چاپ کد خبر: 984
24 مهر 1397

درخواست عجیب یک مدرسه از والدین در شیراز

به گزارش اول فارس به نقل از پایگاه خبری شیرازه، یکی از بهترین ولذت بخش ترین لحظات خبرنگاری  چک کردن پیام شهروند خبرنگاران است. شاید کمترین بخش لذت  دیدن این پیام ها مربوط به این باشد که این پیام‌ها  زحمت سوژه یابی را کم می‌کند، اما عمده این لذت مربوط به احساس مفید بودن حرفه خبرنگاری برای شنیدن و پیگیری مطالبات مردمی است. پیام شهروند خبرنگاران انرژی خاصی به خبرنگار می‌بخشد چرا که نشان می‌دهد مخاطب با اخبار و نوشته‌های او ارتباط گرفته واخبار رسانه ها خوانده می‌شود و مخاطب هم اعتماد کرده و با امیدواری خواسته خود را به گوش رسانه رسانده تا شنیده شود و به این ترتیب هنوز می‎‌توان به تحقق جاده دو طرفه رسانه و مردم امید داشت.گاهی در این میان اخبار حیرت انگیزی زیر پوست جامعه می‌شنوی که متولیان مربوطه هم از شنیدن آن تعجب می‌کنند و بی درنگ، بدون هیچ توجیهی در پی رفع مشکل برمی‌آیند که جای تقدیر و تشکر دارد. پیام یک شهروند خبرنگار که فرزندنش در یکی از مدارس ناحیه چهار شیراز مشغول به تحصیل در مقطع اول ابتدایی است یکی از همین نمونه‌هاست.

او که ترجیح می‌داد نامش محفوظ بماند در گفتگو با خبرنگار شیرازه توضیح داد: بعد از کشمکش‌های همیشگی برای گرفتن شهریه اجباری در مدرسه دولتی حالا هنوز یک ماه از آغاز مدارس نگذشته مدرسه ابتدایی فرزندش اعلام کرده که معلم آنها از معلمین با سابقه است و هفته ای یک روز غیر از پنج شنبه‌ها باید تعطیل باشد. اگر والدین دوست ندارند فرزند شان از درس عقب بماند نفری ۷۰هزار تومان به مدرسه بدهند تا معلم را راضی کنند که روز تعطیلش را به مدرسه بیاید و سرکلاس حاضر شود.

وی توضیح داد: خیلی از والدین دانش آموزان مدارس این محله وضعیت مالی خوبی ندارند، البته اگر توان مالی هم داشتنداین درخواست خیلی غیرمنطقی است که چون معلم با سابقه است پول بدهید تا سرکلاس بیاید!  یکی از مسئولین مدرسه هم وقتی با مقاومت والدین روبرو شده  به آنها گفته اگر پول ندهید، مادران دانش آموزان باید بیایند و کلاس داری کنند چرا که وقتی معلم طبق قانون تعطیل است مدرسه نمی‌تواند بچه‌های کلاس اولی را نگهداری کند.

برخی از والدین که از این پاسخ گله مند بودند همگی شرح ماجرا را در نامه ای نوشته و امضا کرده و به ناحیه ۴ سر زدند و تقاضای بررسی شکایت خود از گزینه‌های عجیب مدرسه را داشتند اما یکی از بازرسان ناحیه از آنها خواسته که برای رفاه حال فرزندشان که تازه پا به مدرسه گذاشته با معلم کنار بیایند و برای او پول جور کنند و آینده فرزند خود را خراب نکنند چرا که یکسال قرار است زیر دست این معلم باشند! حالا والدین گزینه‌های عجیب مدرسه را فراموش کرده و از پاسخ کارشناسانه بازرس ناحیه شگفت زده شدند.

بعد از صحبت مفصل با والدین برخی دانش آموزان این مدرسه و اطلاع از صحت ماجرا، قضیه را از اداره کل آموزش و پرورش فارس پیگیری کردیم.

نظام الملکی رئیس اداره امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش فارس  در گفتگو با خبرنگار شیرازه پاسخ داد: ما قانون تقلیل ساعت داریم اما تقلیل روز نداریم. قانون تقلیل ساعت کشوری است و بر اساس آن معلمان مقطع ابتدایی که بیش از ۲۰ سال سابقه خدمت تجربی غیر از دانشگاه و سربازی دارند، در طول هفته می‌توانند ۴ ساعت تقلیل خدمت داشته باشند.

البته این چهار ساعت در طول هفته ممکن است روزی ۴۵ دقیقه باشد که زودتر تعطیل کنند و بروند، یا ممکن است بین روزهای هفته  طور دیگر تقسیم شود.  بستگی به مدارس دارد که چگونه این تقلیل ساعت را لحاظ کنند که هم معلمان بتوانند از آن استفاده کنند هم دانش آموزان بیکار نمانند و لطمه ای هم به درس آنها نخورد.
وی تصریح کرد: البته قانون درباره پرکردن ساعات خالی و عقب نماندن درس بچه‌ها بی تفاوت نبوده و طبق قانون مدارس برای پر کردن این ساعات و عقب نماندن درس بچه ها  اجازه دارند با هماهنگی با نواحی  از معلم جانشین استفاده کنند  یا معلمانی را به عنوان حق التدریس به کار بگیرند.
این مقام مسئول تاکید کرد: تحت هر عنوان پول گرفتن از والدین در مدارس دولتی ممنوع است. برای پرکردن این ساعات هیچ نیازی به حضور مادران نیست. اداره آموزش و پرورش همان طور که قانون تقلیل ساعت دارد پیشنهاد قانونی برای پرکردن این ساعات هم دارد.
نظام الملکی ضمن گرفتن اسم و آدرس مدرسه ابراز داشت: درخواست پول یا حضور مادران برای کلاس داری تخلف محض است و ما حتما آن را پیگیری می‌کنیم. مدیر مدرسه در این موارد  باید از اداره کمک بخواهد نه اینکه والدین را تحت فشار بگذارد. ما تضمین می‌کنیم جای هیچ نگرانی بابت ارتباط دانش آموزان با معلم وجود ندارد

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار