چاپ کد خبر: 1825
25 آبان 1397

دکتر سید یعقوب موسوی مدیرعامل جهاد سبز شد

یعقوب موسوی

با انتخاب وزیر جهاد کشاورزی و تصویب هیات مدیره موسسه جهاد استقلال ، دکتر سید یعقوب موسوی به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت جهاد سبز انتخاب و معرفی شد.

به گزارش اول فارس ، جهاد سبز یکی از شرکت های بین المللی موسسه جهاد استقلال وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که در سطح ملی و بین المللی فعالیت نموده و اموری همچون کشت فراسرزمینی، واردات و صادرات نهاده ها و محصولات کشاورزی و اجرای فعالیت های مختلف در بخش های زراعت، باغبانی، آب و خاک، منابع طبیعی، تجارت داخلی و خارجی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را به عهده داشته و در چند کشور دارای دفتر و تاسیسات می باشد.

پیش از این دکتر موسوی رییس سازمان های جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد و جنوب کرمان(منطقه ویژه جیرفت و کهنوج قطب کشاورزی ایران) بوده است.

شرکت جهاد سبز یکی از ۶ شرکت موسسه جهاد استقلال است که در سال ۱۳۷۵ تحت شماره ۱۲۱۸۳۲ در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده و ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به موسسه مذکور و شرکتهای تحت پوشش آن می باشد
شرکت جهاد سبز با پشتوانه تجارب چندین ساله ، وجود متخصصین رشته های مختلف ، دارا بودن امکانات وسیع از جمله ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین ، کارخانه های منحصر بفرد بوجاری ، فراوری و بسته بندی بذر و ایستگاههای تولید بذر و نهال متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه قادر به طراحی و اجرای طرحهای مختلف منابع طبیعی ، محیط زیست ، کشاورزی و دامداری با کیفیت مطلوب می باشد.
شرکت جهاد سبز از جمله شرکتهای فعال موسسه جهاد استقلال در بخش منابع طبیعی میباشد که از وجود حدود ۶۰ نفر از نیرو های مجرب و کار آزموده در این بخش برخوردار بوده و به عنوان یک شرکت تخصصی در زمینه بذر ونهال واجرای طرحهای منابع طبیعی وجنگلکاری وایجاد ونگهداری فضای سبزفعالیت می نماید کارخانجات فرآوری بذر شرکت منحصر به فرد بوده و بذور دانه ریز را بابالاترین خلوص در بین کارخانجات بوجاری سطح کشور بوجاری وفرآوری می نماید .
شرکت جهاد سبز در زمینه مطالعات منابع طبیعی ، بیابان زدائی و تهیه طرحهای مرتعی دارای بالاترین رتبه (رتبه ۳) از سازمان مدیریت و برنامه ریزی میباشد.
شرکت جهاد سبز دارای یک شرکت زیر مجموعه به نام شرکت بهپروردام شهر قم میباشد که بزرگترین مجتمع دامپروری کشور را ایجاد می نماید. اجرای فضای سبز و جنگلکاری منطقه ویژه انرژی پارس واقع در منطقه عسلویه از جمله طرحهای بزرگ شرکت در این زمینه میباشد علاوه بر آن اجرای طرح جنگلکاری ، فضای سبز وایجاد پارک در استانهای فارس وهرمزگان با عقد قرارداد با مهندسی توسعه نفت ، ایجاد فضای سبز وجنگلکاری در اطراف تاسیسات نفتی خوزستان ، آماده سازی و احیای ۴۷۰۰ هکتار از اراضی منابع ملی زیر سد ساوه در مشارکت با شرکت احیاء اراضی کوثر، آماده سازی اراضی دشت سراب میاندوآب ، ایجاد پارک وفضای سبز در مناطق۴ ،۲۲ و ۱۲ شهرداری تهران از جمله توانمندیها و اقدامات جهاد سبز میباشد .
شرکت جهاد سبز با دارا بودن یکی از بزرگترین نهالستانهای کشور در شهرستان کرج سالیانه بطور متوسط بالغ بر ۳ میلیون اصله انواع نهال مثمر و غیر مثمر را تولید ودر اختیار منابع طبیعی – فضای سبز شهرداری ، آبخیزداری وعموم قرار می دهد این تولیدات جملگی دارای شناسنامه تولید و از مراجع ذیصلاح دارای گواهینامه میباشند .

نیم نگاهی به کشاورزی فراسرزمینی
بیش از ۶۳ کشور در جهان در سالیان گذشته عملیات کشاورزی فراسرزمینی را در بیش از ۴۳ کشور که آمادگی همکاری در این زمینه را داشتند، آغاز کرده اند و آن را به عنوان یک شاخص و فاکتور مهم و یک استراتژی برای تأمین امنیت غذایی جامعه حساب آورده و به سرمایه گذاری در این بخش اهمیت فوق العاده داده اند.
با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی، تولید محصولات استراتژیک و اساسی در خارج از کشور توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ایران، یکی از طرح های برنامه اقتصادی مقاومتی بوده و سرمایه گذاری در این بخش اهمیت ویژه ای را خواهد داشت.
در این راستا مسئولیت اجرای طرح های نمونه کشاورزی فراسرزمینی با هدایت وزارت جهاد کشاورزی به عهده این شرکت قرار گرفته و شرکت جهاد سبز به عنوان پرچمدار این حرکت، اقدامات خود را از اواسط سال ۱۳۹۴ بطور جدی آغاز نموده و بسترسازی مناسب برای حضور کشاورزان و سرمایه گذاران ایرانی در کشورهای هدف را در اولویت برنامه های مطالعاتی و اجرایی خود قرار داده است.
نتایج مطالعات وجود پتانسیل های گوناگون در کشورهای مختلف را نشان داده است از جمله کشت گندم، جو و به ویژه دانه های روغنی در کشور جمهوری قزاقستان هیچگونه محدودیت خاصی ندارد.

انتخاب اولین کشور هدف در کشاورزی فراسرزمینی، کشور قزاقستان می باشد که شرکت جهاد سبز تابحال مطالعات خود را در آنجا تکمیل نموده و اطلاعات مستندی جمع آوری شده است و برای اجرایی نمودن پروژه ها و طرحهای تولیدی در استانهای شمالی و جنوبی قزاقستان ارزشمند می باشد.

شرکت جهاد سبز در پاییز سال ۱۳۹۴ اولین کشت پایلوت خود را به صورت مشارکت در استان ژامبیل در بخش جنوبی قزاقستان با کشت محصول گندم آغاز و کشت تحقیقاتی را نیز برای بررسی انواع ارقام گندم، جو و دانه های روغنی (کلزا) اجرایی نمود.
بدنبال کشت پاییزه مقدمات لازم برای کشت بهاره برای محصولات گندم، جو، کلزا و گلرنگ برنامه ریزی و طبق جدول زمانبندی از اسفند ماه سال ۱۳۹۴عملیاتی شده و در حال حاضر محصولات کشت شده در حال برداشت می باشند.
در بررسی های انجام شده در استان های مختلف شمال و جنوب قزاقستان مشخص شد که تولید و کشت دانه ای روغنی کلزا، گلرنگ، … و کشت گندم در استانهای مذکور بسیار مقرون به صرفه بوده و می تواند بخش مهمی از نیازهای کشورمان به ویژه به روغن را تأمین نماید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار