چاپ کد خبر: 3543
23 دی 1397
دستان پینه‌بسته‌ کارگران شهرداری فسا خالی از حق کارگری‌شان است

جیب خالی کارگران شهرداری فسا

13970913000780 Test PhotoH

به گزارش خبرگزاری فارس از فسا، چندی پیش پیامی مبنی بر عدم پرداخت ۳ ماه از حقوق کارگران شهرداری و کارخانه قند فسا در فضای مجازی منتشر شد؛ به همین منظور خبرنگار فارس سری به خیابان‌های این شهر برای گفت‌وگو با کارگران شهرداری زد تا احوال آن‌ها را جویا شود.

13970913000780 Test PhotoI

گاری بدون دسته

آقای جعفری از کارگران واحد خدمات شهری شهرداری فسا است، روزی که برای کاری به فرمانداری می‌رفتم او را در آن نزدیکی دیدم و به سراغش رفتم و پای حرف‌هایش نشستم؛ او در ابتدا اندکی غر می‌زند و اظهار می‌کند: مدام به ما می‌گویند که پولی را برای پرداخت به شما نداریم که این واقعاً زندگی شخصی مرا دچار مشکل کرده است.

وی در ادامه‌ گاری­‌اش که دسته ندارد را به من نشان می‌دهد و می‌گوید: حتی تجهیزات درستی را هم در اختیار ما قرار نمی‌دهند؛ کار با این گاری سخت است و باعث کمردرد من شده است.

جعفری در ادامه گلایه‌هایش بیمه­ هایشان را نشانه می‌گیرد و می‌گوید: اکنون ۳ ماه است که بیمه ما تمدید نشده و این باعث خراب شدن سابقه بیمه می‌شود.

پدر شرمنده

کارگر فضای سبز که دریکی از بلوار­های شهر در حال جمع‌آوری برگ­‌های پاییزی اطراف شمشادها بود،دغدغه­‌هایش را این‌گونه عنوان می‌کند: حقوقمان واقعاً کم است که آن‌هم مدام عقب می‌افتد.

وی بیان می‌کند: ۵ ماه است که تصادف کرده‌ام؛ بیمه ۲ ماه از آن و در ماه سوم تنها ۸ روز را برایم تأیید کرده است.

این کارگر نسبتاً مسن با عصایی در دست و آن پایی که به‌سختی توانایی ایستادن روی آن را داشت، اظهار می‌کند: با این وضعیت پایم، با التماس به سرکار بازگشتم اما در حال حاضر و با این وضعیت، تکلیف اجاره خانه عقب‌افتاده‌ام چه می‌شود؟

وی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان می‌کند: چه کسی باید جوابگوی زن و ۳ فرزند من باشد؟ من حتی ۳ ماه است که پول خرید نان را هم ندارم.

این کارگر شهرداری فسا با یادآوری وضعیت خانواده­‌اش می‌گوید: چند روز پیش دخترم از من درخواست خرید بیسکویت کرد و من شرمنده‌ او شدم چون نه پولی دارم، نه کسی و نه دیگر رویی که بتوانم پولی را از او قرض بگیرم.

13970902000324 Test PhotoN

مجبوریم تحمل‌کنیم

مهدی که از دیگر رفتگران این شهر است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: ۳ ماه از حقوقمان نگه‌داشته می‌شود  و یک برج از آن را پرداخت می‌کنند.

وی می‌گوید: به تعویق افتادن حقوقمان به ۴ ماه نیز رسیده که پس از اعتصاب کارگران آن را پرداخت کردند؛ مجبوریم که تحمل‌کنیم، چاره چیست؟

امید به سال آینده

مسوول امور مالی شهرداری فسا در گفت‌وگو با فارس تصریح می‌کند: سال­هاست که شرایط همین است زیرا شهرداری دچار کمبود نقدینگی است.محمدرضا قلندری ادعا می‌کند: ما کارمندان رسمی و حتی شخص شهردار نیز هم­زمان و یا حتی دیرتر از کارمندان و کارگران شهرداری حقوقمان را دریافت می‌کنیم.وی عنوان می‌کند: اما راهکار ما این است که تا سال آینده پرداختی‌ها را به‌روز کرده و سعی‌مان بر آن است که فاصله پرداختی‌ها را کم کنیم.

تناسب جیب مردم با درآمد شهرداری!

شهردار فسا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس عنوان می‌کند: حقوق کارگران از ابتدا عقب بوده و به من تحویل داده‌شده و این ۲ ماه عقب‌ماندگی حقوق برای کارگر و کارمند وضعیتی یکسان است.حسن برات ادامه می‌دهد: از دولت بودجه‌ای جز در مصارف و پروژه‌های خاص به شهرداری داده نمی­‌شود که از آن  نیز در هیچ جای دیگری امکان استفاده نیست.

وی تصریح می‌کند: زمانی که بودجه‌های مورد راهکار وصول عوارضی محقق نشود، به همین تناسب درجاهای مختلف از سبد کارکنان کسر می‌شود.شهردار فسا دلیل محقق نشدن این بودجه‌ها را این‌گونه عنوان می‌کند: مردم پول و درآمد ندارند و وضعیت اقتصادی شهرداری، مستقیماً وابسته به جیب مردم است.

برات افزود: شهری کشاورزی‌خیز مانند فسا همچنان وضعیت صنعتی و سایر صنایع مانند گردشگری نیز برایش توسعه پیدا نکرده و مردم توان مالیشان به حداقل رسیده است.وی ادامه می‌دهد: با این جریانات، به اولین جایی که ضربه وارد می‌شود شهرداری است زیرا اتفاقات اقتصادی جامعه  مستقیماً به شهرداری منعکس می‌شود.

13971005000792 Test PhotoI

وی عنوان می‌کند: بخش عمده کارهای عمرانی که در شهر انجام می‌دهیم از کارخانه آسفالت، کارخانه سنگ‌شکن و قطعات تولیدی خود شهرداری مورداستفاده قرار می‌دهیم که هزینه‌ها بهینه شود.برات اظهار داشت: مطالباتی از دارایی‌­های شهرداری در سطح شهر مورد بررسی قرارگرفته و راهکارهای مختلفی از درآمد را پیگیر بودیم و هستیم.

شهردار فسا بیان می‌کند: همه این عملکردها در راستای این قرار دارد که روی پرداختی‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم و بتوانیم آن‌ها را به‌روز کنیم.برات می‌گوید: پرداختی‌های ما تا ۴ ماه هم معوقه داشته و حداقل تلاش ما بر این است که حقوق از این عقب‌تر نرود.

پس از پیگیری حقوق کارگران شهرداری، به کارخانه قند سر زدم اما آنجا خبری از گلایه برای عقب‌ماندگی حقوق نبود و طبق اسنادی که مدیر بازرسی کارخانه ارائه داد ماهانه‌ها در وقت مقرر پرداخت انجام شده بودند.خوشبختانه کارگران کارخانه قند، مشکلی در پرداختی‌هایشان نداشتند؛ اما کمی آن‌طرف‌تر کارگری که در حال نظافت، نزدیکی همان کارخانه است در پرداخت هزینه نان شبش مانده است.وقت زیادی نیز به شروع سال جدید نمانده و لازم است مسوولان اقدامات مثبت بیان‌شده را سریع‌تر اجرایی کرده و کمی به وضعیت کارگران رسیدگی کنند.

گزارش از زهرا زارع پور

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار