چاپ کد خبر: 35824
7 مهر 1399

نظر استانداری فارس در باره تقسیم استان فارس به دو استان

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری فارس اعلام کرد: موضوع تقسیم استان فارس به چند استان در دستور کار نیست.

به گزارش اول فارس،حجت رضایی شامگاه یکشنبه با اشاره به سخنان یکی از نمایندگان غیربومی فارس در مجلس شورای اسلامی درباره تقسیم استان فارس، افزود: این موضوع در استان فارس مطرح نشده است و در دستور کار بررسی نیست.
وی اظهار داشت: افزایش شمار شهرستان‌های فارس از ۲۹ به ۳۶ شهرستان که در سال گذشته صورت پذیرفت از جمله طرح‌های دولت برای تسهیل در خدمات‌رسانی و تمرکززدایی بوده است که براساس سال‌ها مطالعه و بررسی‌ کارشناسی انجام شده است.
مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری فارس در این ارتباط به ایرنا گفت: موضوع تقسیم فارس به دو استان، تاکنون از سوی مقامات دولتی مطرح نشده است. 
پیش از این نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده بود که برخی استان‌های کشور باید به دو یا سه قسمت تقسیم شوند.
ابوالفضل ابوترابی با اشاره به اعلام وصول طرح استان گلساران از سوی هیات رئیسه قوه مقننه، اظهار داشت: تقسیم استان‌ها در راستای تمرکززدایی و کاهش بوروکراسی اداری مطرح شده است.
وی در همین راستا، افزود: در زمان حاضر پنج استان کشور باید تقسیم‌بندی شود و زمانی که کار با هزینه خوبی به سرانجام برسد، اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی برطرف می‌شود.
نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس بیان داشت: در راستای تمرکززدایی و کاهش بوروکراسی اداری و همچنین حل مشکلات مردم، باید استان‌های اصفهان، کرمان، فارس به دو قسمت و استان سیستان و بلوچستان به سه قسمت تقسیم شوند.

پیش از این ۲۲ شهریورماه ۹۸ سعید جلالی مدیرکل تقسیمات کشوری وزارت کشور در واکنش به مطالب مطرح شده در خصوص ایجاد استان‌های جدید در کشور از جمله در جنوب استان فارس گفت: دولت هیچگونه برنامه‌ای برای ایجاد استان‌های جدید در کشور ندارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهدی سه شنبه , ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵

سلام استان فارس باید یکپارچه بماند .من خودم ساکن جهرم هستم ولی زمانی که در فسا دانشجو بودم بنظرم فسا زمین های بیشتری داره و موقعیت جغرافیایی بهتری نسبت به جهرم داره …برای ایجاد استان جدید نیاز به آینده نگری هست نه در نظر گرفتن حال والا مشکلات بیشتر میشه

سید شنبه , ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱

باسلام… استان فارس با شهرهای آباده. شیراز. فسا. لار. بهبهان. بوشهر. تشکیل شد.

ناشناس جمعه , ۹ دی ۱۴۰۱ - ۸:۱۶

ملاک برای استان شدن اول جمعیت استان است.ملاک جمعیت یک میلیون نفر است.وسعت و تعداد شهر در مرحله بعد است.فرمانداری ویژه تا حدودی کار استان شدن را انجام می دهد.

شادمهر جمعه , ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲

درپاسخ به متن آقای سعیدبایدعرض کنم اول که جهرم درهمه زمانهای تاریخ شهری آباد وپرجمعیت ترازفسابوده مثل الان که هست واین موردکاملا مشهود ومشخص وآشکار هست جهرم کی تابع فسابوده که تاریخ خبرنداره؟جوک نگیدلطفا دوم اینکه جهرم بزرگترین شهر فارس بعدازشیراز ومرودشت هست وبیشترین زیر ساختهای استان شدن رو داره

علی جمعه , ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱

درپاسخ به متن آقای سعیدبایدعرض کنم اول که جهرم درهمه زمانهای تاریخ شهری آباد وپرجمعیت ترازفسابوده مثل الان که هست واین موردکاملا مشهود ومشخص وآشکار هست جهرم کی تابع فسابوده که تاریخ خبرنداره؟جوک نگیدلطفا دوم اینکه جهرم بزرگترین شهر فارس بعدازشیراز ومرودشت هست وبیشترین زیر ساختهای استان شدن رو داره

سعید یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸

استان فارس به مرکزیت شیراز شهرستانهای مرودشت وتابعه سپیدان تابعه نورآباد وکازرون تابعه فیروزآباد کوار قیر تابعه واستان ۲فارس به مرکزیت الارستان شهرستانهای لامرد تابعه خنج وتابعه گراش وتابعه جویم وبنارویه وتابعه ومنصورابادوتابعه وجهرم وتابعه واستان ۳فارس به مرکزیت فسا وشهرستانهای داراب وتابعه استهبان وتابعه ونیریز وتابعه وسروستان وتابعه وشهر حفر وتابعه این تقسیمات جدید کشوری که خدا کنه فارس همیشه یک پارچه بماند وهمه زیر نظر شیراز باشیم

سعید یکشنبه , ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۷

جهرم از زمان اشکانیان تا چند سال پیش زیر نظر فسا بوده بانک اداره آب برق ونیروهای انتظامی اول هیچ امکاناتی اضافه نداره باید ۱۱ایتم داشته باشه که بشود استان که جهرم فقط ۵تا داره تعدادی کم داره

رضا پنجشنبه , ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰:۴۸

جهرم از هر لحاظ موقعیت بهتری داره واسه مرکز استان شدن
فرودگاه بین المللی
جمعیت شهری
دانشگاها
کارخانه ها
جادها
گمرک
سیکل ترکیبی
پتروشیمی
قطب پزشکی جنوب کشور
منطقه ویژه اقتصادی
بندر خشک
موقعیت جغرافیایی
قطب مرکبات کشور

اشکبوس چهارشنبه , ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۶:۵۱

فقط اشکنان باید مرکز فارس جنوبی بشه

احسان پنجشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

آره جهرم واقعا شهرخوبیه در مقایسه با شهرهای اطراف باکلاس تر وبزرگترو آبادتریه

شیرازی پنجشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳

منم موافقم جهرم خدایی شهربزرگ وباکلاسی هست

علی پنجشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

اگه قراربرتشکیل استان در نیمه جنوبی فارس باشد جهرم میتونه گزینه خوبی باشه چون تقریبا همه معیارهای مرکزیت رو داره ولی شهرهای دیگه یه سروگردن پایین ترازجهرم هستن جهرم قطب پزشکی جنوب کشورهست چندین دانشگاه ومنطقه ویژه اقتصادی ومردمی بافرهنگ داره

علی پنجشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

فقط جهرم لایق مرکزفارس جنوبی هست چون همه زیرساختهاومعیارهاوامکانات برای مرکزیت استان شدن رو داره

محسن پنجشنبه , ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

جهرم از هر نظر لایق تر هست برای استان چون دومین شهر بزرگ استان فارس هست سومین شهر پرجمعیت استان هست و دومیشم مرودشت هست که چون به شیراز وصله نمیتونه بشه جهرم پنجمین شهر جنوب کشور هست داری سه بیمارستان که بیمارستان جدید این شهر بزرگترین بیمارستان جنوب است و دومین بیمارستان فوق تخصصی استان بعد از شیراز که هیچ شهری در استان نداره
جهرم دارای سیکل ترکیبی می باشد
و بزرگترین کارخانه کنسانتره جنوب کشور داره ایا لایق تر از بقیه نیست
تازه از دارایی هاشم که بگذریم شهری هست با مردمان مهمان نواز و فرهنگ درجه یک

قاسم جمعه , ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

فارس جنوبی نع

قاسم خسروانیان جمعه , ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵

بااستانن شدن لار مشکلات زی اتر میشود باید اونهارو به استان بوشهر الحاق کنند

علیرضا جمعه , ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷

با سلام به نظر من استان فارس جنوبی قطعا تشکیل میشود و قطع به یقین به مرکزیت جهرم خواهد شد چون هیچکدام از شهرستانها از جمله لارستان و فسا از نظر اقتصادی و فرهنگی و تاریخی و جمعیت و…به اندازه جهرم نیستند و جهرم با اختلاف از این شهرستانها بالاتر میباشد.با تشکر

رضا پنجشنبه , ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶

استان فارس شمالی بمرکزیت اباده استان فارس مرکزی ب مرکزیت شیراز استان فارس جنوبی ب مرکزیت فسا که هم موقعیت بهتری داره هم سابقه وقدمت زیادتری ب عنوان شهر داره هم مردم با سواد و خوبی داره کلا اگه فسا مرکز بشه خوبه این طرح وگرنه فسا زیر مجموعه ی هیچ شهری جز شیراز نمیشه چون فسا خودش از تمام شهرهای اطرافش هم قدمت بالاتری داره وهم سابقه شهریتش هزاران ساله جهرم ک خودش در زمان نچندان دور زیر مجموعه فسا بوده

داوود جمعه , ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۹

استان قشقایی به مرکزیت فیروزآباد شامل فیروزآباد کوار فراشبند قیرو کاریزین کازرون و خنج نورآباد

#آفتاب فارس. شنبه , ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳

استان فارس تقسیم نمی شوداستان فارس،استان فارس می ماندودردستورکاردولت نیست.

Ahmad پنجشنبه , ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰

جواب چند تا از دوستان.
اولا لامرد اصلا لایق استان شدن نداره چون شرایطش رو نداره. شرایط مناسب رو جهرم و لار دارن.
فارس غربی هم کلا جوک هست.
جاده شیراز بندر عباس تقریبا مراحل دوبانده شدنش درحال اجراست. تا جهرم کاملا دوبانده هست. از جهرم ب لار هم تقریبا اکثر نقاط دوبانده شده. مابقی هم تا بندر در حال اجرا داریم. ولی کامل نشده. اصلی ترین اتفاقی ک میتونه بیفته با تفکیک استان. ایجاد سریعتر راه آهن شیراز جهرم لار بندرعباس هست.
لار از نظر موقعیت جغرافیایی و جهرم از لحاظ جمعیت و امکانات موقعیت بهتری دارن.

مهدی پنجشنبه , ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰:۳۹

استان فارس غربی، به مرکزیت نورآباد شامل شهر های نورآباد، رستم، کازرون و کوهچنار

سینا یکشنبه , ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵

جون خودتون ول کنین افتخار کنین که یک استان بزرگ دارین و مرکزش شیراز باعث تأسف هست اگه بخواییم تقسیمش کنین

عزری جمعه , ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵

عامو تقسیمش کنین بره . والا تا کی جاده ی شیراز به بندر اوضاش این باشه و هرچی بودجه میاد ….

ع ع چهارشنبه , ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۳:۰۶

اون دوستمون که نوشته لامرد،عجب

بهزاد سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۴

نظر میرزا کریم منطقی تر است و قابل تامل

بهزاد سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱

به نظر من استان فارس به سه استان شامل فارس شرقی به مرکزیت فسا فارس مرکزی به مرکزیت شیراز و فارس غربی به مرکزیت کازرون تقسیم شود

ایران سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۶

شهر نوراباد و کازرون و قایمیه و رستم بنام
استان پارسیان به مرکزیت نوراباد

علی سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳

خیلی جالبه مردم زیر فشاری اقتصادی دارن له می شوند نمایندگان که باید به فکر رفاه جامعه باشند اول دنبال ماشین شاسی بلند وبعد اگر وقت کردند برای اینکه بگویند بالاخره یه حرفی زدیم می چسبند به مسائل جانبی که هیچ ضرورتی ندارد

میرزا کریم سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۸

من با نظر سجاد موافقم ولی بنامهای فارس مرکزی وبمرکزیت شیراز فارس شمالی بمرکزیت آباده فارس جنوبی یا لارستان بمرکزیت لار فارس شرقی بمرکزیت فسا فارس غربی بمرکزیت کازرون.

سجاد سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰

استان فارس باید به پنج استان فارس شمالى به مرکزیت مرودشت یا آباده، فارس جنوبى به مرکزیت لار، فارس مرکزى به مرکزیت جهرم، فارس غربى به مرکزیت کازرون و فارس احمدى به مرکزیت شیراز تقسیم شود تا حذف بوروکراسى هاى بى خود ادارى و مشکلات فراوان دیگه در کنار پیشرفت و توسعه را شاهد باشیم و مزایاى فراوان دیگه که مجال نوشتن نیست.

حقگو سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶

کنترل راحتر میشه وقتی کوچکتر باشد ولی هر وقت صحبت ی چیزی میشه یعنی وتقعیت دارد

ناشناس سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱

ها کاکو

سینا سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰

حق جهرم هست که مرکز استان فارس جنوبی تبدیل بشه
هم جمعیت مناسبی داره و هم از نظر فرهنگی و موقعیت طبیعی در جایگاه بالاتری از شهرهای دیگه قرار داره
در غیر این صورت همینجور بمونه بهتره

مهدی منصف سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

سلام
لامرد پتانسیل استان شدن رو داره

ناشناس سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵

اگه استان فارس تقسیم بشه خیلی خوبه چون همه امکانات الان فقط به شیرازمیرسه بقیه شهرستانهاهیچ

علی سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷

خیلی بده اگه استان فارس تقسیم بشه

علی سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

بنام خدا
باتقسیم استان فارس به دو استان موافق هستیم چون شیراز و حومه ان میتواتد یک استان مستقل باشد و از نظر بودجه و امکانات هم ظرفیت پیشرفت دارد استان پارس بهترین گزبنه برای اسنان جدید هست که به مرکزیت شیراز و مرودشت و از قدمت و سابقه تاریخی بی نظیر بر خوردار است
اگر به نقشه ایران نگاه کنیم استان قم تهران زنجان اردبیل قزوین وو … سالها قبل تشکیل شده

M سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵

بابا اینا چشونه بابا استان فارس بزرگه چند سال قبل هم ابرکوه رو دادن به یزد با ول کنید توروخدا

حسین زارعی سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱:۰۷

تقسیم استان یعنی امکانات بیشتر، کارمند بیشتر و استخدام بیشتر و بودجه بیشتر. کاش استان فارس به چهار استان تقسیم بشه شاید از این فلاکت موجود دربیاد

ناشناس سه شنبه , ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰:۱۵

حالا گیریم که بشه چهارتا استان این چه کمکی به بدبختی ملت میکنه ببا ملت به نون شب محتاجان شما توفکر استان تقسیم کردند فایده این کار اصلا چی هست

ناشناس دوشنبه , ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳

خب مشکلات دیگه ای نداریم حالارسیدن له تقسیم استان

ناشناس دوشنبه , ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲

تورابه خدابه مشکلات مااضافه نکنید

سلامی دوشنبه , ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

مسئولان استانی در مقابل تقسیم استان مقاومت کرده واز طرح تقسیم بندی استان فارس به دو استان مستقل مخالفت نموده اند اگر این طرح به نفع مردم و دولت است پس چرا باید جلوی آن را گرفت
دربلند مدت شاهد خواهیم بود که دود این مخالفت به چشم مردم خواهد رفت ومسئول مربوطه هم به منطقه دیگری انتقال یافته است

علی دوشنبه , ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲

استان زاگرس به مرکزیت اباده

آخرین اخبار