چاپ کد خبر: 37004
4 آبان 1399

تنگه رغز؛ عروس دره‌ها و مقصد عاشقان هیجان در فارس

تنگه رغز؛ عروس دره‌های فارس

نام عروس دره‌های آبی را بر آن گذاشته‌اند، تنگه‌ای که بی‌شک یکی از زیباترین و بکرترین مناظر را در میان رشته کوه‌های زاگرس جنوبی دارد. در تنگه رغز بیش از هر چیزی، طنین خروش رودها و آبشارها به گوش می‌رسد.

در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی داراب، شهری در استان فارس و در میان رشته‌کوه‌های همیشه سربلند زاگرس، تنگه‌ای شگفت به نام رغز در منطقه فسارود قرار دارد. رغز به معنای راه بکر و لغزنده که در میان بومیان منطقه به رودخیز شهرت دارد، در مجاورت روستاهای گردشگری شمس آباد و حسن آباد واقع شده و از شمال به جنوب به طول تقریبی ۴ کیلومتر کشیده شده است.

دره آبشارهای خروشان

تنگه رغز از نعمت آب، سیراب است. نام رودخیز را به این علت بر آن نهاده‌اند که این تنگه بیش از ۶۰ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در دل خود جای داده است. با این حال، سختی راه و نیاز به تجهیزات کوهنوردی برای رسیدن به همه آبشارها و حوضچه‌ها باعث شده تنها تعداد کمی از این سرچشمه‌ها و آبشارها که البته پرآب و مرتفع نیز هستند، مورد توجه گردشگران قرار بگیرد و اسم و رسمی برای آنها برگزینند. آبشار درخشش با ۶۵ متر ارتفاع، آبشار وداع به طول ۴۶ متر و آبشار کبوتر با ۲۵ متر بلندی، از بلندترین‌های رغز هستند. نگین، بوم رنگ، دماغه، حکمت، فتح و مسعود نیز از دیگر آبشارهای معروف این تنگه‌اند.

157680313

مقصد عاشقان هیجان

تنگه رغز برای طبیعت دوستان عاشق هیجان می‌تواند یک مقصد رویایی باشد. شیرجه زدن در حوضچه‌ها و آب‌تنی در آب‌های زلال رغز تجربه‌ای است که تا همیشه در خاطره‌ها ثبت می‌شود. در کنار این لحظات شگفت، تماشای مناظر بکر و زیبا و گوش سپردن به صدای طبیعت، آرامشی تکرار نشدنی همراه دارد. این تنگه، ادغامی از همه لذت‌های ناب طبیعی است که گردشگران می‌توانند تجربه کنند. جدا از همه این زیبایی‌ها، حوضچه عشق که یکی از زیباترین و مشهورترین حوضچه‌های تنگه رغز است، خود حکایتی جذاب برای مسافران دارد. این حوضچه با شکل قلب مانند خود، بازدیدکنندگان بسیاری را برای ثبت عکس و فیلم یادگاری به سوی خود می‌کشاند.

157680317

سفر به رغز

تنگه‌ به دلیل دوری از نور خورشید، نسبت به طبیعت اطراف، هوایی نسبتا سرد دارد. وجود آبشارها و حوضچه‌های پر آب در سراسر مسیر تنگه رغز، بر این سرمای هوا می‌افزاید. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، فصل‌های گرم سال را انتخاب کنید تا بتوانید از گرمای تابستانی نیز در امان بمانید. تنگه رغز در منطقه فسارود قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از شیراز به سمت فسا حرکت کنید، به جاده داراب بروید و سپس مسیر حسن آباد را تا رسیدن به تنگه ادامه دهید. اگر می‌خواهید یک گردش مفصل در تنگه داشته باشید، بهتر است با یکی از تورهای گردشگری همراه شوید تا بتوانید از راهنمایی‌ها و تجربیات آنها بهره‌ ببرید. علاوه بر اینکه عبور از برخی مسیرها نیاز به تجهیزات کوهنوردی دارد و تورها می‌توانند این امکانات را در اختیار شما قرار دهند.

کلیک کنید| آخرین اخبار ومطالب خواندنی در کانال واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

زری پرسپولیسی سه شنبه , ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰

سلام خدمت دوستان عزیز انشالله که حال دلتون خوب باش واقعا جای بسیار زیبای هست بهتون پیشنهاد میکنم تو اولین فرست برین اونجا بیشتر بدرد تابستونا میخوره آبش خیلی یخ هست

ناشناس سه شنبه , ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱

من هم رفتم و خیلی زیباست

Saeed سه شنبه , ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰:۳۳

سلام ودرود لطفا ازمنطقه دشمن زیاری ورودخونه های پرشماروبسیارزیبای ان که درجنوب غرب شیراز ودرحدفاصل ۴۰کیلومتری شیرازمیباشد هم نام ببرید

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵

من رفتم با تور اما نمیدونم چرا بی مسئولیتی میکنن و نمیگن برای افرادی که بدنشون اماده نیست یا ترس ارتفاع دارن کاملا خطر مرگ داره همون ََََطور که هفته بعد از ما هم یه نفراونجا جونشو از دست داد

امیر دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷

مال شهر ما هس واقعا افتخاره

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶

مردم تو هشت خودشون گیرن تنگ رغز دل شاد میخواد

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶

آره واقعا جای زیبا وعالی هست

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

بسیار زیباست.در اولین فرصت به اونجا می رم

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

واقعا

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

حسن اباد نه شمس آباد باید عبور کنی

عبداله دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

واقعا زیباست?به عظمت خدا پی میبره

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۱۰

چقدر باشکوه و زیبا

ناشناس دوشنبه , ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰:۲۸

من اهل تنگه رغز هستم واقعا عالییی هست حتما باید دید خیلی جای بکر و قشنگ هست

اااااا یکشنبه , ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸

من داراب خیلی رفتم ولی اونجا نرفتم چون باید با تجهیزات بری واقعا قشنگه و هیجان هم عالیه

فاطمه یکشنبه , ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷

دیدن تنگه به چه دردمون میخوره وقتی نون شب نداریم بخوریم

پرنیان یکشنبه , ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴

وووووووووااااااااایییییییی چ زیباااااا ??

آخرین اخبار