چاپ کد خبر: 35268
24 شهریور 1399

جزئیات تازه افزایش حقوق بازنشستگان از مهر

بازنشستگان

برابر اصل عدالت بیمه‌ای، فردی که سابقه بیمه‌پردازی طولانی‌تر با نرخ حق بیمه بالاتری داشته باشد، مبلغ بیشتری به‌عنوان متناسب‌سازی حقوق دریافت خواهد کرد.

به گزارش اول فارس ، روزنامه شهروند نوشت: «حقوق بازنشستگان از اول مهر افزایش می‌یابد. برابر اصل عدالت بیمه‌ای و در قالب فیش واحد و به همراه حقوق مشمولان از مهر همسان‌سازی می‌شود. طرحی که ٨ سالی می‌شود جزو مطالبات بازنشستگان تأمین اجتماعی است. جزئیات مهم این طرح متناسب‌ حقوق بازنشستگان از مهر ۹۹ اجرایی می‌شود. آنها که زمان برقراری مستمری‌شان در سال‌های دورتر بوده حقوق‌شان افت بیشتری پیدا کرده و در فرمول‌ها از مبلغ بیشتری بابت متناسب‌سازی بهره‌مند شده‌اند.

حقوق بازنشستگان با انواع و اقسام مشکلات و تنگناها مواجه است. پرداخت حقوق آنها با وجود محدودیت در منابع و اعتبارات و آثار سوء تحریم‌های ظالمانه بر بخش‌های اقتصادی کشور در دولت تدبیر و امید و در حمایت از معیشت گروه‌های کم‌برخوردار جامعه و حمایت و تکریم وضع معیشت بازنشستگان و مستمری‌بگیران انجام می‌شود. بنابراین اجرای این طرح عدالت اجتماعی را در پی دارد.

اجرای این طرح مطالبه هشت ساله بازنشستگان تأمین اجتماعی است که با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری در فروردین امسال مطرح شد و با دستور رئیس‌جمهوری نیز در دستور کار قرار گرفت.

وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد روز هجدهم تیر به هیأت دولت پیشنهاد دادند که ۳۲‌هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان این سازمان واگذار شود و این مبلغ تا پایان ‌سال به ۶۲‌هزارمیلیارد تومان برسد. پایان تیر وزیر تعاون از تصویب طرح همسان‌سازی در هیأت وزیران و اجرای آن در مهر خبر داد.

برنامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در واقع شامل همه گروه‌های مستمری‌بگیر اعم از افراد بازنشسته، از کارافتاده کلی و نیز بازمانده است. همچنین همه مستمری‌بگیران چه افراد حداقلی‌بگیر و چه دریافت‌کنندگان مستمری‌های بیش از حداقل، متناسب با سنوات حق بیمه مشمول این برنامه می‌شوند.

بر اساس آخرین آمار، سه‌ میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر بازنشسته تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد که از این تعداد یک‌میلیون و ۱۰۰ نفر کمتر از ۳۰‌ سال سابقه خدمت دارند و همچنین نزدیک به ۷۵۰‌هزار نفر از این افراد حداقل حقوق دریافتی ماهانه کمتر از یک‌میلیون تومان دارند که با توجه به سابقه خدمت خود افزایش حقوق خواهند داشت.

طبیعی است که سرانه واحدی بین همه تقسیم نشده و مبالغ با توجه به این که زمان برقراری مستمری چه زمانی بوده و چه مدت سابقه پرداخت حق بیمه داشته‌اند و با چه مبلغی بیمه‌پرداز بوده‌اند، متفاوت است؛ بنابراین قابل مقایسه نیست. آنها که زمان برقراری مستمری‌شان در سال‌های دورتر بوده، حقوق‌شان افت بیشتری پیدا کرده و در فرمول‌ها از مبلغ بیشتری بابت متناسب‌سازی بهره‌مند شده‌اند.

البته رقم متناسب‌سازی برای همه یکسان نیست و برابر اصل عدالت بیمه‌ای فردی که سابقه بیمه‌پردازی طولانی‌تر با نرخ حق بیمه بالاتری داشته باشد، مبلغ بیشتری به ‌عنوان متناسب‌سازی حقوق دریافت خواهد کرد. علاوه بر این مدت بیمه‌پردازی، نرخ حق بیمه پرداختی در دوران اشتغال و افت مستمری از شاخص‌های موثر در محاسبات متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی است.
حداقل رقم پرداختی متناسب‌سازی با توجه به سوابق بیمه‌پردازی و سایر مولفه‌های موثر به محاسبات کمترین مبلغ متناسب‌سازی برای افراد با حداقل سابقه ۱۵۰‌هزار تومان است. با اجرای طرح متناسب‌سازی حداقل مستمری برای افراد با سابقه ۳۰‌ سال خدمت حداقل ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان و برای افراد با ۳۵‌سال خدمت به حداقل سه‌میلیون تومان افزایش یافته است. بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی حداقل حقوق مستمری‌بگیرانی که با داشتن ۳۵‌ سال سابقه بیمه‌پردازی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند، در اسفند ‌سال گذشته یک‌میلیون و ۶۷۰‌هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با افزایش ۸۰‌درصدی به ۳‌میلیون تومان رسید.

همچنین حداقل حقوق مستمری‌بگیران دارای ۳۰‌ سال سابقه بیمه‌پردازی در اسفند ‌سال گذشته یک‌میلیون و ۶۶۷هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۶۸‌درصد افزایش به مبلغ ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان رسید. همچنین حداقل حقوق مستمری‌بگیران دارای ۲۵‌ سال سابقه بیمه‌پردازی در اسفند ‌سال گذشته یک‌میلیون و ۶۶۵‌هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۶۰‌درصد افزایش به مبلغ ۲‌میلیون و ۶۶۶‌هزار تومان رسید.

حداقل حقوق مستمری‌بگیران دارای ۲۰‌ سال سابقه بیمه‌پردازی در اسفند ‌سال گذشته یک‌میلیون و ۶۶۴‌هزار تومان بود که با افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با ۴۸‌درصد افزایش به مبلغ ۲‌میلیون و ۴۵۸‌هزار تومان رسید.

متوسط حقوق دریافتی بازنشستگان دارای ۲۰‌ سال سابقه بیمه‌پردازی در ‌سال گذشته ۲‌میلیون و ۹۱۴‌هزار تومان بوده است، دریافتی این گروه از مستمری‌بگیران حسب مورد پس از افزایش سالیانه و متناسب‌سازی با افزایش حدودی ۴۰‌درصدی به بیش از چهارمیلیون تومان رسیده است.

مبلغ مربوط به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و مبلغ اصلی ماهانه در قالب یک فیش واحد و همزمان با حقوق شهریورماه یعنی اول مهرماه، پرداخت خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار، سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان‌های غیر دولتی متعلق به بیمه‌شدگان است که ۳.۵‌میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد. ۶۰ تا ۷۰‌درصد این بازنشستگان حداقلی‌بگیر هستند.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

مهدی یکشنبه , ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱

سلام من یک ازکارافتاده کلی هستم اسفندپارسال حقوق من یک وپانصدوچهل بوده امسال با همسان سازی وهمه اینها شده دوملیون وصدبعدهم تامین اجتماعی میگه سالهای پرداختی کم بوده اخه تخصیرمن بوده که ازکارافتاده شدم همه هرینه های من فیزیوتراپی ودکترودارو و……همه سه برابرشده ولی حقوق من همش پانصدهزارزیادشده حالابااین مخارج موندم چکارکنم خدابه دادم برسه

رضا جمعه , ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹

سلام مگر ما انسان نیستیم یا خرج نداریم یا مال زیادی داریم جرم ما این است که امسال بازشسته شدایم آن با ۳۰ سال سابقه چرا باید اندازه یک فرد با ۱۵ سال سابقه حقوق دریافت گنیم این عدالت اجتماعی شماست باسپاس

روح الله نفری پنجشنبه , ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

من ازکارافتاده کلی هستم که اسفندپارسال می گرفتم یک میلیون ششصد اما امسال بامتناسب سازی شده دومیلیون سیصت باین گرانی خرج و مخارج دوادکتر شما بگید چکار کنیم آقایان مسئول به گفته خودتان عمل کنید

فرحناز شیری چهارشنبه , ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

من مستمری بگیرم با سابقه بیمه ۱۹ سال ۱۱ ماه و با آغاز دریافت حقوق ۵۳۰ تومن ک بعد ۴ سال شده ۸۵۰ تومن چرا حق مستمری من کم بوده در ضمن همسرم ایثارگر جنگ بودن ولی بدون دریافت مزایایی ایثارگری چرا ک اقدام نکردن لذا خواهش مندم ضمن کمک راهنمایی کنید ک کجا برم و شکایت رسیدگی کنند در خصوص حقوق مزایای مستمریم و حق خانواده ایثارگریم

وطنی سه شنبه , ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

حالاباخسته نباشید میشود امید داشت عدالت نه صددرصد ولی بازشکر بنده ازسال ۵۴ سابقه پرداخت دارم تا به ۸۲وکارتابه الان پارسال با ۱۷ سال و۸۵۰ هزار بازنشست شدم خوب هرکسی میداند بنده درهر موقعیتی که وسع مالیم اجازه داده ازنان شب واجبتر لیست ردکردم واقعا چراباید بمن حقوق کامل پرداخت نشود مگر نه اینکه خواستم ووسع مالیم اجازه نداده منطقی هست که دولت به اینها نگاه با تاملی وحقوق کامل پرداخت کندچون همه واقعیت هادرطولانی مدت درهربرهه ای انهم مقطعی گویا همه واقعیت هاست تشکر

براتعلی روزافزای سه شنبه , ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۳:۱۳

مسائل مر بوط به بازنشستگان

آخرین اخبار