چاپ کد خبر: 11378
21 مرداد 1398

روز خبرنگار در ٧٠٠‌سال پیش

وحید میرزایی 1

در حال حاضر وضع کشور به نحوی است که حقیقتا باید پرسید آیندگان درباره ما چه قضاوتی خواهند کرد؟ آیندگان وقتی شرایط برخی شغل‌ها از قبیل خبرنگاری، روزنامه‌نگاری، عکاسی و نویسندگی را خواهند دید، چگونه تأسف خواهند خورد؟ یا اساسا درباره سبک زندگی مردم چه خواهند گفت؟ در این‌جا با توجه به روز خبرنگار و همچنین اعلام نتایج کنکور، تقویم تاریخ در سال‌های آینده را در این مورد پیش‌بینی می‌کنیم:
٧٠٠‌سال پیش در چنین روزهایی مراسمی در سراسر کشور به نام روز خبرنگار برگزار می‌شد و در این مراسم از برخی از خبرنگاران که سال‌ها از آنها تقدیر می‌شد، باز هم تقدیر شد. کلا این نوع خبرنگاران دست به تقدیرخورشان خوب بود. این خبرنگاران تا آخر عمر تقدیر شدند، درحالی‌که هزاران خبرنگار دیگر تقدیرشدن آنها را تماشا می‌کردند.
در چنین روزهایی از دیگر خبرنگاران به پاس سال‌ها تلاش و دیدن تقدیر خبرنگاران تقدیرشده، یک کارت هدیه پنجاه‌هزار تومانی داده می‌شد، تا با این پنجاه‌هزار تومان به رتق و فتق امور زندگی‌شان بپردازند و مشکلات اقتصادی را مرتفع کنند. لازم به ذکر است ٧٠٠‌سال پیش در چنین روز‌هایی قیمت هر کیلو گوشت ١٢٠‌هزار تومان و هر کیلوگرم مرغ ١٨‌هزار تومان بود.
در چنین روزهایی صفحات اینستاگرام صدها‌هزار نفر ایرانی پر بود از عکس یک کارت خبرنگاری و یک خودکار بیک آبی و جمله‌ای در باب تبریک روز خبرنگار. این درحالی است که طبق آمار رسمی تعداد خبرنگاران فعال کشور کمتر از پنج‌هزار نفر بودند. سال‌ها پیش در چنین روزی اساسا اینستاگرام شغل اصلی مردم محسوب می‌شد و سایر شغل‌ها شغل دوم به حساب می‌آمد.
سال‌ها پیش در روز خبرنگار وزیر ارتباطات وقت معروف به وزیر جوان، به مناسبت روز خبرنگار شش ماه اینترنت رایگان به خبرنگاران هدیه داد تا به وسیله آن گزارشاتی در نقد عملکرد دولت تهیه، ارسال و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند و سپس به دلیل توهین به دولت و تشویش اذهان به بهانه انتقاد، کارت خبرنگاری‌شان باطل و بیکار شوند. در ضمن در آن زمان، جوان‌بودن آن‌قدر تابوشکنی بود که جوان‌بودن یک وزیر، حسن وی محسوب می‌شد.
٧٠٠‌سال پیش در چنین روزهایی همزمان با روز خبرنگار نتایج آزمونی به نام کنکور منتشر و نفرات برتر کنکور اعلام شدند. همزمان جمله «خاک بر سرت بچه. نفر اول کنکور هم نشدی. حیف اون نونی که تو حلقت کردم» از دهان میلیون‌ها پدر ایرانی شنیده شد. همچنین با اعلام نتایج کنکور حدود یک‌میلیون نفر به جمعیت بیکار کشور افزوده شد.
سال‌ها پیش در چنین روزی مردم همچنان می‌زیستند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار