چاپ کد خبر: 31078
9 تیر 1399

توضیح دولت درباره توافق ۲۵ساله ایران و چین

 سخنگوی وزارت امور خارجه گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه ۲۵ ساله همکاری بین ایران و چین را رد کرد و گفت: این سند دارای ‌ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و بویژه اقتصادی است و اگر نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام‌آمیزی ندارد و سندی افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است.

توضیح وزارت خارجه درباره توافق ۲۵ساله ایران و چین

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره پیش نویس برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید و ظریف مامور پیگیری آن شد و مطالبی که در رسانه‌ها در این خصوص مطرح شده است، گفت: این موضوع جدید نیست در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت توافق شد همکاری‌های دو کشور جامع و راهبردی است و سندی هم امضا شد یکی از بندهای سند اعلام می‌کرد که بایستی دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری‌های خود در همه زمینه‌ها داشته باشند. در سفر سال گذشته ظریف پیش نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و بررسی‌ها انجام و چند بار تبادل شد و اخیرا در داخل کشور پیش نویس آن به تصویب رسید.

موسوی افزود: همه گمانه زنی در این خصوص را رد می‌کنم. هیچ کدام از مفادی که در رسانه‌ها و افراد مطرح شده واقعیت ندارد. براساس نگاه راهبردی با کشورهای دوست و نزدیک تلاش داریم رابطه را درازمدت تعریف کنیم و با بقیه کشورها که با ما دارای روابط دوستانه و حسنه هستند براساس احترام و منافع متقابل آماده‌ایم چنین سندهایی را امضا کنیم و با برخی در حال مذاکره در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: احساس می‌کنم سند جوری است که در آینده بشود آن را کامل منتشر کرد. ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی در این سند است و اگر در دولت‌های دو کشور این سند نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد. همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی و تخریب این روابط بزنند.

وی گفت: این سند افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است و وقتی منتشر شد همه متوجه جزییات آن خواهند شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار