چاپ کد خبر: 7736
31 اردیبهشت 1398
نماینده ادوار مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی

دفاع جعفر قادری از شهردار شدن در شیراز

این روزها با وارد شدن به فضاهای انتخابات بسیاری منتظرند تا با حضور چهره های احتمالی کاندیداتوری مجلس یازدهم در فضاهای عمومی ،محافل یا فضاهای مجازی با طرح ابهاماتی کاندیداهای احنمالی را وارد چالش کنند. گفتگویی که پیش رو دارید شما را با یکی از شهرداران سابق شیراز رو درو میکند. جعفر قادری البته چهره ای شناخته شده برای شهروندان شیرازی و فعالین سیاسی و اجتماعی فارس نیز هست.

 دکتر قادری  یک دوره نمایندگی مردم شریف شیراز در مجلس شورای اسلامی  و از دیماه دیماه ۸۴ تا اردیبهشت ماه ۸۶ شهرداری شیراز را بر عهده داشت.

 چرایی شهردار شدن جعفر قادری یکی از سوژه هایی است که برخی ها در جاهای مختلفی عنوان کرده اند .اینکه قادری با چه تخصص، تجربه و شناختی از شهر شیراز،  در کسوت شهردار شیراز مسولیت پذیرفت؟  گفتگویی داشتیم یا دکتر جعفر قادری نماینده اسبق و شهردار سابق شیراز  و باب گفتگو را با ایشان باز کردیم. او اکنون عضــو هیئـــت علــمی دانشگاه شیراز می‌باشند .

قادری

    # جعفر قادری ، با چه تخصص، تجربه و شناختی از شهر، شهردار شیراز شد؟

بسم الله الرحمن الرحیم.  همه دوستان میدانند که من مدرک دکترای اقتصاد شهری، مدرک کارشناسی ارشد برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی و کارشناسی اقتصاد نظری دارم. هر سه رشته نه تنها  از نظر وزارت کشور، از رشته های قابل قبول برای تصدی شهرداری است، بلکه بیشترین ارتباط با مسائل و موضعات شهری و شهرداری دارد.

درست است که غالب شهرداران فارغ التحصیل رشته های عمران و فنی و مهندسی بوده اند ولی این به آن مفهوم نیست که فقط رشته های عمران و فنی و مهندسی برای تصدی شهرداری مناسبند. همانگونه که رشته های عمران و فنی و مهندسی از دید وزارت کشور از جمله رشته های مناسب برای تصدی شهرداری است، رشته های اقتصاد شهری، برنامه ریزی سیستمهای اقتصادی و اقتصاد نظری هم رشته های مناسب برای تصدی شهرداری است. حوزه های عمرانی و شهرسازی تنها حوزه های کاری شهرداران نیستند و حوزه های مالی و اداری، حقوقی، بیمه و بانکداری، حمل و نقل، تامین مالی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز از حوزه های مهم کاری شهرداران هستند.

  #  یک شهردار در اداره امور شهر نیاز به چه تخصص هایی دارد ؟

شهردار در عین حالیکه باید مطلع از حوزه فنی و مهندسی باشد باید از حوزه های ذکر شده در بالا نیز اطلاع داشته باشد.موضوعات اقتصادی بخش مهم ملاحظات یک شهردار در شهر است. در شهر اگر درامد کافی تحصیل نشود، طرحها و پروژه های شهری بدرستی تامین مالی نشود، عوارض و مالیاتهای شهری بدرستی وضع نشود، ارتباط مناسبی با سیستم بانکی و بازار سرمایه برقرار نشود، به بیمه مسولیتهای شهرداری در قبال شهروندان توجهی نشود، اگر ساز و کار اقتصادی مناسب برای تولید واحدهای مسکونی، اداری و تجاری ترتیب داده نشود، منابع و امکانات مالی، انسانی و فیزیکی شهرداری بدرستی مدیریت نشود، به جنبه های حقوقی کار در شهرداری توجه نشود، به اقتصاد حمل ونقل، آموزش و پرورش و مسکن توجهی نشود، به موضوعات اجتماعی و فرهنگی توجه نشود و خلاصه برای مجموعه سیستمهای فعال در شهر و شهرداری برنامه ریزی نشود، آیا امکانی برای ساخت و سازهای عمرانی و شهرسازی وجود خواهد داشت؟

  #  بنظر میرسد برون سپاری بتواند تا حدودی به یاری شهردار بیاید !

 شهردار ممکن است نسبت به برون سپاری بخش عمده ای از کارهای عمرانی و فنی و مهندسی شهرداری اقدام کند ولی ناچار است در بقیه حوزه ها کار را در خود شهرداری متمرکز و تحت اشراف و کنترل خود داشته باشد.

مبرهن است که یک دانش آموخته اقتصاد و گرایشهای مرتبط، طیف وسیعی از مطالب را در حوزه های اقتصادی، مدیریت، تامین مالی، تجارت و بازرگانی، بیمه، حقوق، روانشناسی، جامعه شناسی، حسابداری، اداری و مالی، پول، ارز و بانکداری، ارزیابی اقتصادی طرحها و پروژه ها، اقتصاد خرد و کلان، اقتصاد مسکن، اقتصاد حمل و نقل، اقتصاد انرژی، اقتصاد بهداشت، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد ایران و اصول برنامه ریزی و … را مطالعه کرده و  از این نظر حوزه تخصصی اش با امور شهری و شهرداری اگر نزدیکتر از یک متخصص فنی و عمرانی نباشد، دورتر از آن نیست.

#  برخی منتقدان شهرداری جعفر قادری در سوابق شما قبل از تصدی شهرداری شیراز بحث دارند

حقیر سابقه یک ساله کار فرهنگی در بنیاد شهید انقلاب اسلامی، دو سال تصدی امور صنایع در جهادسازندگی، دو سال معاونت فرمانداری، ۱۲ سال ریاست یکی از مراکز دانشگاه پیام نور، دو سال مسئولیت راه اندازی یک واحد دانشگاهی آزاد اسلامی، چند سال معاونت اداری و مالی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه شیراز، ریاست بخش اقتصاد و مرکز تحقیقات اقتصادی و دو و نیم سال عضویت و نایب رئیسی در شورای شهر شیراز، حداقل تجربه را برای تصدی شهرداری شیراز برای من فراهم آورد.به نظر شما این سوابق قابل اغماض و بحث هستند؟  همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه شیراز از سال ۷۳ تا زمان تصدی پست شهرداری شیراز و ادامه آن تا کنون اعتقاد دارم ورود بنده به حوزه علمی و تخصصی در حوزه کار شهرداری با بهره گیری از چنین سوابقی بوده است.

 # اول فارس : ارزیابی خودتان چیست؟موفق بوده اید در حوزه ها کاری؟

من قبل از تصدی مسئولیت در شهرداری شیراز به نوعی با همه حوزه های کاری شهرداری سرو کار داشته و تجربه کسب نموده ام. مستند به شاخص های عملکردی، در هر کدام از حوزه های کاری ذکر شده عملکرد قابل دفاعی داشته ام. از نظر تاخر، شهرستان حوزه کاری من هیجدهم شهرستان فارس در راه اندازی دانشگاه پیام نور بود. بعد از ۱۲ سال فعالیت در این دانشگاه و تحویل آن، این مرکز دانشگاهی از نظر تعداد رشته، دانشجو و فضای فیزیکی چهارمین واحد پیام نور در بین شهرستان های فارس بود.

دانشگاه آزاد اسلامی که بنده با دست خالی و با یک کار توام با ریسک بنیانش را در شهرستان لامرد گذاشتم این روزها از نظر تعداد رشته، دانشجو، مقطع تحصیلی، فضای فیزیکی و خودکفایی یکی از واحدهای موفق دانشگاه آزاد اسلامی در فارس است و در بین واحدهای استان رتبه بالایی دارد.

در زمان تصدی پست شهرداری شیراز اگرچه رشته بنده فنی و مهندسی نبود ولی به اقتضای پست ها و مسولیتهایی که داشته ام اشرافم به موضوعات فنی و مهندسی کم نبود. من در دانشگاههای آزاد اسلامی و پیام نور فضاهای ساختمانی قابل توجهی را ساخته و در دوران معاونت فرمانداری هم در امور عمرانی و فنی و مهندسی درگیر و براین حوزه نظارت و کنترل داشته ام.

#  سخن پایانی اینکه برای شهردار شدن در شهری مثل شیراز از سوابق گفتید ولی خب شاخصهایی دیگری هم برای شهردار شدن لازم است؟

درست می گوئید .بنده از سال ۵۷ که در شیراز شروع به تحصیل و کار کرده ام تا زمان تصدی شهرداری در سال ۸۴ و بعد از آن تاکنون فقط ۷ سال آن در شیراز زندگی نکرده ام. آیا حضور حدود ۲۲ ساله در شهر شیراز تا زمان تصدی پست شهرداری برای شناخت مسائل و موضوعات شیراز کفایت نمی کند؟ بجز چند نفر از شهرداران قبلی، مگر چند درصد از شهرداران سابق شیراز تا این اندازه در شهر شیراز حضور داشته اند؟ حتی اگر قبل از عضویت در شورا در شیراز حضور نداشتم، همین حضور دو و نیم ساله در دوران شورا و کسب شناخت و تجربه برای آشنایی با مسائل و موضوعات شهر شیراز کفایت نمیکرد؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار