چاپ کد خبر: 1369
5 آبان 1397

زنان بازرگان فارس پای خاطرات سکینه کیانی بانوی بزرگ ایل

هیئت رئیسه کانون زنان بازرگانی استان فارس با حضور در منزل سکینه کیانی معروف به بی بی سکینه، همسر مرحوم استاد محمد بهمن بیگی؛ پدر تعلیمات عشایر ایران، با وی ملاقات و از مقام شامخ این بانوی موثر در عرصه علم آموزشی کشور تجلیل کردند .به گزارش اول فارس به نقل از  ایسنا منطقه فارس، اعضای هیئت رئیسه کانون زنان بازرگان ایران با حضور در منزل سکینه کیانی، همسر مرحوم محمد بهمن بیگی (پدر تعلیمات عشایر ایران)، از بانوی بزرگ عشایر فارس تجلیل کرد.

در بدو ورود اعضای هیئت رئیسه کانون زنان بازرگان، سکینه کیانی، به استقبال آمد و در حالیکه میهمانان محو تماشای وسایل خانه و تابلوهای عکسی از دوران زندگی مرحوم استاد بهمن بیگی بودند، بی بی سکینه با همان لحنی صمیمی داستان برخی از عکس‌ها، جایزه ‌ ها، تندیس ‌ ها و لوح‌های تقدیر مرحوم بهمن بیگی و خودش را شرح داد.

حاضران با شوق از داستان عکس‌ها سئوال می‌کردند و سکینه کیانی هم ماجرای عروسی، کودکی فرزندان، سیاه چادر برادر، مادر و شاگرد مرحوم بهمن بیگی را شرح داد و از شاگردی گفت که اهل روستایی در استان خوزستان بود و با تحصیل در مدارس عشایر به سطوح عالی مدیریت سیاسی رسیده بود، گفت.

68511

توجه به بانوان از سوی بهمن بیگی سنگ بنای نگاه عادلانه به زنان ایران بود

در ادامه این دیدار صمیمی یلدا راهدار رئیس کانون زنان بازرگان استان فارس گفت: مرحوم بهمن بیگی اسطوره بزرگی در کشور است که در دل تمام مردمی که به ادب و فرهنگ این سرزمین تعلق دارند، جای دارد و خدمات عظیم ایشان بر کسی پوشیده نیست .

وی افزود: کارنامه استاد بهمن بیگی برای جامعه عشایر ما افتخار آمیز و تاثیرگذار بوده است و نگاه ایشان به علم و علم آموزی فرزندان این سرزمین، نجات دهنده کشور بوده است .

راهدار با اشاره به توجه استاد بهمن بیگی به زنان و تاکید بر حضور آنها در فعالیت اجتماعی گفت: در کنار خدمات بزرگی که استاد بهمن بیگی به کشور به ویژه جامعه عشایر داشتند وجود همسری مانند شما که همیشه همراه استاد و تاکید بر آموزش بر دختران در دورانی که جایگاه زنان برای بسیاری از مردم در ابهام بود، بسیار ارزشمند و نشان از عمق باور و تفکر این مرد بزرگ به زنان بوده است .

مشاور استاندار فارس اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما افراد بزرگ و تاثیرگذار مورد بی مهری قرار می گیرند و کمتر تکریم و به جوانان معرفی می شوند .

به گزارش ایسنا، سکینه کیانی نیز به بیان خاطرات دوران فعالیت ‌ های خود و مرحوم استاد بهمن بیگی پرداخت و گفت: بهمن بیگی تلاش کرد کسانی که در محروم ترین نقاط کشور زندگی می کردند و از امکانات، زیر ساخت و اصول اولیه زندگی برخوردار نبودند، با سواد شوند و بتوانند سهمی در زندگی داشته باشند .

وی ادامه داد: بهمن بیگی سواد و علم آموزی را در ۱۲ استان عشایری نشین کشور و مابین ۲۰۰ قبیله عشایر گسترانید و توانست بیش از ۱۲ هزار معلم و انسان موفق را تربیت کند که امروز شاگردان بهمن بیگی در همه جای ایران در جایگاه های مختلف در حال خدمت به دیگران هستند .

کیانی با بیان اینکه عمده شاگردان بهمن بیگی توانستند در جامعه موفق باشند افزود: بهمن بیگی معتقد بود در بین عشایر و در مناطق محروم استعدادهایی وجود دارد که اگر آنها از فضای تحصیل برخوردار شوند می توانند کشور را متحول کنند .

همسر بهمن بیگی بیان کرد: بهمن بیگی سالها برای مبارزه با بی سوادی دشت ها و کوه ها را طی کرد که نکته جالب در تمام این خدمات، توجه به دختران ایل بود و به یاد ندارم در تمام این دوران ها مدرسه ای را بدون حضور دختران دائر کرده باشد .

کیانی اظهارداشت: اگر دختران در یک مدرسه نبودند اجازه افتتاح و کار به آن مدرسه نمی داد و این نگاه استاد بهمن بیگی در آن دوران بسیار عمیق و بزرگ بود که تبدیل به الگویی برای دیگران بود .

وی با بیان خاطره ای اضافه کرد: با بهمن بیگی به یکی از روستاهای دورافتاده در استان ….. رفتیم و قرار بود استاد در آن روستا یک مدرسه عشایری راه اندازی کند زمانی که دانش آموزان را دیدیم متوجه شدیم تنها پسران می خواهند به مدرسه بروند که همین موضوع باعث شد بهمن بگی سراغ دختران ایل را بگیرد و گفتند در این روستا دختر نیست و بهمن بیگی هم مدرسه را افتتاح نکرد و برگشتیم .

کیانی ادامه داد: هوا تاریک شده بود و به علت جاده های نامناسب مجبور شدیم در یکی از همین روستاهای اطراف بمانیم و فردا صبح پیکی از سوی آن روستا نامه ای را برای بهمن بیگی آورد که بر روی آن نوشته شده بود”برگرد، برگرد، برگرد ما بیست دختر داریم” و ما بازگشتیم و آن مدرسه را افتتاح کردیم و الان چند نفر ازدختران آن مدرسه پزشک و معلم هستند .

کیانی با تعریف از دو دختر و دو پسر خود و استاد بهمن بیگی افزود: بهمن بیگی در دوران هایی از خانواده و فرزندان خود گذشت تا دختران و پسران ایلات مختلف با سواد شوند و همه فرزندان ایل در تمام کشور را مانند فرزندان خود می دانست .

همسر مرحوم بهمن بیگی با ابراز گلایه از برخی رفتارها پس از مرگ بهمن بیگی، گفت: بهمن بیگی در تمام دوران‌های قبل و بعد از مرگ مورد بی مهری‌هایی قرار گرفت که شایسته جایگاه او نبود و امروز نیز متاسفانه همچنان کم لطفی ها ادامه دارد .

به گزارش ایسنا، ساعت های آخر این دیدار بار دیگر به مرور عکس‌ها و جوایز و تقدیرنامه ‌ های استاد بهمن بیگی طی شد.

در این دیدار بیش اعضای هیئت رئیسه کانون زنان بازرگان فارس نیز به بیان مطالبی پیرامون خدمات استاد بهمن بیگی، فرزندان و همسر و کتاب های آن مرحوم پرداختند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار