چاپ کد خبر: 7225
22 اردیبهشت 1398
مدیرکل منابع طبیعی فارس اعلام کرد:

توزیع ۵۰۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در میان جنگل نشینان استان فارس

توزیع ۵۰۰ دستگاه آبگرم کن خورشیدی در میان جنگل نشینان استان فارس

به گزارش پایگاه خبری اول فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس مهرزاد بوستانی، گفت: در راستای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و صیانت از جنگل‌ها در بین مردم طرح جایگزینی سوخت‌های نفتی و گازی به جای هیزم جنگلی و نیز آبگرم کن‌های خورشیدی در مناطق جنگلی استان که از سال ۹۰ تاکنون اجرا شده همچنان ادامه دارد.

وی گفت: اعتبارات اختصاص یافته برای تهیه این تعداد آبگرمکن خورشیدی از محل اعتبارات ملی و صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

بوستانی هدف از این اقدام را ارتقا ضریب حفاظتی عرصه‌های جنگلی استان با مشارکت جوامع محلی عنوان کرد و افزود: از ابتدای توزیع آبگرمکن های خورشیدی در استان تاکنون تعداد ۵۰۰ آبگرمکن در اختیار روستاییان حاشیه عرصه‌های جنگلی قرار گرفته است که از این تعداد ۱۴۲ دستگاه با همکاری سازمان جنگل‌ها و توسط وزارت دفاع در شهرستانها و تعداد ۱۰۲ دستگاه نیز با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان در منطقه مشایخ از توابع روستای ممسنی توزیع شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در ادامه یادآور شد: تعداد ۲۵۶ دستگاه آبگرمکن خورشیدی دیگر نیز طی هفت سال اخیر در شهرستان‌های شیراز (کوهمره سرخی)،کازرون، مرودشت، سپیدان، ممسنی، رستم، خرامه، خرمبید، فیروزآباد، ارسنجان، جهرم، سروستان، بوانات، اقلید و پاسارگاد نصب و راه اندازی شده است.

وی هزینه خرید و نصب آبگرمکن های توزیع شده را حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزارتومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ تنها ۵۰۰ هزار تومان را جنگل نشینان جهت نصب، لوله کشی و راه اندازی پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: این اقدام با هدف ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی به عموم مردم بخصوص بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی، مرتعداران و دامداران جنگل نشین و نیز با همکاری و حمایت سازمان جنگل‌ها و وزارت دفاع و باهدف جلوگیری از قطع و بوته کنی بی رویه درختان و جنگل‌های منطقه و پوشش گیاهی در ارتفاعات و محدوده‌های مرتعی درغالب طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس انجام شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده با نصب این آبگرمکن‌ها در روستاهای این مناطق از قطع بسیاری از درختان جنگلی بطور چشمگیری جلوگیری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: علاوه بر نصب آبگرمکن‌های خورشیدی، تعداد ۷۹ دستگاه تنور گازی در شهرستان‌های جنگلی استان ازجمله رستم، ممسنی، مرودشت، سپیدان، فیروزآباد و بوانات توزیع شده است.

وی افزود: در این راستا یک دستگاه تانکر سوخت نیز در منطقه محروم گرکوشک از توابع شهرستان رستم و نیز ۲۶ عدد تابه نان پزی هم به منظور جلوگیری از قطع درختان و بوته‌ها بین جنگل نشینان دیگر روستاهای محروم استان توزیع شده است.

بوستانی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای سایر نقاط باشد اظهار امیدواری کرد: با تأمین اعتبارات پیش بینی شده در این طرح علاوه بر توسعه و افزایش سرانه جنگل شاهد توزیع آبگرمکن های بیشتری در مابقی روستاها بویژه در حوزه جنگلی شهرستانهای ممسنی و رستم باشیم.

وی با اشاره به اینکه نصب آبگرمکن های خورشیدی ضمن تغییر الگوی سوخت جنگل نشینان بخشی از نیاز انرژی و وابستگی آنان را در استفاده از چوب و هیزم کاهش می‌دهد اظهار امیدواری کرد: با نصب این آبگرمکن ها در این مناطق و استفاده از این سوخت‌های جایگزین به جای قطع درختان ارزشمند جنگلی جلو بسیاری از تخریب‌ها، بوته کنی‌ها و قطع درختان گرفته خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی فارس اظهار داشت: برای اجرای کامل توزیع آبگرمکن های خورشیدی در دیگر مناطق جنگلی استان نیاز به بیش از ۵ هزار دستگاه آبگرمکن خورشیدی است تا همه روستاهای جنگلی استان به این سیستم پاک و بدون آلاینده مجهز شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار