چاپ کد خبر: 21742
25 بهمن 1398

حضور بانوان شیرازی در عرصه های مختلف، چگونه پررنگ می شود؟

جعفر قادری 3

دکتر جعفر قادری متولد ۱۳۴۳ دارای کار‌شناسی اقتصاد نظری از دانشگاه شیراز، کار‌شناسی ارشد برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی از دانشگاه شیراز و دکتری اقتصاد شهری و منطقه‌ای از دانشگاه تربیت مدرس – تهران است. از جمله مهم‌ترین سوابق ایشان نمایندگی مردم شریف شیراز در مجالس هشتم و نهم شورای اسلامی، عضو شورایعالی نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، شهردار شیراز، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، دارنده ده‌ها مقاله معتبر علمی داخلی و خارجی می‌باشد. دکتر جعفر قادری کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است.

                                                                                                                            
 تجربه چهار دهه انقلاب نشان داد که بانوان می توانند نقش های برجسته ای را در اقتصاد، کسب و کار و اجتماع ایفا کنند. آنها نشان داده اند که برای صعود در عرصه های شغلی، علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری و سایر، می‌توان با پوشش اسلامی نیز موفق شد. در فرهنگ ایرانی He و She یک معنی دارد و این یعنی زن و مرد برابرند. بر همین پایه همیشه زنان ایرانی، پا به پای مردان به پیش رفته اند و نمونه یک جامعه توسعه یافته اسلامی را نشان داده اند.
عرصه اقتصاد و اشتغال: از جمعیت یک میلیون و ۶۱۰ هزار نفری شیراز، ۸۰۲ هزار نفر زن هستند که ترکیب زیر را به وجود آورده‌اند.
جمعیت زنان شیراز و تعداد آنها به شرح زیر است:
–  زیر ۱۰ سال ۱۱۲۰۰۰، محصل ۱۷۷۰۰۰، شاغل ۹۴۰۰۰، بیکار ۲۷۰۰۰، خانه دار ۳۹۲۰۰۰، و در مجموع ۸۰۲۰۰۰ نفر.
– زنان سرپرست خانوار که متحمل سختی‌های بیشتری در زندگی می شوند ۹% جامعه زنان را تشکیل می دهند.
زنان سرپرست خانوار شیراز و تعداد آنها به شرح زیر است.
بی همسر بر اثر فوت ۵۰۰۰۰، بی همسر بر اثر طلاق۲۰۰۰۰، و در مجموع ۷۰۰۰۰ نفر هستند.
جمعیت زنان دارای همسر در شیراز ۴۱۰ هزار نفر است و تعداد زنان مجرد هرگز ازدواج نکرده ۲۱۰ هزار نفر می باشد.
اشتغال بانوان به ویژه برای ۷۰ هزار زن سرپرست خانوار، یکی از دغدغه‌های مهم است و با توجه به توانمندی‌های مختلف بانوان، قادریم با برنامه ریزی جهت تولید شغل و جذب آنها در گروه های عمده اقتصادی شامل صنعت، کشاورزی و خدمات موفق عمل کنیم. این کار را می‌توان با توجه به حجم عرضه نیروی کار زنان، نوع شغل های مورد تقاضای آنها و نقش آنها در بازار کار، عملی نمود.

عرصه سیاسی و مدیریتی: بانوان در عرصه شغلی، مناصبی چون وزیر، فرماندار، شهردار و نیز در عرصه های سیاسی را تجربه کرده‌اند آنها توانسته اند به خوبی تعادل بین امور خانه و شغل را ایجاد نمایند.

عرصه تحصیل و آموزش: امروزه ۹۰ درصد زنان باسواد هستند. در عرصه علمی، میزان ورودی بانوان به دانشگاه ها مثال زدنی است و ۲۲.۷ درصد آنها تحصیلات تکمیلی دارند و ۸ هزار زن نویسنده در کشور فعال هستند.

عرصه ورزشی: زنان توانسته‌اند در رقابت‌های ورزشی مختلف، مدال آور باشند. قهرمانانی چون ساره جوانمردی، قهرمان تیراندازی جهان، از کلانشهر شیراز بوده اند.

عرصه اجتماعی: امروز زنان دارای حق رای، حق ورود به ورزشگاه ها و سایر حقوق هستند، به ویژه فعالیت‌های برجسته‌ای در سازمان‌های مردم نهاد، ایفا می کنند.

عرصه فرهنگی و هنری: امروز، جامعه بانوان دارای فارغ التحصیلان بسیاری در رشته های تئاتر، کارگردانی و سایر هستند که در زمینه های مرتبط نیز مشغول به فعالیت می باشند.

راه حل:
در عرصه اقتصاد خانوار، مصادیق موسسات موفق بانوان، موسسات مختلفی وجود دارد که برای صدها تن از بانوان سرپرست خانوار، به طور مستقیم و دائم تولید شغل کرده است. این موسسات بر توانمندی های بانوان در زمینه تهیه  انواع محصولات اتکا دارند. حال اگر موسسات و تعاونی های بانوان در زمینه های شغلی دیگر راه اندازی شوند می توان تا حد زیادی بر نیازهای فائق آمد لذا باید در این خصوص طرح ها و برنامه‌های اقتصادی ارائه داد.
در سایر عرصه ها، بانوان کشور، توانمند هستند و نیاز به مدیریت صحیح و ساماندهی است لذا آتیه خوبی را می توان برای بانوان تصور نمود.

✳راه های ارتباط با دکتر جعفر قادری:

۰۹۱۲۸۳۳۰۱۵۱
۰۹۱۷۷۱۶۱۳۶۵
۰۹۲۱۷۲۷۴۰۱۱

?وب اپلیکیشن:

‏https://drjghaderi.ir/
 
?اپلیکیشن اندروید:
‏https://drjghaderi.ir/app/drjghaderi-v5.apk

❇اینستاگرام:
‏https://instagram.com/drjghaderi.ir

❇توییتر:
‏https://twitter.com/drjghaderi

❇آپارات:
‏https://www.aparat.com/DrJGhaderi

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار