چاپ کد خبر: 6908
16 اردیبهشت 1398
پس لرزه های هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شیراز

توهین به مردم در شورای شهر شیراز از بی‌تدبیری است

عدالت محوری انقلاب در شورا نمود یابد

 خبرگزاری مهر : هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شیراز که از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت و در دومین روز از هفته شیراز برگزار می‌شد، با تنش و ترک جلسه از سوی رئیس و برخی اعضای پارلمان شهر همراه شد.

به دنبال خروج دو عضو شورا از جلسه، مهدی حاجتی، عضو شورا در سخنانی معترضانه، اعلام کرد که ترک مکرر جلسات علنی شورا توسط رئیس شورا درست نیست.

حاجتی از سایر اعضا درخواست کرد که طرحی دوفوریتی برای برکناری رئیس به صحن علنی ارائه دهند و گفت: رئیس شورا صلاحیت قرار گرفتن در این مسئولیت را ندارد و باید در اولین جلسه شورا نسبت به این موضوع تعیین تکلیف شود.

درهمین شرایط بود که دستغیب سخنانی مطرح کرد که طی آن به افراد غیر شیرازی که در شیراز ساکن هستند توهین شد و این امر موجبات آزردگی خاطر آنها را فراهم آورد که در پی آن واکنش مردم شیراز را به همراه داشت.

در ادامه واکنش‌ها به اظهارنظر توهین‌آمیز احمد رضا دستغیب رئیس اصلاح طلب شورای شهر شیراز به اقلیت‌های قومی و مهاجران ساکن این شهر، بسیاری از مردم، کارشناسان اجتماعی این گونه رفتارها را در صحن علنی شورا مخالف با اصول انقلاب که بنیادی عدالت‌محور دارد پنداشتند.

تناقض رفتار رئیس شورای شهر با اصول عدالت‌محور انقلاب

یکی از شهروندان شیراز که از یکی از توابع بخش ممسنی به شیراز مهاجرت کرده گفت: زمانی امام (ره) گفته بود که انقلاب ما انقلاب مستضعفین است. اگر آماری از جمعیت روستاها و شهرهای ایران در زمان این خطابه گهربار امام (ره) را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که بیشترین مستضعفین در حاشیه شهرها و روستاها زندگی می‌کردند. پس هدف انقلاب اسلامی در وهله اول برابری و عدالت بین شهری و روستایی بود.

این جانباز ۵۵ ساله که تمایل به برده شدن نامش در این گزارش نداشت ادامه داد: اگر ما در این کشور آزادی و امنیت را احساس می‌کنیم مرهون آرمان‌هایی است که این انقلاب را در دل جامعه به وجود آورد. متأسفانه رفتارهایی که از برخی از مسئولان مانند رئیس شورای شهر شیراز در روزهای اخیر دیدیم با اصل عدالت محوری انقلاب در تناقض است چرا که رسالت انقلاب برداشتن مرزهای قومیتی و قبیله‌ای و خلق حس برادری میان تمام آحاد جامعه بود.

2862059

این جانباز و آزاده در ادامه به توهین علیرضا دستغیب به مردم اشاره کرد و افزود: اگر کسی به محض گرفتن پست ریاست شورای شهر نتواند این حقیقت را بپذیرد که جامعه از اقشار مختلفی تشکیل شده قطعاً جایگاه او به عنوان ریاست اشتباه تعیین شده است.

امیرحسین روزی طلب نیز که اصالتاً اهل شیراز است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: شیراز در طول تاریخ کهن خود همواره پذیرای قومیت‌ها و گروه‌های مختلف اجتماعی بوده است. اگر ما از غنای فرهنگی در شیراز حرف می‌زنیم منظورمان برآیند فرهنگ همین اقوام است که در کنار هم جمع شده‌اند و سال‌ها در کنار هم زیسته‌اند. آن‌چه که در جلسه اخیر شورای شهر گذشت نشان از آن است که علاوه بر لرها به فرهنگ باز و پذیرای شیراز هم توهین شده است.

وی که معتقد است ناسنجیده حرف زدن توسط مسئولانی مانند علیرضا دستغیب به معنای بی حرمتی به فرهنگ اصیل شیراز است بیان کرد: فضای مجازی پر است از بیانیه‌هایی که مردم شیراز نوشته‌اند و این اظهارنظر دستغیب را محکوم کرده‌اند اما سوالی که من دارم این است که اساساً چرا باید در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مبنای آن بر عدالت گذاشته شده است چنین رفتارهایی پذیرفته شود؟

توهین به مردم برساخته از بی‌تدبیری است

یک پژوهشگر علوم اجتماعی و کارشناس تاریخ معاصر ایران که سابقه سال‌ها فعالیت در زمینه مطالعات فرهنگی را نیز در کارنامه کاری خود داشته است به خبرنگار مهر گفت: با اظهارتاسف از توهین‌های رئیس شورای شهر شیراز به قومیت‌ها و مهاجرین ساکن شیراز به وی توصیه می‌شود که با مطالعه جغرافیای فرهنگی شیراز و بررسی گوناگونی فرهنگی در تاریخ شیراز بر اهمیت تکثرگرایی فرهنگی در این شهر واقف شوند.

ابراهیم عباسی در ادامه بیان کرد: بسیاری از مدیران، نخبگان و دانشمندان تراز اول جهانی که همگی شهر شیراز را به عنوان پایتختی فرهنگی به دنیا معرفی کرده‌اند از اقصی نقاط روستاها و شهرهای کشور در این شهر جمع شده‌اند پس توهین به هر قومیت به منزله توهین به شهر شیراز محسوب می‌شود.

عباسی که سابقه سال‌ها روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در زمینه مسائل اجتماعی را نیز داشته است در ادامه افزود: باید تلاش شود تا با تصویب یک قانون جزایی مشخص در مراجع قانون‌گذاری این گونه توهین‌ها جرم محسوب شود و از ایجاد تنش میان گروه‌های مختلف جامعه جلوگیری کند.

این کارشناس علوم اجتماعی در ادامه گفت: از دیدگاه فقهی و دینی که به این قضیه نگاه کنیم می‌بینیم که در صدر اسلام یکی از رفتارهایی که توسط پیامبر گرامی اسلام زشت شمرده می‌شد حس برتری‌جویی بود که با گسترش اسلام این حس برتری‌جویی قومی و قبیله‌ای گناه محسوب شد. در حقیقت دستورات الهی که بر لسان رسول گرامی اسلام جاری شد فقط منحصر به آن زمان نبود و این حس برابری میان انسان‌ها در طول تاریخ اسلام همیشه ارزش محسوب می‌شود.

وی در اذعان کرد: حتی اگر این طرزصحبت رئیس شورای شهر شیراز را با دید ملی‌گرایی و ایده ایرانشهری نیز تحلیل کنیم باز هم به این نتیجه خواهیم رسید که اساساً به هم‌بستگی ملی میان اقوام هم توهین است چرا که فلات ایران از دیرباز محل اجتماع و زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و طوایف مختلف بوده است.

مهدی حاجتی، عضو جوان شورای شهر شیراز در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر گفت: حواشی جلسه اخیر در شورای شهر شیراز گرچه دامنه زیادی داشت و خود این ردوبدل شدن صحبت‌ها حواشی دیگری را نیز بر آن افزود اما این مطلب را نباید فراموش کرد که در این وضعیت نباید به تشدید فضای قومیتی دامن زد.

این نماینده مردم در شورای شهر شیرازضمن دعوت مردم به عدم بازتولید این گونه رفتارهای توهین‌آمیز در این باره گفت: از هر گروه، قوم یا عقیده خواهش دارم که اگر به رفتار یک شخص و گفته‌هایش نقد دارند، خود در مقابل رفتاری بدتر را از خود نشان ندهند چرا که این کار بازتولید همان ادبیات خشونت است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار