چاپ کد خبر: 3218
11 دی 1397
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس:

جای خالی نمایندگان فارس در حوزه حقوق کودک احساس می شود

n83154359 72751298

استان فارس دارای هجده کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.
به گزارش  اول فارس به نقل از ایرنا سیده معصومه دستغیب، دوشنبه در کمیسیون تخصصی ارتقای حقوق کودک که با حضور دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد (سمن‌ها) در شیراز برگزار شد با اشاره به اینکه در سال ۹۶ در حوزه کودک تنها ۱۰دستگاه دولتی همکاری‌هایی داشتند، افزود: بر اساس گزارش‌های دریافت شده برخی سازمان‌های مسئول در حقوق کودک هنوز به آنچه که باید مطابق شرح وظایف خود عمل می کردند، اقدام نکرده اند.
وی اظهار داشت: برگزاری نشست های این کمیسیون می‌تواند ما را از فعالیت‌های تشکل‌ها، خیریه‌ها و همچنین فعالیت‌هایی که بر اساس شرح وظایف سازمان‌های دولتی است، مطلع کند.
دستغیب با بیان اینکه فعالیت‌ همه اعضا و گروه‌ها پایش می‌شود، تاکید کرد: این فعالیت‌ها باید بر اساس سیستم و برنامه جامع عملی صورت گیرد و ارزیابی شود.
وی تاکید کرد: تدوین برنامه‌ای عملی در استان فارس با همکاری استانداری، شهرداری و سازمان‌های مردم‌ نهاد برای تصمیم‌گیری در حوزه کلان کودک ضروری است.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با اشاره به پیمان نامه جهانی حقوق کودک که از سال ۱۳۷۳در ایران امضا شده است، گفت: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس آمادگی دارد در زمینه حقوق کودکان فعالیتی مشترک با تشکل‌ها و سازمان‌های مردمی انجام دهد و نباید منتظر فعالیت‌های دولتی و به ثمر نشستن آنها باشیم.

** فراکسیون حقوق کودکان در مجلس، دستاورد ملموسی نداشته است
دبیر کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی کمیته حقوق کودک نیز در این نشست گفت: در حالیکه فراکسیون حقوق کودک ۲سال است در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده اما هیچ خروجی مطلوبی در باره حقوق کودک نداشته است و متاسفانه قوانین حمایتی همچون قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست به تصویب نرسیده است.
زهرا افتخاری تاکید کرد: باید بتوان در کنار سازمان‌های دولتی، اتاق فکری را با اهداف خاص تشکیل دهیم ‌چرا که امروز وقت کلی گویی گذشته و زمان عمل رسیده است و امیدواریم این روند آرام به تحرکی اساسی و ایجاد فرصت های جدید بدل شود.
دبیر کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی کمیته حقوق کودک ادامه داد: در پیوند با فعالیت‌های مصوب این کمیته به ۲ هدف مهم توجه شده است، نخست اینکه نظر جامعه را به موضوع حقوق کودک جلب کنیم و دوم اینکه از فعالیت‌های همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و سازمان های مردم نهاد (سمن‌ها) برای ارتقا و بهبود حقوق کودک بهره گیریم.
افتخاری بیان داشت: با این ۲ رویکرد تا کنون تمام مواد پیمان‌نامه بین‌المللی حقوقی کودک با همکاری پژوهشگران بر مبنای الگوی ایرانی اسلامی، بومی سازی شده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: افزون بر این بین دستگاه‌های دولتی، هم‌افزایی‌هایی صورت گرفت که با هدف بسترسازی فرهنگی انجام شده است.
افتخاری بیان کرد: بهزیستی در زمینه کودکان کار، مهدهای کودک، توزیع غذای گرم، ایجاد مرکز نگهداری کودکان، اورژانس اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌ها تلاش‌های بسیاری کرده است.
وی ادامه داد: در زمینه فرهنگی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نیز در سال گذشته ۱۲۸ عنوان کتاب توسط نویسندگان استان فارس به چاپ رسیده است، همچنین شهرداری با اجرای طرح‌هایی همچون شهر فرزانگان، شهروند کوچولو، آموزش اصول شهروندی و شهر دوستدار کودک برنامه‌هایی را اجرا کرده است.

** کوتاه قدی دختران را تهدید می‌کند
دبیر کارگروه آموزش و اطلاع‌رسانی کمیته حقوق کودک همچنین از فعالیت‌های علوم پزشکی در زمینه مشاوره، بهداشت، تغذیه کودک، مطالعات غربالگری و پیشگیری از کوتاه قدی یاد کرد و گفت: یکی از مسایل مهمی که دختران ما را تهدید می‌کند، کوتاه قدی است که بر اساس آمار موجود، دختران آینده دچار این مساله هستند و علوم پزشکی زنگ خطر را در این باره و نیز بیماری‌های اسکلتی به صدا در آورده است.
وی، در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بحث فضای مجازی بسیار کند و ضعیف عمل کرده‌ایم و هنوز بسیاری از خانواده ها نمی دانند چگونه باید فضای مجازی را برای کودکانشان کنترل کنند ‌و اگر چه در این زمینه همایش‌هایی برگزار شده است اما کافی نیست.
افتخاری، همچنین با اشاره به اینکه موضوع آموزش جنسی به کودکان امروز بسیار حائز اهمیت است، گفت: تابو در مسایل آموزش جنسی به کودکان از بین رفته زیرا این مساله از اصول مهم برای جلوگیری از کودک آزاری به شمار می‌رود و خانواده‌ها نیز پیگیر این آموزش‌ها هستند و در صدا و سیما نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس تاکید کرد: جای خالی نمایندگان مجلس در مباحث مربوط به کودکان در این استان بسیار احساس می‌شود چرا که تاکنون سازمان های مردم نهاد و تشکل‌های غیر دولتی، مطالبه گری خود را انجام داده‌اند و دولت نیز در کنار این سازمان‌ها فعالیت‌هایی را سامان داده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار