چاپ کد خبر: 12237
6 شهریور 1398

شلیک تیر خلاص توسط نماینده شیراز | ۱۳نماینده برای استیضاح هم قسم شدند

طرح استیضاح رضا رحمانی وزیر صمت روز سه شنبه تقدیم‌هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد‌.

به گزارش اول فارس ، موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد مجلس از عملکرد وزیر صمت در حوزه اای مختلف گفت:ضعف شدید در مدیریت بازارو زنجیره تامین،توزیع و قیمت گذاری و نظارت از جمله مهمترین علل استیضاح وزیر صمت است.
وی گفت : عدم تامین به هنگام و توزیع متوازن، عدم قیمت‌گذاری دقیق کالاهای متاثر از ارزش مواد اولیه تحمیلی، عدم نظارت بر عملکرد فعالان واحدهای صنعتی، عدم تحقق اهلیت و شایسته سالاری در انتصابات وزارتخانه و سازمان‌های تابعه، فقدان برنامه ریزی جامعه و کافی و شفاف برای استفاده بهینه از منابع محدود ارزی و ریالی موجود، عدم شفافیت و صداقت لازم در مواجه با موضوعات مختلف، تخلفات مهم صورت گرفته در انجام تعهدات مربوط به ارز یارانه‌ای برای واردات کالاهای اساسی، تعلل  و فقدان برنامه و استراتژی لازم برای مواجه با تحریم‌ها که باعث اختلال در بازارهایی مانند خودرو و لوازم خانگی شد، از جمله  محورهای این استیضاح است.
بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس، نیز با اشاره به تخلفات اخیر خودروسازی و دستگیری مدیر عامل ایران خودرو، گفت: طرح سوال و استیضاح رحمانی وزیر صنعت و معدن با توجه به تخلفات عدیده خودروسازها در مجلس کلید خورده است.
وی تصریح کرد: بحث استیضاح و سوال از رحمانی امری طبیعی است و پاسخگو کردن وزیر مرتبط با طرح سوال حق طبیعی نمایندگان مجلس بوده و اعتبار خانه ملت است.
نماینده شیراز در مجلس تاکید کرد: جلسات متعددی در کمیسیون اصل نود مجلس با حضور رحمانی وزیر صنعت و معدن، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان، تعزیرات، دیوان محاسبات و خودروسازان برگزار شد و وعده‌هایی هم داده شد که این وعده‌ها محقق نشد و امروز شاهدیم در تضاد با آن وعده‌ها تخلفات گسترده، سوء مدیریت و سوء‌ نظارت هم صورت گرفته است.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصریح کرد: وزیر صنعت و معدن باید بر زیر مجموعه خود نظارت لازم را انجام می‌داد و اکنون رحمانی باید پاسخگوی عملکرد آنها باشد.
یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی  گفت: عملکرد وزیر صمت به شدت مورد انتقاد نمایندگان است و استیضاح وی مطالبه افکار عمومی است و ممکن است به رغم  ملاحظاتی که پیرامون استیضاح وزرا به طور کلی مطرح است،استیضاح رحمانی اعلام وصول شود.
وی افزود:فضای عمومی مجلس موافق استیضاح است و اگر استیضاح در دستور قرار گیرد ، رای خواهد آورد.از سوی دیگر موسوی لارگانی تاکید کرده است که او و ۱۲ نماینده طراح استیضاح تا آخر برای حذف رحمانی هم‌ قسم شده اند.
اگر چه رحمانی بواسطه سابقه ریاست کمیسیون صنایع مجلس در ادوار گذشته  تونسته بود تا از همکاران خود در مجلس رای خوبی کسب کند،اما مجموع عملکرد او در حوزه های مختلف باعث شد تا به شدت از جایگاه مورد اعتماد مجلس نزول کند.
انتصابات او در معاونتها و سازمانها  و تعیین نمایندگان خود از همان ابتدا موجی از انتقادها را برانگیخت به خصوص زمانیکه مدارک تحصیلی غیر مرتبط او با حوزه صنعت و تجارت در افکار عمومی مطرح گردید.
تیم‌ مشاورین رحمانی که تا پیش از این مخالف تفکیک تجارت از صنعت بودند، هم‌اینک تلاش دارند تا با پیش کشاندن طرح تفکیک تجارت از صنعت ، بخشی از ضرب استیضاح وزیر را کم‌کنند؛ اما به نظر میرسد برای این‌کار دیر شده باشد.
شاهد این ادعا طرح ۱۴ سوال در روز سه شنبه از عملکرد وزیر در کمیسیون اقتصادی مجلس است.
اگرچه دولت از کمیسیون‌ اقتصادی خواسته تا در هفته دولت از طرح سوال و استیضاح  وزرا خودداری شود، اما مجموع عملکرد رحمانی نمایندگان‌ را از این ملاحظات فراتر برده است و زمزمه های نمایندگان مجلس از قطعی بودن استیضاح وزیر صمت خبر می دهد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار