چاپ کد خبر: 9487
10 تیر 1398
مشروح جلسه دادگاه

دادگاه پرونده شرکت فایننشیال با ۱۵ متهم در شیراز برگزار شد

 نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده شرکت هرمی فایننشیال در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد، این پرونده ۱۵ نفر متهم دارد که در این دادگاه به آن رسیدگی می‌شود.

به گزارش اول فارس ، صبح دوشنبه ١٠ تیر دهمین پرونده اخلال در نظام اقتصادی، مربوط به ١۵ متهم اخلال گر در نظام پولی و ارزی کشور که اقدام به عضو گیری در شبکه‌های هرمی و تحصیل مال نامشروع می‌کردند، در شعبه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال در نظام اقتصادی شیراز، به ریاست قاضی سید محمود ساداتی و مستشاری قاضی محسن رجایی نیا به شکل علنی برگزار شد .

گزارش تسنیم از دادگاه اخلال‌گران اقتصادی ‌فارس؛ بررسی پرونده شرکت فایننشیال با 15 متهم

بعد از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، سید محمود ساداتی رئیس دادگاه با اشاره به علنی بودن این جلسه، با استناد به مفاد قانون تاکید کرد که انتشار نام و تصویر متهم فاقد ممنوعیت قانونی است .

ساداتی خاطرنشان کرد که در این جلسه به اتهامات متهمان شهرام حمامی ترقی، امیر بهاری خوب، معین گرگین، آرش آزادی بوگر، حمزه قنبری، ستار طاهری، امیرحسین سلیمان حشمتی، کامران قطعی، بابک با دقت، علی اکبر اصغری شیرازی، قاسم داوران، رضا زاهدی، شاهین همتایی پور شیرازی فر، پگاه حمامی ترقی و اردشیر آزادی بوگر که از طریق اخلال در  نظام پولی و ارزی کشور ایجاد مشکل کرده بودند با حضور خبرنگاران و عکاسان و به شکل علنی رسیدگی خواهد شد .

در ادامه کوروش زارعی، سرپرست دادسرای انقلاب اسلامی شیراز در دفاع از کیفرخواست صادره علیه متهمین با اشاره به روند شناسایی متهمین و روش فعالیت کمپانی فایننشیال، شبکه گیلاسی، تبدیل دارایی حاصله به پول دیجیتال FOINدر قالب شرکت‌های INVET بیان کرد: مطابق با گزارش اداره اطلاعات استان، تصاویر پیامک‌های متهمین، استعلامات کیفری از ادارات، حساب‌های بانکی، اقرار صحیح متهمین و سایر قرائن بزه‌های انتصابی به نامبردگان محرز است .

وی به استناد گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده، ارزش مالی اخلال انجام شده در نظام پولی و ارزی کشور را بالغ هزاران میلیارد ریال ارز و ثروت ملی اعلام کرد .

رضا زاهدی، یکی از متهمان در دفاع از خود بیان کرد: عضو این کمپانی بودم اما در حد سرمایه گذاری. در سفر به گرجستان با یک راننده تاکسی آشنا شدم و این کمپانی را به من معرفی کرد .

او با بیان اینکه هیچ عضوی جذب نکردم و با پولی برگشتی حساب دیگری ایجاد کردم، گفت: سرمایه اولیه را به حساب کمپانی از طریق حساب ارزی واریز کردم .

زاهدای مدت فعالیت خود را ٩ ماه اعلام و درآمد ماهیانه را ١۶٠٠ دلار اعلام کرد .

وی یادآور شد: اصل کمپانی مربوط به کشور سوئیس بود.دو تا حساب داشتم و حساب‌ها هم پول خودم بود و کسی را عضو نکردم، بلکه با سود حاصله برای زیرشاخه‌ها هم گردش مالی ایجاد کردم .

قاضی ساداتی با طرح سوالی مبنی بر اینکه دلار از کشور خارج شده اما دلاری برنگشته است آیا قبول دارید؟ متهم گفت: بله قبول دارم اما درآمد خود را به ارز تبدیل کردم و در مجموع ١٠ هزار دلار واریز کردم .

زاهدی مدعی شد که با هیچ یک از متهمان جز دو نفر از طریق کلاسهای توجیهی، ارتباطی نداشته است .

وی عنوان کرد: تنها در کشور دوبی یک سمینار توجیهی دعوت شدم .

قاضی ساداتی در ادامه با سوالی مبنی بر اینکه آیا سرمایه گذاری در این کمپانی با مجوز بوده؟ متهم پاسخ داد: خیر !

ساداتی یادآور شد: مطابق بند ٣ ماده ١ قانون اخلال گران نظام اقتصادی و پولی کشور تاسیس، قبول نمایندگی و عضو گیری در بنگاه و گروه به منظور کسب درآمد به نحوی که اعضای جدید جهت منفعت، افراد دیگری را جذب کرده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد، جرم محسوب می‌شود .

پگاه حمامی ترقی، دیگر متهم این پرونده بود که قاضی ساداتی در قرائت کیفر خواست وی گفت: متهم با عضوگیری به منظور کسب درآمد در شبکه غیرقانونی فایننشیال در خارج از کشور به ارزش ١٣ میلیارد و ٧٧٣ میلیون و ١٩۶ هزار و ۴١٢ ریال اقدام به اخلال نظام اقتصادی و پولی کشور کرده است .

متهم در دفاع از خود بیان کرد: بنده هیچ حسابی در کمپانی نداشتم و به هیچ عنوان دیگران را به وادار به حضور در این کمپانی نکردم .

او ادامه داد: کاربران فعالی در شرکت پدرم داریم که سالانه باید آبونمان و …خود را پرداخت کنند و بیش از نیمی از مبلغ گفته شده در پرونده مربوط به این موضوع است .

ساداتی عنوان کرد: متهم ششصد هزار دلار به یکی از رابطان طی یک بسته تحویل داده است .

پگاه ترقی با تاکید بر اینکه هیچ حسابی در این کمپانی نداشتم و اصلا پولی نداشتم، گفت: تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شدم و در شرکت پدرم مشغول به فعالیت شدم .

در ادامه دیگر متهمام دفاعیات خود را مطرح و سپس وکلای آنها نیز به دفاع از موکلین خود پرداختند .

به گزارش ایسنا، قاضی ساداتی اعلام کرد که به دلیل تعدد متهمان رسیدگی به این پرونده به جلسات بعدی سه‌شنبه ١١ تیر ساعت ٩ صبح موکول خواهد شد .

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار