چاپ کد خبر: 18378
17 آذر 1398

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران: روحانی در مسیر احمدی نژاد

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، می‌گوید: «عملکرد حسن روحانی بر جایگاه و پایگاه اصلاح‌طلبان بی تاثیر نبوده است اما خوشبختانه بر این باور هستم که مردم درک خاصی از وضعیت اصلاح‌طلبان دارند. آن‌ها می‌دانند که جریان اصلاحات تحت شرایطی خاص، از حسن روحانی حمایت کرد. واقعیت این است که در سال ۹۲ گزینه اصلاح‌طلبان مرحوم آیت‌الله هاشمی بود و یقین دارم اگر ایشان رد صلاحیت نشده بودند اکنون شاهد چنن روندی نبودیم.

اصلاح‌طلبان به دلیل نقش پررنگ در پیروزی حسن روحانی، ناچار به حمایت از او هستند / اکنون انتقاد از دولت روحانی در میان اصلاح‌طلبان از وجه حمایت بیشتر شده است / گزینه اصلاح‌طلبان در سال 92 مرحوم آیت‌الله هاشمی بود و اگر ایشان رد صلاحیت نمی‌شدند، هیچگاه شاهد چنین وضعیتی نبودیم / روحانی منقتد از سیاست‌های دولت احمدی‌نژاد، همان مسیر او را در پیش گرفت /

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، می‌گوید: «عملکرد حسن روحانی بر جایگاه و پایگاه اصلاح‌طلبان بی تاثیر نبوده است اما خوشبختانه بر این باور هستم که مردم درک خاصی از وضعیت اصلاح‌طلبان دارند. آن‌ها می‌دانند که جریان اصلاحات تحت شرایطی خاص، از حسن روحانی حمایت کرد. واقعیت این است که در سال ۹۲ گزینه اصلاح‌طلبان مرحوم آیت‌الله هاشمی بود و یقین دارم اگر ایشان رد صلاحیت نشده بودند اکنون شاهد چنن روندی نبودیم.»

به گزارش اول فارس، محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در ارزیابی خود از وضعیت سیاسی کلان کشور در چند وقت اخیر به ویژه بعد از طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین و تحولات پس از آن گفت: «دولت در مقطع کنونی، عملکرد درستی نداشت. افزایش قیمت بنزین فضایی از التهاب را در کشور ایجاد کرد که هیچ‌گونه دلیل منطقی و خاصی نداشت. اکثریت مردم هم به کشور و نظام علاقه دارند و به نوعی مشکلات را تحمل می‌کنند اما متاسفانه تصمیم گرفته شده هیچ‌گونه پشتوانه اقتصادی نداشت و با وضعیت معیشتی و اقتصادی شهروندانی که گرفتار در فشارهای ناشی از تورم چند سال اخیر هستند، هم‌خوانی نداشت.»

وی افزود: «دولت به اهداف تعیین شده خود نرسیده و نخواهد رسید. تصور ابتدایی دولت این بود که با این اقدام می‌تواند سطحی از درآمد را کسب کند؛ در حالی‌که  خود در همان ابتدا اعلام کرد که بخش عظیم این افزایش قیمت مقرر شده میان ۶۰ میلیون یا تعدادی بیشتر از مردم توزیع شود. این طرح در شرایطی ارائه می‌شود که روحانی و مشاوران‌اش همین نوع از اقدام که در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرایی شده را طرحی شکست‌خورده و از اساس اشتباه ارزیابی می‌کردند و می‌گفتند این طرح اکنون باری بر دولت شده است. واقعیت این است که تجربه شکست‌خورده دولت دهم که مورد انتقاد روحانی بود، با همان شیوه و مکانیزم در دولت خود او تکرار شد.»

اصلاح‌طلبان در پیروزی روحانی نقش داشتند و ناچار به حمایت از او هستند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون مواضع اصلاح‌طلبان و مناسبات میان این جریان سیاسی به عنوان یکی حامیان دولت روحانی تاکید کرد: «از همان ابتدای امر رابطه اصلاح‌طلبان با دولت روحانی که دولتی اصول‌گرای معتدل است بر مبنای رویکرد دوگانه حمایت همزمان با انتقاد بوده است. واقعیت این است که دولت روحانی، دولتی اصلاح‌طلب نبوده و نیست لذا هنوز اصلاح‌طلبان هنوز خود را ملزم به کمک و حمایت از دولت روحانی می‌دانند. نباید نادیده گرفت تحریم‌های اعمال شده بر ایران از سوی دونالد ترامپ، مساله‌ای کم اهمیت نیستند و همه جناح‌ها باید در گذار از این وضعیت به رئیس‌جمهور کمک کنند. از این زاویه اصلاح‌طلبان متعهد به حمایت از روحانی هستند؛ اگر واقع بین باشیم باید بگوییم بدون حمایت اصلاح‌طلبان حسن روحانی نمی‌توانست برنده انتخابات باشد. متاسفانه بتدریج انتقادات از دولت روحانی به دلیل ضعف در زمینه‌های سیاست‌گذاری اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بر وجه حمایتی غلبه پیدا کرده است.»

در شرایط کنونی وجه انتقاد اصلاح‌طلبان بر وجه حمایت از دولت روحانی غلبه پیدا کرده است

سلامتی در ادامه تصریح کرد: «اصلاح‌طلبان به دلیل رویکردهای اشتباه اتخاذ شده از سوی حسن روحانی، به شکل روزافزون در مسیر فاصله گرفتن از او قرار گرفته‌اند؛ به گونه‌ای که اکنون می‌توان گفت دولت در یک جناح قرار گرفته و اصلاح‌طلبان در جناح دیگر. اصلاح‌طلبان در برابر خواسته‌های مردم مسئول هستند و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این خواسته‌ها در دولت روحانی متحقق نمی‌شود؛ در نتیجه شاهد افزایش انتقاد اصلاح‌طلبان  هستیم. اکنون شرایط به گونه‌ای است که توازن میان نقد و حمایت به نفع نقد تغییر پیدا کرده است. متاسفانه روحانی نه از تجربیات گذشته استفاده می‌کند و نه از پیشنهادات دلسوزانه. او در برخی از مواقع رویکردی را اتخاذ می‌کند که مبهم و نامشخص است. در مجموع اصلاح‌طلبان به دلیل حمایت از روحانی از یک سو، ناچارند همچنان به دلیل شرایط خاص کشور در یک سری زمینه‌ها از دولت حمایت کنند و از سوی دیگر با توجه به انتظارات و خواست‌های مردم، ناچار به نقد هستند.»

روحانی هیچ‌گاه گزینه اصلی اصلاح‌طلبان نبوده و نیست

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران، در ارتباط با این فرضیه که برخی از ناظران در قالب ضربه وارد کردن دولت روحانی به اعتبار و جایگاه اصلاح‌طلبان مطرح می‌کنند، گفت: «عملکرد حسن روحانی بر جایگاه و پایگاه اصلاح‌طلبان بی تاثیر نبوده است اما خوشبختانه بر این باور هستم که مردم درک خاصی از وضعیت اصلاح‌طلبان دارند. آن‌ها می‌دانند که جریان اصلاحات تحت شرایطی خاص، از حسن روحانی حمایت کرد. واقعیت این است که در سال ۹۲ گزینه اصلاح‌طلبان مرحوم آیت‌الله هاشمی بود و یقین دارم اگر ایشان رد صلاحیت نشده بودند اکنون شاهد چنن روندی نبودیم. مردم به دلیل درک خاص خود می‌دانند که نباید همه تحولات را به پای اصلاح‌طلبان ببینند. مردم می‌دانند اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که اصلاح‌طلبان بتوانند با معرفی نامزدهای اصلی خود و به کارگیری تمام توان خود حضور پیدا کنند، هیچ‌گاه چنین نخواهد شد.»

برای گذاز از وضعیت کنونی، باید به همه جریان‌ها اجازه حضور در انتخابات به صورت آزاد داده شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی دیگر از گفته‌های خود پیرامون راه‌حل گذار از وضعیت کنونی، تصریح کرد :«بر این باور هستم که ر وضعیت کنونی، باید تمامی نهادها و ارگان‌ها، با همکاری با یکدیگر روندی را ایجاد کنند که انتخابات اسفند ماه تبلور دهنده خواست تمامی مردم و جریان‌ها باشد. تمامی جناح‌ها باید حضور فعال داشته باشند؛ زمانی که مردم ببینند نمایندگان واقعی آن‌ها در عرصه هستند، موجب خواهد شد با شور و شوق در انتخابات حضور پیدا کنند. آزادی کامل در عرصه انتخابات و عدم بهره‌گیری از برخوردهای سلیقه‌ای با بررسی صلاحیت اصلاح‌طلبان از طرف ارکانی از کشور می‌تواند موثر واقع شود.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار