چاپ کد خبر: 18612
25 آذر 1398

تکرر تکرار در وطن امروز با چاشنی عکس خاتمی

روزنامه وطن‌امروز که متعلق به تندروترین جریانات اصولگراست، امروز در مطلبی بلندبالا به نقد جریان اصلاحات پرداخته که قسمتی از آن را در اینجا آورده‌ایم، اما پیش از آن که متن را بخوانید، در جریان باشید که تا پیش از این تصویر محمد خاتمی جزو ممنوعه‌ها بوده و وطن امروز آن را در صفحه اول آورده…
وطن امروز 1
متن کامل مطلب تیتر اصلی وطن امروز با نام تکرر تکرار چنین است: ”  اعتراف به اشتباه و عذرخواهی بابت حمایت از روحانی که از صفحات تعدادی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی شروع شده بود، حالا به همسایگان دیوار به دیوار روحانی و لیست امید نیز رسیده است تا مسابقه برای دوری جستن از عملکرد این روزهای منتخبان اصلاحات به چهره‌های شناخته‌شده اصلاح‌طلب نیز برسد.
غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگویی تفصیلی با مشرق که حول محور تحلیل شرایط سیاسی و انتخاباتی بود با اشاره به نارضایتی گسترده از عملکرد نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس و شورای شهر تهران، از ناراحتی رئیس دولت اصلاحات نسبت به معرفی لیست انتخاباتی سخن به زبان آورد و گفت: آقای خاتمی خودش هم ناراحت است که مجموعه‌ای را به مردم معرفی کرده و اینها آمدند در مجلس یا دولت یا شورای شهر، ولی عملکردشان مورد رضایت مردم نبوده است.
کرباسچی در پاسخ به این سوال که «چرا عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس و شورای شهر مورد رضایت مردم نیست؟» گفت: علت آن بی‌سروسامانی مجموعه اصلاح‌طلبان است.
وی البته در ادامه تعریضی هم به اصولگرایان زد و مدعی شد وضع اصولگراها هم مانند اصلاح‌طلبان است، با این حال ادامه داد: حرف ما همین است که باید اصلاح‌طلبی یک در و پیکری پیدا کند، یعنی مجموعاً معلوم شود ضوابط آنجا چیست و اینکه چه کسانی از این ضوابط عبور می‌کنند؛ کسی به اسم اصلاح‌طلبی می‌رود در مجلس ولی تمام هم و غم او این است که پسر یا دامادش در سمتی قرار بگیرند. به نظر من باید یک کسی در اصلاح‌طلبی باشد، یا مثل رهبری مانند آقای خاتمی که آقای خاتمی این کار را نمی‌کند. ایشان یک آدم محجوب و نجیبی است که همه هم به او احترام می‌گذاریم اما نمی‌شود که یک بار یک نماینده را صدا کند و بپرسد برای چه پسرت یا دامادت را با اینکه هیچ تخصصی ندارد در آن سمت گذاشته‌ای.
وی در ادامه افزود: به هر حال افکار عمومی یعنی توده مردم، کسی که پای لیست را امضا می‌کند، می‌شناسند و مردم به خاطر کسی که پای لیست را امضا کرده پای صندوق می‌آیند و رأی می‌دهند و طیفی از آدم‌ها را آن داخل می‌فرستند، عملکرد آن طیف را هم متوجه آدمی می‌دانند که به اعتبار او رفتند رأی دادند.
* نقطه آغاز بی‌سروسامانی
با شکست اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌های دهه ۸۰ و فضای به‌وجود آمده پس از فتنه ۸۸ که موجب فاصله‌گیری آشکار میان اصلاح‌طلبان و نظام شد، فضای انتخابات سال ۹۲ شرایطی را به وجود آورد که اصلاح‌طلبان بار دیگر موقعیت را برای فتح دولت مناسب ببینند. ورود مستقیم خاتمی برای منصرف کردن محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلبان از ادامه حضور در انتخابات و حمایت همه‌جانبه او از حسن روحانی که سابقه سیاسی‌اش بیرون از دایره اصلاح‌طلبی تعریف می‌شد، آغاز نقش‌آفرینی خاتمی برای روی کارآمدن دولتی بود که مطلوب اصلاح‌طلبان باشد.
حمایت همه‌جانبه اصلاح‌طلبان و رسیدن بخش قابل توجهی از کابینه روحانی به نیروهای شناخته‌شده جریان اصلاحات این پیوند را مستحکم‌تر کرد تا اصلاح‌طلبان با حمایت کامل از مواضع روحانی به کمک او و دولتش بشتابند. نقطه عطف این حمایت را می‌شد در تلاش رئیس دولت اصلاحات برای شکل دادن به ترکیبی حامی دولت در مجلس که خود را با عنوان لیست امید نمایان ساخت، مشاهده کرد. پیروزی اصلاح‌طلبان در حوزه تهران آنها را برای امتداد حمایت از دولت به‌وسیله خاتمی مصمم‌تر کرد تا او در اردیبهشت ۹۶ با پیامی ویدئویی حمایت کامل خود را از شخص روحانی و عملکرد اجرایی‌اش نشان دهد. او در بخشی از پیام خود با اشاره به لزوم حمایت از روحانی و اطمینان از موفقیت دولت در حل مشکلات کشور گفت: «هیچ‌گاه نباید فریب شعارهای واهی و بی‌اساس را برای رفع مشکلات خورد. بعضی از این شعارها اولاً عملی نیست، ثانیاً اگر هم عملی باشد، جامعه را دچار بحران‌های شدیدی خواهد کرد که در درجه اول دود آن به چشم محرومان خواهد رفت. ما باید با تدبیر مسائل را حل کنیم و تجربه دکتر روحانی و همکاران گرامی او ما را به اینجا می‌رساند که به او رأی بدهیم تا بتوانیم با کمک هم این مسائل را حل کنیم. من مطمئن هستم با فضای مناسبی که فراهم آمده است و ان‌شاء‌الله با حضور چشمگیر شما مناسب‌تر هم خواهد شد، دولت روحانی و کابینه آینده او منسجم‌تر، کارآمدتر و همسوتر با رئیس‌جمهوری و شعارهای او و خواست‌های ملت تحقق خواهد یافت و ان‌شاء‌الله با سرفرازی بیشتر به سوی آینده خواهیم رفت».
پیروزی در اردیبهشت ۹۶ اما آغاز فاز جدیدی در روابط اصلاح‌طلبان با دولت بود. تاجزاده با اشاره به رأی آوردن لیست‌های مورد حمایت خاتمی، عرصه انتخابات را «انتصابات خاتمی» توصیف کرد و دولت مستقر را نیز زیر دین رئیس دولت اصلاحات تعریف کرد. گذر چند ماه از انتخابات اما فضایی جدید را برقرار کرد و با بالا گرفتن نارضایتی‌ها از دولت، موضع حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی به «سکوت» تقلیل یافت و آنها حمایت از روحانی را صرفا انتخابی میان بد و بدتر توصیف کردند تا سرانجام نارضایتی‌های عمومی که بیش از هر چیز خود را در گرانی‌های اخیر نشان داد، اصلاح‌طلبان را در موضع پاسخگویی قرار داد و آنها برای برائت جستن از روحانی با یکدیگر به رقابت پرداختند. مواضع تندی را که این روزها از سوی اصلاح‌طلبان دیده می‌شود می‌توان به‌عنوان مجرایی برای فرار از پاسخگویی نسبت به این حمایت دید.
* خرازی: از مردم بابت حمایت از روحانی معذرت می‌خواهم
در ادامه موج پشیمانی از حمایت انتخاباتی از روحانی، صادق خرازی با حضور در برنامه «جهان‌آرا» با عذرخواهی از مردم بابت حمایت از روحانی گفت: حمایت‌ها بر اساس شناخت از افراد است. حضرت امام هم از بنی‌صدر حمایت کردند و بعداً گفتند اشتباه کرده‌اند. البته مقایسه روحانی با بنی‌صدر، قیاس مع‌الفارق است، چرا که روحانی از شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب است که در اتفاقات کلیدی حضور داشته‌ است.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب نحوه عملکرد روحانی در اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اینکه گفته شود صبح جمعه در جریان اجرای طرح قرار گرفته‌ام، ریشخند زدن به شعور جامعه است. خیال دارید مردم باور کنند؟ مگر می‌شود روز جمعه از این قضیه باخبر شد؟! بعد هم توجیه می‌کنند و بدتر اینکه می‌گویند روحانی خود را فدا کرده است. روحانی فدای چه شده است؟ این رفتارهاست که آسیب زده است. مگر می‌شود کسی بخوابد بگوید از فلان موضوع بی‌خبر بوده است؟
در ادامه، مجری خطاب به خرازی گفت: شما سال ۹۴ روحانی را شخصیت استثنایی تاریخ انقلاب نامیدید و اکنون برخی می‌گویند نقد شما به روحانی از سر ناچاری است. خرازی در پاسخ با بیان اینکه در جایگاه سال ۹۴، هنوز هم به آن حرف اعتقاد دارم، افزود: روحانی آن زمان ۶۵ ساله بود و ما روحانی ۷۰ ساله را تجربه نکرده بودیم. روحانی در سال‌های قبل، رئیس شورای امنیت بود و بحران‌هایی را تجربه کرده بود. ما فکر کردیم چنین فردی، مدیر اجرایی قوی‌ای هم خواهد شد.
وی در ادامه، بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب را که نظام را در حوادث اخیر متهم کرده بودند، «فاجعه» خواند و با بیان اینکه من این بیانیه را قبول ندارم، تصریح کرد: مبنای آن بیانیه اصل نظام را هدف قرار داده بود. فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: روح بیانیه ۷۷ نفر، مثل بیانیه‌هایی بود که با عقده‌گشایی، اصل نظام را هدف قرار می‌دهد. دبیرکل حزب «ندای ایرانیان» با بیان اینکه بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب بوی ترشیدگی سیاسی می‌داد، افزود: این بیانیه، بیانیه نیرو‌های انقلاب نبود، حتی نیرو‌های انقلاب سابق. بیانیه کسانی نبود که مدعی استقلال و آزادی این مملکت بودند. ” پایان نقل قول

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار