چاپ کد خبر: 16769
15 آبان 1398

رابطه کارت زرد مجلس به وزیر جهاد کشاورزی و استعفای رئیس سازمان شیلات چیست؟

آیا بین استعفای اخیر دکترحسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران با کارت زرد مجلس به وزیر جهاد کشاورزی درتاریخ۹۸/۸/۱۴ رابطه ای وجود دارد؟

اول فارس| اقتصاد مقاومتی : پاسخ این پرسش ها و ابهامات اما به مرور زمان روشن شد ولی برخی از مسئولان باز هم دست از تکذیب اصل ماجرا یا لاپوشانی آن بر نداشتند، صدای صیادان نیز از ترس این که مبادا اعتراضات به قیمت ابطال مجوز صیادی آن ها برای همیشه منجر شود به نتیجه نرسید. معترضان و موافقان حضور کشتی‎‌های صیادی چین در خلیج فارس و دریای عمان همواره رو در روی هم ایستادند. معترضان ، معتقدند کشتی‌های چینی خلیج فارس را “جارو” می‌کنند اما مسئولان، کشتی‌های “ترال” را متعلق به ایران معرفی کردند که با مجوز سازمان شیلات فعالیت می‌کنند. این اظهارات مسئولان، نه تنها منتقدان را قانع نکرد بلکه با افزایش انتقاد ها از حضور چینی ها در دریای جنوب چند روز پیش رئیس سازمان شیلات ایران برکنار شد.

در جستجوی موضوع سری به اخبار میزنیم:” با امضای دو سند همکاری بین ایران و چین، چینی‌ها ۲۰ میلیارد یوآن برای توسعه صنعت شیلات ایران از جمله ماهیگیری، آبزی‌پروری در قفس به ویژه در سواحل شمالی و جنوبی کشورمان سرمایه‌گذاری می‌کنند. محمود حجتی در دیدار با وزیر کشاورزی چین اظهار کرد: امیدواریم پس از برجام بتوانیم عضو ثابت گروه شانگهای شویم و سهمی را در این زمینه به خود اختصاص دهیم.”

سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری چین در صنعت شیلات ایران

به گزارش خبرنگار ایانا(خبرگزاری اختصاصی جهاد کشاورزی)  در ۴ مهر ۹۵چنین نوشته است: ، محمود حجتی در مراسم امروز که در راستای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و اجرای سیاست‌های کلان ایران و چین شکل گرفت، به تمایل طرفین برای تشکیل کارگروه مستقل همکاری شیلاتی با ریاست معاونان شیلات دو کشور به دلیل حجم همکاری‌ها در این بخش اشاره کرد.

به گفته وی، طرف چینی و شرکت‌های این کشور آمادگی دارند تا در دریا و سواحل ایران سرمایه‌گذاری کرده و در زمینه تجاری‌سازی محصولات شیلاتی به ایران کمک کنند.حجتی افزود: در نشست بعد از ظهر امروز بخش خصوصی صنعت شیلات ایران و چین با یکدیگر نشست مشترک برگزار می‌کنند تا زمینه همکاری‌های عملیاتی بررسی شود.

تسهیل تبادلات دامی و گیاهی

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در سفر هیأت ایرانی به کشور چین، کارگروه مشترکی بین وزارتخانه‌های کشاورزی دو کشور شکل گرفت تا همکاری‌های کشاورزی بین ایران و چین توسعه یابد. با شکل‌گیری این کارگروه هیات‌های زیادی بین دو کشور در یک سال و نیم گذشته برای برگزاری دوره‌های مختلف تبادل شد.وی ادامه داد: در چارچوب این تعاملات تبادل تفاهمنامه قرنطینه دامی و گیاهی در دستور کار دو کشور قرار گرفت.

حجتی بیان کرد: با امضای تفاهمنامه همکاری‌های دامی و گیاهی امکان تبادل محصولات بین دو کشور تسهیل خواهد شد.وی ضمن استقبال از توسعه سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران یادآور شد: در زمینه تجارت محصولات کشاورزی باید گروه‌های کاری مشترک شکل بگیرد و زمینه همکاری‌ها مشخص شود.

فرمانده نیروی دریایی سپاه:باورم شد مافیایی پشت ماجرای کشتی های چینی وجود دارد

علیرضا تنگسیری عصر ۲۷ بهمن ۱۳۹۷در آئین رونمایی و اکران مستند تحسین شده «دریابست» با اشاره به رشادت‌ها و خدمات ساحل‌نشینان و صیادان در هشت سال دفاع مقدس و نقش مؤثر آنان در عملیات‌هایی نظیر بیت المقدس و خیبر اظهار داشت: من سیاسی نیستم و سیاسی صحبت نمی‌کنم بلکه از زبان یک نظامی انقلابی و دنباله روی رهبری می‌گویم که سپاه نمی‌تواند در برابر پایمال شدن حقوق صیادان ساکت بماند.

‎وی ادامه داد: هم اکنون که اینجا صحبت می‌کنم سه فروند کشتی چینی در بندر تجاری باهنر توقیف شده است و هم اکنون در حال پیاده کردن ماهی‌های صید شده هستیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه، به کمبود ماهی در جاسک، بندرعباس و قشم اشاره کرد و گفت: نمی‌توان چشم‌ها را در برابر واقعیات بست و محکم در برابر کسانی که نان را از سفره صیادان سنتی ربوده‌اند ایستاده‌ایم.

‎تنگسیری تاکید کرد: باورم شد مافیایی پشت ماجرای صید ترال و کشتی‌های چینی وجود دارد، این صید در کانتیرهای منجمد شده به خارج کشور می‌رود.

‎وی ادامه داد: ما مستنداتی در اختیار داریم و اگر نیاز باشد آنها را رو خواهیم کرد اما در حال حاضر نمی‌خواهیم به این مسئله ورود کنیم اما می‌گوئیم صیاد هم حقوقی دارد که باید حقش را از دریا بگیرد.

‎تنگسیری گفت: هیچ کشتی صیادی اجازه صید ترال در آب‌های کمتر از ۱۲ مایل را ندارد و این نوع صید در خلیج فارس ممنوع است.

‎فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره پدیده شوم قاچاق در هرمزگان گفت: درصورتی که تمامی درها را به روی صیادان و بومیان منطقه مسدود شود مجبورند به قاچاق سوخت و مواد مخدر روی آورند و وقتی حرف می‌زنیم متهم به سیاسی کاری می‌شویم.

‎وی به سفر فرمانده سپاه به جاسک اشاره کرد و گفت: وقتی سردار جعفری قایق‌های وارونه و وضعیت بد مردم منطقه را مشاهده کرد متأثر شد و اشک از چشمانش جاری شد.‎تنگسیری گفت: توقیف کشتی‌های صید ترال مختص کشتی‌های چینی نیست و اگر کشتی‌های ایرانی نیز به این کار مبادرت ورزند توقیف خواهند شد.

‎فرمانده نیروی دریایی سپاه در توقیف و مصادره کشتی‌های چینی به نقش مؤثر قوه قضائیه اشاره کرد و ضمن تشکر از مسؤولان قضائی گفت: صید فانوس ماهی، یال اسبی و برخی ماهی‌های تجاری ایرادی ندارد اما صید دیگر گونه‌های آبزی ممنوع و تخلف است.‎وی ادامه داد: این کشتی‌ها گاهاً تا ۷۰ تن ماهی از گونه‌های مختلف صید می‌کنند که این امر تخلف بوده و غیر مجاز است و باید از این کار جلوگیری بعمل آید.

ورود سپاه در حمایت از صیادان محروم ایرانی معادلات را بهم زد “عزل رئیس شیلات کشور “

پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی در بهمن ماه ۱۳۹۷ خبر داد ، در حکمی از سوی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، نبی اله خون میرزایی به سمت معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران منصوب شد.

در بخشی از این حکم آمده است:مقتضی است با بهره گیری از توانمندی همکاران و حمایت از تشکل ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی در توسعه آبزی پروری به ویژه پرورش ماهی در دریا و استفاده مطلوب از ظرفیت های سواحل شمال و جنوب کشور با رعایت استانداردهای بین المللی اقدام نمایید.

بر اساس این گزارش،وزیر جهاد کشاورزی در حکمی جداگانه، حسن صالحی رئیس پیشین رئیس سازمان شیلات ایران را به عنوان مشاور وزیر منصوب کرد.

رئیس شیلات مقصر بود یا وزیر ، چرا حسن صالحی مشاور حجتی شد؟!

در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ خبرگزاری فارس نوشت:  مخاطبان سامانه «فارس من»‌ از خبرگزاری فارس خواسته‌اند تا پیگیری کند چرا معاونی که اجازه به کشتی‌های چینی داد تا در خلیج‌فارس ماهیان و آبزیان این دریا را به تاراج ببرند مجدداً در بدنه وزارتخانه مانده است.

صحبت‌های مخاطبان در مورد حسن صالحی رئیس سابق سازمان شیلات است که حدود ۴ ماه پیش از رئیس سازمان شیلات رفت و جای خود را به نبی‌الله خون‌میرزایی رئیس جدید داد،‌ برخی رسانه‌‌ها این نوع رفتن ایشان را پرحاشیه و به دلیل دادن مجوز صید به کشتی‌های ترال چین مرتبط دانستند.

و اکنون برخی منتقدند که رئیس سابق شیلات با این سابقه که داشته نباید در بدنه وزارت جهاد کشاورزی بماند.

یک مقام آ‌گاه در وزارت جهاد کشاورزی به خبرنگار فارس گفت:« آقای حسن صالحی رئیس سابق سازمان شیلات در حال حاضر به عنوان مشاور وزیر و به صورت کاملاً موردی و پاره‌وقت فعالیت می‌کند و در قبال آن هیچ پولی هم از وزارتخانه دریافت نمی‌کند.»

وی با بیان اینکه بکارگیری ایشان به عنوان مشاور وزیر کاملا قانونی است،‌گفت: صالحی جانبار ۷۰ درصد است و قانون منع بکار گیری بازنشستگان شامل ایشان نمی‌شود.

عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی حدود ۴ ماه پیش در جلسه تودیع و معارفه رئیس سازمان شیلات گفت: به دلیل سابقه درخشان صالحی از نظر مدیریتی و فنی و نیز به دلیل تعهد و خلوص ایشان از نظرات و ایده‌ها و تجربیاتش در بدنه وزارت جهاد کشاورزی استفاده خواهد شد.

* ماجرای استعفای رئیس شیلات و صید ترال

 رئیس سابق سازمان شیلات در سال گذشته تحت انتقاد شدید بود که چرا به کشتی‌های ترال چینی اجازه صید در منطقه خلیج‌فارس داده و با آنها قرارداد بسته است، منتقدان می‌گفتند کشتی‌های ترال با انداختن تورهای بسیار پیشرفته در کف دریا همه موجودات زنده دریایی را جمع‌آوری می‌کنند و در حقیقت به ذخایر آبزیان این منطقه آسیب جدی وارد می‌سازند. 

آنها می‌گفتند از زمانی که چینی‌ها در این دریا صید می‌کنند معیشت ساحل‌نشینان به خطر افتاده و آنها در تأمین زندگی خود با مشکل مواجه هستند. 

این مسئله چنان جدی شد که نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان استان‌های جنوبی کشور به شدت معترض بودند و اعتراض آنها باعث شد حجتی چند نوبت به مجلس رفت و به سوالات نمایندگان پاسخ داد. وزیر در مجلس گفت: وزارتخانه با دادستانی هرمزگان هماهنگی کرده و صیادان تنها فانوس‌ماهی‌هایی صید کرده‌اند که در عمق بسیار زیاد دریاست، اما این پاسخ‌ها کسی را قانع نکرد و فشارها ادامه یافت.

ماجرای صید کشتی‌های چینی آنقدر حاشیه‌ساز شد که نیروی دریایی سپاه به موضوع ورود کرد و چندین کشتی صید ترال در آب‌های خلیج فارس و مکران را توقیف کرد. پیش از آن نیز دو کشتی غیرمجاز صیادی چینی توسط گارد ساحلی اداره بنادر و دریانوردی چابهار توقیف شده بودند و فرمانده سپاه هم در سخنانی با انتقاد از برخی مدیران دولتی از بیکاری صیادان ساحلی به خاطر حضور کشتی‌های چینی صیادی گلایه کرده بود.

در ادامه این انتقادات بود که اواخر سال گذشته آقای حسن صالحی از سمت خود استعفا داد اما عبدالمهدی بخشنده معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت من خودم شاهد هستم که آقای صالحی به رغم درد ورنج فراوان به خاطر جانبازی به فعالیت ادامه می‌داد و این اواخر چند بار آمد و استعفا داد اما وزیر نمی‌پذیرفت چرا که ایشان در کار خود بسیار استاد و مجرب بودند اما واقعا وزیر دیگر چاره‌ای برایش نمانده بود که با درخواست استعفای ایشان موافقت کند.

در جلسه تودیع و معارفه رئیس سابق و جدید سازمان شیلات که در محل این سازمان با حضور معاون امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و در غیاب وزیر جهاد برگزار شد سخنرانان به شدت استعفای وی به دلیل فشارهای منتقدان را تکذیب کردند و در عین حال از برنامه‌های ایشان طی چند سال گذشته و نیز قرارداد صید ترال با چینی‌ها به شدت دفاع کردند.

عبدالمهدی بخشنده معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سابق شیلات را مدیری مدبر معرفی کرد که از نظر وی توانسته بود عملکرد سازمان شیلات را در سال‌های گذشته چندین برابر افزایش دهد.(پایان نقل قول از فارس)

درحالیکه  در بهمن ماه  سال قبل خبراستعفاء ،( برکناری مسالمت آمیز)  ویا قهر رییس سازمان شیلات کشور را درصدر اخبار داشتیم ، روز گذشته خبر قانع شدن تنها چهل (۴۰)نفر از نمایندگان مجلس  از پاسخهای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی را درچگونگی صدور  اجازه صید کشتی های ترال چینی در منطقه خلیج فارس را  شاهد بودیم

دراین میان این سوال در اذهان بدون پاسخ مانده که اجازه وانعقاد قرارداد با ۱۲۰کشتی چینی برای صید کف روب آبزیان خلیج فارس و دریای عمان با یا بدون پرچم ایران  را چه کسی در سفر به پکن بسته بود د؟!

وچه مقامی راه را برای غارت وچپاول آبزیان خلیج فارس و دریای عمان بر روی اژدهای زرد باز کرده نمود؟!

چند سال از انتشار اخباری که حکایت از واگذاری مجوز صید ترال به چینی‌ها در آب‌های جنوبی کشورمان می گذرد اما در این سال ها همواره این اخبار تکذیب شده است، ولی در سال ۱۳۹۷ل نشانه هایی نزدیک شدن چینی ها به سواحل ایران  عیان شد که مشخص کرد در تمام سال های قبل، تکذیب‌های مسئولان غیرواقعی و به همان میزان دغدغه های صیادان منطقه واقعی بوده است.

اینک در آخرین روزهای اجاره نشینی نمایندگان مجلس در بهارستان و ماجرای متعدد ناشی از بازداشت چند تن از معاونین ارشد وزارت جهاد کشاورزی مردم بیصبرانه منتظرند ببینید آیا این بار هم نمایندگان همچون گذشته با حضور گردانهای پشتیبانی این وزارتخانه در ایام استیضاح باز هم به ادامه حضور محمود حجتی در این وزارتخانه مساله ساز رای خواهند داد؟

آیا رای اعتماد مجدد و چشم نهادن بر اعتراضات و اتفاقات حوزه کشاورزی ، مجوز افشای تعاملات خاص بین برخی از معاونتها و لابی های سیاسی برخی افراد نخواهد بود؟

شاید این روزها حرف وحدیثهایی از داد وستدهای قدیمی در ایام استیضاح ها باشد اما این روزها خبرهایی نیز به گوش میرسد که شاید انتشارشان به بعد از استیضاح احتمالی حجتی موکول شود ، روزهایی که برخی نمایندگان فعلی برای کسب آراء به حوزه های انتخابیه برگردند و قطعا برق حمایت های خاص آنان از یک وزیر آنان را خوهد گرفت.هر چند مردم منتظرند برای اولین بار پای اعترافات تلوزیونی بازدداشت شدگان حوزه جهاد کشاورزی هم بنشینند اگر تا آن زمان طرح ممنوعیت پخش تلوزیونی اعترافات به تصویب واجرا نرسیده باشد.

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار