در قسمت های ذبح و تکه نمودن مرغ و پرکندن و دفع اجساد مرغ ها فعالیت دارند) محدود می گردد.

21146

تغذیه مناسب و صحیح نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. استفاده از شیر یا لبنیات کم چرب ، ویتامین های گروه بی ، کلسیم ، آ و سی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود . مصرف مایعات بویژه مایعات گرم علائم عفونت های تنفسی را کاهش می دهد و نیز استراحت کافی توصیه می شود. تخلیه مکرر بینی با استفاده از سدیم کلراید ۹ درصد و استفاده از بخور های خانگی توصیه می شود چرا که رطوبت حاصل از بخار آب می تواند مجاری بینی را باز کند و نفس کشیدن را راحت تر کند و نیز استفاده از کیسه آب گرم باعث التیام درد ها می شود . گذاشتن یک پارچه مرطوب و سرد بر روی پیشانی و چشم ها می تواند تا حدودی تب را پایین بیاورد و از التهابات داخلی که بر اثر تب بوجود می آید بکاهد. مصرف آنتی بیوتیک ها در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضروری نیست  با وجود این در برخی موارد فقط با دستور و تشخیص پزشک دارو های ضد ویروس برای کاهش مدت زمان بیماری و شدت نشانه ها تجویز می گردد این دارو ها به ویژه برای افراد مسن و کسانی که خطر شدت گرفتن پیامد های بیماری در آنان بالاست مورد استفاده قرار می گیرد مصرف این دارو ها را باید ۲ روز پس از بروز نخستین نشانه ها آغاز کرد .

همچنین  رعایت نکات بهداشتی و شستشوی دست ها به صورت مداوم و استفاده از پوشش مناسب از خطر ابتلا به این دو بیماری در امان باشند.

متخصص گوش ،حلق وبینی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار