چاپ کد خبر: 3695
28 دی 1397
دکتر عطا صالحی پور

درگذشت اولین پزشک کهگیلویه وبویراحمد + زندگینامه

2019 01 18 12 11 39 Capture.JPG55دقایقی پیش عطا صالحی اولین پزشک فارغ التحصیل هم استانی در تهران درگذشت.

دکتر عطا صالحی پور سال ۱۳۱۳ در روستای تل‌چگاه منطقه شیخ جلیل شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد.

تحصیلات خود را در مدرسه سه کلاسه اسدی باشت (از شاگردان مرحوم اندرزی) آغاز کرد.وی کلاس ششم را در گچساران و پس از آن تا سوم دبیرستان در بهبهان و مقارن سقوط دولت دکتر مصدق، کلاس چهارم دبیرستان را در مدرسه سلطانیه شیراز با موفقیت به پایان رساند.

دکتر صالحی پور در سال ۱۳۳۶ در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول و در سال ۱۳۴۳ با تسلط به زبان انگلیسی فارغ التحصیل شد.وی بعد از فارغ التحصیلی شش سال به صورت داوطلب از طرف وزارت بهداشت وقت سرپرست تیم پزشکی مبارزه با بیماری “وبا” در استان های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، لرستان و چهارمحال بختیاری در جنوب غرب ایران و پهنه زاگرس مأمور و سرانجام به همراه این تیم پزشکی مجرب موفق به کنترل بیماری وبا در این مناطق شدند. به گونه ای که این موفقیت بزرگ را وزارت بهداشت طی ۱۲ صفحه به سازمان بهداشت جهانی گزارش داد.

دکتر صالحی پور با توجه به این موفقیت بعد از گذراندن یک دوره آموزشی مقدماتی در دانشگاه جندی شاپور اهواز بین دانشجویان دوازده دانشگاه آن روز کشور، نفر اول و دوره تخصص خود را سال ۱۳۵۳ در جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران با درجه عالی به پایان رسانید.

از دیگر اقدامات مهم دکتر صالحی پور مبارزه در راستای ریشه کنی و کنترل بیماریهایی از قبیل :” آبله مرغان، مالاریا، هاری، سل، سیاه سرفه، طاعون، حصبه و سرخک” بود. به طوریکه برای کنترل بیماری سرخک کودکان در حدود ۱۰ هزار واکسن از شرکت “لپوتی” فرانسه تهیه کردند.

وی همچنین از پایه گذاران بیمارستان کوروش آبادان با مجهزترین تجهیزات پزشکی در جنوب کشور، رئیس کمیسیون پزشکی بهبهان (۱۳۴۸-۱۳۴۶)، افتتاح بیمارستان شیر و خورشید سابق و شهید بهشتی امروز یاسوج (۱۳۴۶) به همراه دکتر فرپور رئیس وقت سازمان هلال احمر (شیر و خورشید سابق) استان فارس و همچنین طبابت مردم محروم و دور افتاده ترین مناطق صعب العبور سه حوزه بویراحمد، کهگیلویه ،گچساران و باشت آن هم در نبود امکاناتی از قبیل جاده ماشین رو حتی خاکی می باشد.

دکتر عطا صالحی پور در امتحان ورودی دانشگاههای آمریکاMedical College Admission Test (MCAT) (در دهه چهل شمسی) پذیرفته شد اما به اصرار مادر از رفتن منصرف شد.

مردادماه امسال غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان های گچساران وباشت در نامه ای خطاب به دکتر ایلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خواسته بود تا بیمارستان ۳۲تخته شهرباشت به نام دکتر صالحی نام گذاری شود.
با شروع جنگ تحمیلی دکتر صالحی‌پور حدود چهار سال (۴۰ ماه) به عنوان پزشک داوطلب در جبهه‌های جنوب کشور به مداوا و معالجه رزمندگان پرداختند.
1547813799 capture.jpg

از این رو باید گفت: دکتر عطا صالحی‌پور تلچ‌گاه پدر پزشکی نوین استان و نخستین دانشجو و پزشک بومی تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از موثر و ماندگارترین پزشکان در خصوص معالجه و کنترل شیوع بیماریهای واگیردار و خطرناک این دیار محسوب می‌شود. وی  بعد از ۵۰ سال طبابت در تهرانپارس بدون هیچ گونه مستمری و تنها در یک آپارتمان کوچک و بسیار معمولی در حال گذران زندگی بود. “منبع:راک نیوز”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار