چاپ کد خبر: 12490
11 شهریور 1398

سرگذشت زنی که با فضای مجازی پولدار شد

فضای مجازی این روزها علاوه بر وجهه سرگرمی آن به ابزاری برای کسب و کار تبدیل شده که توانسته تاکنون رونق بسیاری به زندگی افراد بدهد از جمله این افراد بانویی است که به نوعی زندگی خود را مدیون فضای مجازی می‌داند.

از شهرت تا درآمد/ داستان بانویی که در فضای مجازی پولدار شد

به گزارش سرویس وب گردی اول فارس،اینستاگرام که امروزه به‌عنوان فضای مجازی از آن یاد می‌شود  خیلی‌ها هنوز روش و فرهنگ استفاده صحیح از این فضا را فرا نگرفته‌اند.وقتی وارد این اپلیکیشن می‌شویم با هزار صفحه گوناگون روبه‌رو هستیم که هرکس با هدفی که دارد از آن استفاده می‌کند.

مدت زیادی ذهنم درگیر این موضوع بود که چگونه افراد با استفاده از این فضا توانسته‌اند به کسب و کار خود رونق داده و به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنند. صفحات افراد موفق را بررسی می‌کردم تا بتوانم با یکی از مدیران آن که علاوه براستفاده صحیح مطالب و محتوای ارزشمند مورد استقبال مخاطبان نیز قرار گرفته گفت‌وگویی داشته باشم و از دید خود با افراد فعال در این زمینه بحث را بررسی کنم.

به صفحه‌ای برخوردم که تفاوتی نسبت به بقیه داشت چرا که علاوه بر سن و سال مدیرش، موفقیت‌ در عرصه کسب و کار سبب تمایز و جذابیت آن شده بود. خانم آذر ماهی‌صفت توانسته بود به‌جز تدریس آشپزی در صداوسیما و آموزشگاه‌ها، یک آموزشگاه بزرگ آشپزی در فضای مجازی داشته باشد. البته او علاوه بر آموزش آشپزی، درس زندگی نیز به کاربرانش می‌دهد و همین امر سبب شده تا همه او را به‌نام «مامان آذر» بشناسند.

13980610000879 Test PhotoN

با پیگیری‌های مکرر موفق شدیم دیداری با آذر ماهی‌صفت داشته باشیم تا از راز موفقیتش در عرصه کسب و کار در فضای مجازی با خبر شویم.

وی  می‌گوید: آذر ماهی صفت هستم متولد آبان ۱۳۴۱ در تهران. از خانواده‌ای متولد شدم که از ناحیه پدر شیرازی و از ناحیه مادر اصفهانی هستند و یک خواهر و برادر بزرگتر از خودم دارم که من کوچکترین فرزند خانواده هستم.

ماهی‌صفت ادامه می‌دهد: در سال۶۰ ازدواج کردم که ثمره این ازدواج ۳ فرزند به نام‌های علی، میترا و مهسا است که اکنون یک داماد و یک عروس و سه نوه به نام هلن، هیلا و سبحان به خانواده ما اضافه شده‌اند.

علاقه به آشپزی

وی می‌گوید: از بچگی علاقه زیادی به آشپزی داشتم و از سنین پایین آشپزی کردن را شروع کردم، از طرفی نیز کم سن و سال بودم که ازدواج کردم اما سن کم دلیلی نبود که آشپزی را بلد نباشم و از همان سال ۶۰ یعنی ۳۸ سال پیش برای مهمان‌هام پیش غذا و دسر درست می‌کردم.

نبود امکانات آشپزی

این مربی آشپزی ادامه داد: به طبع تعریف دوستان و آشنایان از دستپخت و غذاهایم سبب شد تا علاقه بیشتری برای آشپزی به خرج دهم و باوجود اینکه اوایل محدودیت در ابزار آشپزی داشتم اما انواع غذاها مانند پیتزا یا کیک که نیاز به اجاق گازهای فردار داشت را با شعله گاز تهیه می‌کردم. معتقدم علاقه و دوست داشتن باعث می‌شود تمام موانع را برای رسیدن به اهداف از سرراه برداشت و اینکه افرادی نداشتن فلان ابزار آشپزی را علتی برای عدم تهیه غذاهای مختلف می‌کنند چیزی جز بهانه و راحت طلبی نیست.

13980610000881 Test PhotoN

ماهی‌صفت در خصوص موفقیت‌هایش در زمینه آشپزی می‌گوید: تمام تحولات زندگی من از سال ۸۸ شروع شد، زمانی که احساس کردم باتوجه به پیشرفت و رشد جامعه از دیگران عقب مانده‌ام و احساس بی‌سوادی می‌کنم، همین فکر سبب شد تا در آن سال برای گذراندن دوره آموزش کامپیوتر در جهاددانشگاهی ثبت‌نام کنم.

آموزش کامپیوتر

وی ادامه داد: پس از آشنایی با کامپیوتر در ابتدا یک ایمیل برای خودم ساختم و بعد از آن نیز یک صفحه فیس‌بوک ایجاد کردم که باعث شد با گروهی از جوان‌ها آشنا شوم که از همان ابتدا من را مامان آذر صدا می‌کردند. هر از گاهی این گروه را دور هم جمع می‌کردم که این دورهمی و آشنایی با بچه‌ها باعث یک تحول بزرگ در زندگی‌ام شد.

اولین گام در آشپزی حرفه‌ای

ماهی‌صفت می‌گوید: دو نفر از بچه‌های گروه که یک کلینیک زیبایی داشتند به من پیشنهاد دادند که در کلینیک آن‌ها به‌عنوان آشپز شروع به کار کنم و این اولین قدم حرفه‌ای من در کار آشپزی بود. مدتی را در آنجا مشغول بودم تا اینکه کلینیک به دلایل اختلاف شرکا تعطیل شد و بعد از آن به مدت یک ماه در یک شرکت هنری مستندساز شبکه سه مشغول به کار شدم.

وی ادامه داد: بعد از یک ماه و به واسطه درآمد کم از ادامه همکاری با این گروه صرف نظر کردم اما آنها پیشنهاد دادند کیفیت غذاها را پایین بیاورم تا سود بیشتری داشته باشم اما حاضر نشدم به خاطر پول بیشتر کیفیت کار خودم را خراب کنم.

آشپزی در فضای مجازی

ماهی‌صفت می‌گوید:  قطع آن کار با ایجاد صفحه اینستاگرام در اواخر شهریور سال ۹۱ مواجه شد که می‌دیدم دخترم خیلی سرش با گوشی تلفن همراهش مشغول است؛ علت را که از مهسا جویا شدم گفت یک اپلیکیشن جدید به نام اینستاگرام به بازار آمده که مردم عکس‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. این جرقه‌ای شد که بتوانم با ایجاد یک صفحه شخصی تصاویر آشپزی‌هایم را با بقیه به اشتراک بگذارم.

وی ادامه داد: آن زمان تعداد کاربران بسیار اندک بود و تصمیم داشتم از غذاهایی که درست می‌کنم عکس بگذارم اما اصلاً به ذهنم نمی‌رسید وقتی عکسی از غذایی منتشر می‌کنم لزوماً باید طرز تهیه آن را هم بنویسم؛ تنها زیر عکس‌ها بخاطر علاقه‌ای که به نویسندگی داشتم غیر مرتبط می‌نوشتم.

13980610000880 Test PhotoN

ماهی صفت می‌گوید: اوایل تعداد مخاطبانم زیاد نبودند و همیشه نظرات کاربران زیر پست‌هایم را می‌شمردم تا ببینم چه زمانی به ۱۰ نفر می‌رسد اما به سرعت تعداد مخاطبان زیاد شد و تشویق‌ها کاربران باعث می‌شد ذوق بیشتری به خرج بدهم.

پیشنهاد همکاری با صداوسیما

وی ادامه داد: انتشار تصاویر آشپزی در صفحه شخصی‌ام سبب شد تا از آموزشگاه‌های آشپزی پیشنهاد همکاری داشته باشم اما مشکل آنجا بود که آشپزی را به صورت تجربی فرا گرفته بودم.

ماهی‌صفت می‌گوید: با ۲ آموزشگاه همکاری داشتم تا اینکه یک روز پیامی با این عنوان که از من دعوت شده بود در شبکه دو سیما و برنامه «عصر خانواده» آموزش آشپزی داشته باشم به دستم رسید که این اولین همکاری من با تلویزیون در سال ۹۵ بود اما بعد از آن نیز به شبکه جام جم و افق دعوت شدم.

ورود به دانشگاه

وی می‌گوید: در شبکه ضبظ برنامه از شبکه دو بود که مجری مرا کارشناس آشپزی خطاب کرد که برای من یک تلنگر بود چرا که من کارشناس نبودم و هیچ مدرک و تحصیلاتی در این زمینه نداشتم. همین امر باعث شد دوره‌های آشپزی را ثبت‌نام کنم. بعد از موفقیت در آزمون‌های آشپزی به دانشگاه بنیاد رفتم و در یک دوره بین‌المللی شرکت کردم.

این فعال فضای مجازی می‌گوید: بعد از اخذ مدارک به فکر این افتادم که خودم یک آموزشگاه آشپزی تاسیس کنم، لازمه آن نیز در مرحله اول گرفتن مدرک مربی‌گری بود که موفق شدم در مصاحبه پذیرفته شوم اما چون هزینه زیادی برای تاسیس آموزشگاه نیاز بود هنوز موفق به این کار نشده‌ام.

ماهی صفت می‌گوید: تمام این روزها برای من با برخی اتفاقات در فضای مجازی همزمان شد که حقیقتا بخش عظیمی از فعالیت‌های من در اینستاگرام از اینجا شروع شد که در یه پیج مکالمه دو خانم را خواندم که هردو فرزندان اوتیسم داشتند که یکی از آنها گفته بود دوست دارم فقط هفته‌ای یک روز کسی مراقب فرزندم باشد تا بتوانم به کارهای شخصی خود بپردازم.

داستان درآمدزایی از صفحه شخصی

وی ادامه داد: این جمله مرا دگرگون کرد و سبب شد این درخواست را به آن مادر بدهم که حاضرم فرزندش را نگهدارم اما او گفت نگهداری این کودکان نیاز به آموزش و شناخت دارد و مکان‌هایی نیز برای نگهداری آنها وجود دارند اما وضع مالی مناسبی ندارند که بتوانند فرزندشان را به این مراکز بسپارند.

13980610000883 Test PhotoN

ماهی‌صفت می‌گوید: اینقدر از این داستان ناراحت بودم که برای کمک به این خانواده تصمیم به فروش صفحه شخصی‌ام کردم. با دخترم که مشورت کردم او گفت به‌جای اینکار بهتره است شما به نیت این کودک اوتیسمی به درآمدزایی از طریق درج تبلیغ درصفحه شخصی اقدام کرده و درآمدش را صرف کمک به آن خانواده کنید.

وی ادامه داد: صادقانه این موضوع را با مخاطبان در میان گذاشتم و خواستم که در این راه مرا کمک کنند؛ ریالی از این پول قرار نبود به جیب من برود چراکه که پول مستقیم به حساب آن کودک واریز می‌شد. این اولین قدم من برای شروع کسب درآمد از فضای مجازی و خرج آن در راه خیر بود که خداراشکر استقبال خیلی خوبی شد و به همت همراهان همیشگی‌ام بسیاری از گره‌ها گشوده شد.

ماهی‌صفت می‌گوید: درگیر ماجرای کودک اوتیسم بودیم که فردی به من پیام داد و گفت خانمی با شرایط خاص نیاز به کمک دارد و در توانش اجاره و پول رهن خانه نیست و تا کنون فقط توانسته‌ایم شغلی برایش پیدا کنیم؛ این موضوع را دوباره در صفحه شخصی مطرح کردم و به همت مخاطبان توانستیم در طول ۲ روز مبلغ ۱۰ میلیون تومان در سال ۹۵ جمع‌آوری کرده و بخشی از مشکلات این خانم را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: همچنان درخواست‌ها برای تبلیغات ادامه داشت اما مشکل آن کودک برطرف شده بود و نیازی به پول تبلیغات نبود. مدتی وقفه بین کار افتاد اما درخواست‌ها بسیار زیاد بود تا اینکه با مشورت با اهالی خانه تصمیم گرفتم کسب و کار از طریق فضای مجازی را دنبال کنم. اعلام کردم که هزینه‌ها دیگر صرف آن کودک نمی‌شود و کاربرانی که قصد درج تبلیغ خود را داشتند می‌گفتند برای ما فرقی ندارد چرا که هدف مان تبلیغ کارمان در صفحه شخصی شما است.

آموزش رایگان آشپزی به صورت مجازی

ماهی‌صفت می‌گوید: فضای مجازی درآمدزا است و این قابلیت را دارد که با آن به کسب و کار خود بپردازیم. من در موازی با این کار دوره‌های آموزشی را می‌گذراندم تا مدارکم کامل شود تا اینکه تصمیم گرفتم به جای آموزش در آموزشگاه‌ها این آموزش‌ها را برای کسانی که به جهاتی امکان حضور در این کلاس‌ها را ندارند عمومی کنم.

وی ادامه داد: با هدف راه‌اندازی یک آموزشگاه عمومی در فضای مجازی، آموزش‌هایم را در صفحه شخصی‌ام قرار دادم و اوایل فقط به صورت عکس و مطلب بود اما بعد با توجه با قابلیت استوری به صورت فیلم مرحله به مرحله از آشپزی ویدیو گذاشتم.

ماهی صفت می‌گوید: در کشور ما به‌خاطر قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوت تنوع غذایی زیادی داریم که متاسفانه خیلی‌ها حتی اسم آن را نشنیده‌اند چرا که معمولاً صفحات آشپزی در نهایت برخی غذاهای معمولی را آموزش می‌دهند اما آموزش‌های من مرتبط با غذاهای مختلف محلی از تمام نقاط ایران بود.

همکاری با مجله‌های آشپزی

ماهی صفت می‌گوید: آموزش‌ها را به صورت بیان یک داستان نگارش کرده تا برای خواننده جذابیت داشته باشد و همین باعث شد یک روز از یک مجله آشپزی با من تماس گرفته و گفتند که نوشته‌های شما متفاوت است و پیشنهاد همکاری با دراختیار گذاشتن ۲صفحه مجله تخصصی آشپزی را به من دادند. این اتفاق باعث شد که همزمان از چند مجله دیگر به من درخواست همکاری دهند که همه این‌ها اتفاقات خیلی خوبی برای من بود.

وی ادامه داد: حتی از طریق یکی از دوستانم که در آلمان رستوران داشت دعوت به همکاری و مدیریت یک رستوران شدم که از آن به خاطر علاقه به کشورم امتناع کرد.

13980611000013 Test PhotoN

ماهی صفت می‌گوید: یکی از مواردی که تاکنون باعث موفقیتم شده است این بوده که تمام تجربیاتم را برای کاربران می‌نوشتم، نکاتی که در هیچ کتاب آشپزی نوشته نشده بود و تنها از طریق تجربه به‌دست آورده بودم.

وی ادامه داد: خوشحالم این رابطه صمیمانه بین خودم و مخاطبانم برقرار است و در تمام این مدت همیشه تاکیدم روی یک جمله بوده و آن آیه‌ای از قرآن که می‌فرماید «بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید» چرا که معتقدم اسراف برکت را از خانه خارج می‌کند.

ماهی صفت می‌گوید: این از لطف و نظر خدا و بعد همراهانم بوده است که در فضای مجازی موفق به این کار شده‌ام و توانسته‌ام کارآفرینی کنم چرا که  چندنفری در کنارم مشغول به کار شده‌اند و با راه‌اندازی سایتم که در آبان‌ماه رونمایی می‌شود تعداد بیشتری مشغول به کار می‌شوند.  همچنین در فضاهای دیگری چون، تلگرام هم فیلم‌های آموزشی را با مخاطبین به اشتراک می‌گذارم تا همه بتوانند از این آموزش‌ها استفاده کنند.

وی در خصوص رواج تجمل‌گرایی در فضای مجازی و جامعه امروزی گفت: کاربران خودشان انتخاب می‌کنند که صفحات چه مطالبی را به نمایش بگذارند، اینکه پیج‌ها اسراف و تجمل‌گرایی را به نمایش می‌گذارند نمی‌توان تقصیرها را به گردن مدیر آن صفحه انداخت، چراکه وقتی صاحب آن صفحه استقبال مخاطبان از پست‌هایش را می‌بیند طبیعی است برای گذاشتن این نمونه پست‌ها بیشتر ترغیب شود.

وی می‌گوید: مخاطب باید انتخاب کند که چه صفحاتی را دنبال کند تا در قبال وقت و هزینه‌ای که می‌گذارد مطالب مفیدی را دریافت کند؛ پس ۵۰ درصد تقصیرها گردن خود مخاطبان و کاربران است چرا که باید به دنبال پیج‌هایی باشند که محتوای ارزشمندی داشته باشد.

ماهی صفت ادامه داد: ظاهر زندگی دیگران را نباید با باطن زندگی خودمان مقایسه کنیم چرا که افراد اون چیزی که نشان می‌دهند نیستند، پس همیشه سعی کنید در زندگی خود هنری یاد بگیرید و از آن درآمدزایی کنید.

 زهرا هیهات|خبرگزاری فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار